| 29-03-2024 | 10:57
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Onderwerp bekijken
 Onderwerp afdrukken
voor de echte apple fans
marco haakmeester
#1 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2010 20:20
Lid

Berichten: 51
Sinds: 02.09.08

http://www.butterflyavionics.com/content2/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=92&lang=de

Zweefvliegsoftware voor je ipod/iphone. Of zijn er geen apple fans meer Helpless
 
Dinant
#2 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2010 20:33
Lid

Berichten: 189
Sinds: 07.03.09

Ik moet 'm zelf nog proberen, maar voor Android telefoons is er een gratis alternatief:

http://groups.google.com/group/gaggle-users

Met logger (in *.igc formaat) en (schijnbaar) live tracking via Leonardo

cdn-1.androidzoom.com/screenshots/26702-2.jpg
Gewijzigd door Dinant op 14-04-2010 20:36
 
Frank Hiemstra
#3 Bericht afdrukken
Geplaatst op 14-04-2010 20:37
Avatar van gebruiker

Superbeheerder

Berichten: 502
Sinds: 01.09.08

Jah hoor! Apple fanboy hier!

iGlide is al een tijdje geleden aangekondigd door Butterfly Avionics. Ook op de website van Glider-Equipment staat het al een tijdje.
Leuk om te zien dat er flinke progressie is hiermee. Het lijkt me duidelijke software, die zeer éénvoudig te bedienen is!
Gewijzigd door Frank Hiemstra op 14-04-2010 20:47
 
Jip
#4 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2010 01:47
Lid

Berichten: 74
Sinds: 24.12.08

Marco Haakmeester schreef:
http://www.butterflyavionics.com/content2/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=92&lang=de
Zweefvliegsoftware voor je ipod/iphone. Of zijn er geen apple fans meer Helpless



September 2010, ik ben nog op tijd!

Laat ik dan toch melden dat ik momenteel ook werk aan een iPhone app voor zweefvliegers, met hierin de volgende functionaliteit:

- Variometer
Gericht op zweefvliegers, dus niet zoals iVariometer voor hanggliders. Dit onderdeel is meer een gadget, omdat zweefvliegtuigen natuurlijk zelf al zijn uitgerust met uitstekende variometers.

- Thermiekhulp
In 1e instantie werkt deze vergelijkbaar met het thermiekhulp scherm op PDA in Condor.

- IGC logger
Deze probeer ik i.i.g. OLC-approved te krijgen.


Als deze elementaire versie klaar is, wil ik het vervolgens langzaam uitbreiden met functionaliteit als instelbare task/keerpunten, nearest-airport list en airspace waarschuwingen. Uiteindelijk wellicht kaart functionaliteit als in SeeYou/XCSoar.

Dit laatste is echter te hoog gegrepen om allemaal in een 1e versie te bouwen. Om een release op kortere termijn haalbaar te maken bewaar ik dit dus voor later.



Ik sta open voor ideeën en feature requests!
(Hoewel ik niet kan garanderen dat alles in de 1e versie beschikbaar zal zijn)



Groet
Gewijzigd door Jip op 15-04-2010 08:47
________________________
Jip van Akker
Friese Aero Club
GliderTracking
 
dingetje
#5 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2010 12:18
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 516
Sinds: 01.09.08

Als Soaring Pilot fan kan ik melden dan de laatste beta versie (te downloaden via de SP Yahoo group site) ook draait op een iPhone 3G of 3GS door gebruik te maken van StyleTap.

Dit is helaas vooralsnog alleen mogelijk op een "jailbroken" iPhone.

Antoine Megens
Aero Club Salland Tup
 
https://1drv.ms/a/s!AmfTTXFrrxcVhKsdJiGyxODHxotKEQ
Jip
#6 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2010 13:12
Lid

Berichten: 74
Sinds: 24.12.08

roeles schreef:
Kijk eens of je wat leuks kan doen met de accelerometer in de iPhone kan doen?
Een probleem waar ik ook naar zit te kijken met wat hardware is de lage tijdsresolutie van een GPS ontvanger. Ik weet uit metingen die ik gezien heb dat je met een goede accelerometer en wat intelligente berekeningen heel precies in kaart kan brengen wat de lucht om je heen doet.
De thermiekhulp in Condor is ook veel preciezer dan 1 fix per seconde.

In hoeverre je met alleen een accelerometer goede conclusies kan trekken weet ik niet, maar het is vast leuk om eens naar te kijken.
Zelf smijt ik er een IMU(3D G-meter, 3D compas, 3D gyroscoop) tegenaan en later wat druksensoren, om de hele vliegsituatie van het vliegtuig te kunnen reproduceren. Dan kan je met wat theorie een aardige inschatting van de invalshoek maken bijvoorbeeld.


Hallo roeles,


Bedankt voor je inbreng!
Hier volgt een technisch verhaal... dus anderen mogen dit evt. skippen Wink


Voor de variometer was ik al van plan om de accelerometers te benutten, maar nog niet voor de andere functionaliteiten.

Zelf heb ik enige ervaring met het gebruik van MEMS acceleratiesensoren. Hierbij heb ik ook eens getracht om door integratie de positie uit te rekenen. Zonder hulp van gyro's is de nauwkeurigheid hiervan erg laag, eigenlijk te laag om betrouwbaar positie te extrapoleren (door de beperkte resolutie en meetfouten, bouw je natuurlijk snel een fout op).

In een iPhone zitten helaas geen gyro sensoren, naast de accelerometers (wel kompas natuurlijk).
Toch ga ik eens proberen of het misschien alsnog goed te gebruiken is voor de echt korte termijn extrapolatie tussen de GPS fixes.

PS: Het vreemde is dat ik wanneer ik de iPhone momenteel opdracht geef om voor de positiebepaling puur het GPS signaal te gebruiken (dus geen hulp van zendmasten), dat ik af en toe zelfs een hogere fix update rate heb dan 1/s. Ben nog bezig om te kijken waardoor dit komt!
Er is kans dat dit komt door de afhandeling threads in de iPhone, de fixes komen soms een beetje asynchroon binnen.

Een compleet IMU printje zou ik op de iPhone poort aan kunnen sluiten. Maar dat zou alleen op jailbroken devices werken, dus dit doe ik niet.
Gewijzigd door Jip op 15-04-2010 13:20
________________________
Jip van Akker
Friese Aero Club
GliderTracking
 
Dinant
#7 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-04-2010 14:19
Lid

Berichten: 189
Sinds: 07.03.09

@ Roeles: Voor Leonardo Live! zie: http://www.livetrack24.com/

Zoals vermeld moet ik het zelf nog gaan testen.
 
Jip
#8 Bericht afdrukken
Geplaatst op 08-06-2010 23:23
Lid

Berichten: 74
Sinds: 24.12.08

Update m.b.t. dit onderwerp:

De nieuw aangekondigde iPhone 4 heeft o.a. als toevoeging een 3-assige gyro sensor.
Gecombineerd met de 3-assige acceleratiesensor, kompas en GPS, komt het nu dus erg dicht in de buurt van een complete "IMU" oplossing binnen 1 device!

Ik heb nu ook Bluetooth GPS werkend op een iPod Touch. Door dat de GPS nu zijn eigen accu heeft kan het geheel zonder externe stroomvoorziening vrij lang blijven draaien!

Zal daarom binnenkort eens wat testgegevens verzamelen tijdens het vliegen, met iPhone app waarin ik accelerometer + GPS data opsla om te kijken hoe ik dit het beste in mijn vario app kan gebruiken (filtering, etc.).
Het gaat dan dus puur om de combinatie acceleratiesensor + GPS. Van die laatste weten we wat het oplevert tijdens het thermieken. De vraag is dus of de acceleratiedata bruikbaar is om een sneller reagerende 'virtuele' variometer te maken. En het voegt natuurlijk alleen informatie over verandering toe, bij continue stijgen meet je niets. Met acceleratie kan je natuurlijk wel snelheid uitrekenen, maar daar is zoals eerder besproken MEMS niet echt heel geschikt voor denk ik. Uiteraard heb je ook last van knuppelthermiek en alle overige acceleraties die het vliegtuig ondervindt.

Ondanks alle opgesomde moeilijkheden wil ik tóch kijken of het alsnog bruikbaar is!
Moet gewoon maar eens kijken hoe de meetwaarden er in praktijk uitzien. Smile

---
Een mooie test-setup (inclusief noise, wat mij verbaasde) is de UDP output van Condor.
Zeker als je lekker gaat rollebollen met de fox, krijg je snel een idee hoe betrouwbaar je systeem is.

FF off-topic,
Die UDP data van Condor heb ik ook ooit eens uitgelezen in een externe app. Dit gebruikte ik weer om het vliegtuig te besturen, m.a.w. een soort 'meer geavanceerde' Wink condor auto-pilot.
Idee was als volgt: Gebruik gegevens (o.a. huidige pitch/roll, snelheid) om het vliegtuig in Condor zelf weer aan te sturen. Je hebt dus een control loop en kan een auto-pilot maken.

De ingebouwde condor auto-pilot had naar mijn idee wat tekortkomingen, hij kan (afhankelijk van type kist/trim) niet altijd goed een gewenste snelheid aanhouden. Ook koers blijft bij turbulentie niet altijd constant.

Voorbeelden van wat je nu wel zou kunnen:
1) Stel gewenste koers/snelheid in en dit doet hij dan ook.
2) Dit vond ik ook wel leuk:
Externe applicatie kent polair van type vliegtuig, en zorgt er in deze mode voor dat hij (a.d.v. dalen) altijd met de meest efficiënte snelheid vliegt. Past zich in een bel automatisch aan, etc. etc.
Waarschijnlijk kan je 'met de hand' uiteindelijk altijd beter doen, en je moet wel heel lui zijn als je dit echt wil doen tijdens een Condor wedstrijd!!
Is ook de vraag of het wel eerlijk is t.o.v. andere condor multiplayers Wink.

Maar goed, idee werkte wel maar liep een beetje vast op de manier van besturen (van vliegtuig in Condor). Gebruikte virtual key strokes of de muis programmatisch besturen, maar werkt niet echt lekker en zoals ik het wilde. Anyhow, heb al honderd jaar niet meer met Condor gevlogen, dus komt later wel weer.

Oke, nu weer on-topic...
Gewijzigd door Jip op 09-06-2010 00:17
________________________
Jip van Akker
Friese Aero Club
GliderTracking
 
edwin
#9 Bericht afdrukken
Geplaatst op 19-08-2010 19:53
Lid

Berichten: 21
Sinds: 02.09.08

Hoe ver ben je met je app Jan?
 
Jip
#10 Bericht afdrukken
Geplaatst op 23-08-2010 14:24
Lid

Berichten: 74
Sinds: 24.12.08

edwin schreef:
Hoe ver ben je met je app Jan?


Indien je mij (Jip) bedoelt: nog niet klaar.

Zomerkamp en dat soort dingen zijn nu weer voorbij, dus ik moet nodig weer eens testvliegen.
Nu proberen automatisch de windrichting & snelheid te berekenen uit de GPS log tijdens het thermieken..

PS: als ik iets 'testbaars' heb zal ik het hier wel laten horen, dat is nu (nog!) niet het geval.

Groet,
________________________
Jip van Akker
Friese Aero Club
GliderTracking
 
Ruud Holswilder
#11 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2010 12:32
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

iGlide is volgens de website inmiddels in 2 versies beschikbaar.
Het ziet er prima uit en het gebruiksgemak zal waarschijnlijk veel beter zijn dan de applicaties die tot nu toe werden gebruikt.

www.butterflyavionics.com/content2/images/iglide/mainpage.jpg

Helaas is iGlide alleen beschikbaar in Duitse app-store. Als je een NL account hebt, kan je deze app dus niet kopen.
Dat is dan weer wat minder slim Hmm
 
unen
#12 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2010 14:27
Lid

Berichten: 65
Sinds: 03.09.08

Voor de android fans, XCsoar 6.0 komt er ook voor de android.
Waarschijnlijk deze winter nog
Tony van Unen
 
Jaap Vis
#13 Bericht afdrukken
Geplaatst op 13-11-2010 18:07
Lid

Berichten: 27
Sinds: 04.09.08

Nog wat info van de butterfly jongens:

Hallo Jaap,

wir arbeiten noch immer daran alle Daten zusammenzustellen. Spätestens zum Ende des Jahres sollte iGlide Europaweot verfügbar sein.

Beste Fliegergrüße und danke für die Geduld.

Marc Förderer
Butterfly
 
Yves
#14 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2010 12:47
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Dear Yves,

thank you very much for your eMail.

We are working hard on gathering all necessary data of other countries. We will release updated versions of iGlide with more countries as soon as we have data available.

The Dutch version will arrive in about 3 weeks. iGlide will then be available at the Dutch AppStore as well.

Concerning translations. At Butterfly nobody speaks Dutch unfortunately. After having the english version, if that you like to, you could send us a Dutch translation (text file) and we'll include the language in the App.

Kind regards
Marc Förderer
Butterfly
 
Yves
#15 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-11-2010 20:24
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Ruud_Holswilder schreef:
Helaas is iGlide alleen beschikbaar in Duitse app-store. Als je een NL account hebt, kan je deze app dus niet kopen.
Dat is dan weer wat minder slim Hmm


Nog even wachten.
Ben wel erg benieuwd, de filmpjes zien er veel belovend uit, zoals 3D luchtruimstructuur. En natuurlijk het gebruiksgemak van de Apple softwareSmile

Update:
Vandaag (16/11) het .txt bestand binnen gekregen voor iGlide.
iGlide zal dus op korte termijn in het Nederlands verkrijgbaar zijn.
Gewijzigd door Yves op 16-11-2010 18:43
 
Yves
#16 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2010 21:01
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Leuke app voor wanneer je een discussie op het veld hebt hoe hoog die kist nou eigenlijk zit..??;
http://my.pinkfro...-finder-ar
Gewijzigd door Yves op 21-11-2010 21:04
 
Mark den Besten
#17 Bericht afdrukken
Geplaatst op 21-11-2010 21:19
Lid

Berichten: 65
Sinds: 01.09.08

Yves schreef:
Leuke app voor wanneer je een discussie op het veld hebt hoe hoog die kist nou eigenlijk zit..??;
http://my.pinkfro...-finder-ar


Coole app!
Alweer een reden om dat kabeltje aan te sluiten:
https://www.zweef...rowstart=0
 
Frouwke
#18 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2010 00:30
Lid

Berichten: 123
Sinds: 01.09.08

mmm.... wel 2, 39 !
 
Ruud Holswilder
#19 Bericht afdrukken
Geplaatst op 22-11-2010 13:30
Lid

Berichten: 1279
Sinds: 03.09.08

Die mensen van pinkfroot.com maken mooie apps Tup
En ook nog een goed bruikbaar alternatief voor o.a. Casper
Gewijzigd door Ruud Holswilder op 22-11-2010 14:06
 
Yves
#20 Bericht afdrukken
Geplaatst op 15-12-2010 20:52
Avatar van gebruiker

Lid

Berichten: 102
Sinds: 23.04.09

Frouwke schreef:
mmm.... wel 2, 39 !


Vandaag was er voor de verandering eens geen bewolking, hij werkt echt perfect.
Precies de message box op het vliegtuig, waarbij te zien is;

- Maatschappij / registratie
- Vertrek / bestemming
- Hoogte
- Snelheid
- Afstand tot vliegtuig

Erg mooie app die ook nog eens perfect werkt voor 2,39!
 
Deel onderwerp met:

Spring naar forum:
Verwerkingstijd: 0.18 seconden