| 18-06-2018 | 03:47
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Nederlandse Zweefvliegdag 8 november 2008
Afdelings NieuwsInfo + aanmelden op: www.nzd.zweefportaal.nl (met update dagprogramma)

100 jaar  na de eerste zweefvlucht in Nederland organiseren KNVvL Afdeling Zweefvliegen en Gooise Zweefvliegclub de Nederlandse Zweefvliegdag 2008. Deze vindt plaats op zaterdag 8 november in het Educatorium van de Universiteit van Utrecht, met als dagthema: Zweefvliegers, jong en oud!

's-Ochtends, nadat onze voorzitter Charles de Leeuw, zijn "State of the Union" heeft uitgesproken wordt er in enkele plenaire voordrachten ingegaan op ontwikkelingen in regelgeving,  nationaal en europees, zoals luchtruim, Natura 2000 en transponders.

Daarvoor hebben we een sterk veld aan sprekers uitgenodigd die zich in het hol van de leeuw wagen om hun argumenten uiteen te zetten en die van ons aan te horen. Zij zijn:
- Theo Ten Haaf, Commandant van het Defensie Helikopter Commando.
- Jules Kneepkens, Rulemaking Director van EASA.
- Jaqueline Prins,  Hoofd Afd. Luchtverkeer van het Ministerie V&W.
- Jasper Daams, General Manager Procedures bij LVNL.

Na enkele korte inleidingen gaan deze beleidsmakers in discussie met elkaar en de zaal onder de bevlogen maar strakke leiding van Anne Cor Groeneveld, ex Directeur van Transavia en huidig voorzitter van de DDA (Dutch Dacota Association.) Hij kent als geen ander de wegen, én de valkuilen daarin, om een tak van (historische) luchtvaart te behouden voor het nageslacht.

In de middag worden, voor jong en oud, parallelle workshops gehouden over boeiende, relevante onderwerpen.

Zo willen wij het onderwerp "Vliegen en ouder worden" aansnijden en daarmee  op de landelijke agenda zetten.  Wanneer is het tijd om het wat zachtjes aan te gaan doen of er helemaal mee te stoppen? Het is een beladen onderwerp. Begin er maar eens over aan de bar en je zult het zien. Dat is ook niet zo vreemd omdat het gaat over beëindiging van een levenslange liefhebberij. Naast de onmiskenbaar medische kanten aan de zaak moet deze niet gemedicaliseerd worden. Het antwoord moet eerder gezocht worden in de juridische, wettelijke, emotionele, sociaal-psychologische en  technische aspecten die er ook aan vast zitten.
Zo complex dus, dat we niet de illusie  hadden er in één uurtje uit te komen. Daarom wordt nadat we in deel I al deze aspecten geschetst hebben, in het tweede uur doorgepakt met de vraag óf wij hier in Nederland een algemene richtlijn willen over hoe we hiermee omgaan. En daarmee overheidsregels vóór zijn. Verenigingen, chef instructeurs, syndicaatleden en uiteraard vliegers zelf, hoeven immers dat wiel dan niet meer uit te vinden en kunnen, in "moeilijke" gevallen, refereren aan die richtlijn.
En als we dat willen, hoe moet zo'n richtlijn er dan uit zien? We komen met een voorstel.

Over de andere kant van het levensspectrum vragen velen zich af hoe je jongeren kan enthousiasmeren voor de sport. Is vergrijzing ons onafwendbaar lot?  Willen jongens én meiden van tegenwoordig werkelijk geen brandweerman meer worden?  Of piloot bij de Luchtmacht of KLM? Misschien denken wij wel te star en zij we niet de peergroup waarbinnen ze een sociale doellanding kunnen maken.  Als dat zo is, waarom zijn sommige clubs dan zéér succesvol in het aantrekken van jonge guppen? Kom het aanhoren.

Misschien sluiten wij onvoldoende aan bij de leefwereld van jongeren voor wie spanlak zoiets is als topas-vet of botox voor ouder wordende zweefvliegers.  Ondertussen zitten zij massaal te gamen,  aanschouwen de wereld door een computerscherm en simuleren aldus de werkelijkheid. Dat roept de vraag op wanneer en hoe wij eigenlijk eens zweefvliegsimulators gaan inzetten. Hoe zou de (capaciteit van) opleiding eruit zien als we in de Kerstvakantie de eerste DBO'ers al kunnen laten zien hoe ze snelheid en horizon kunnen vasthouden? Als het met een 777 of F16 kan, waarom dan niet met een 13, een 21 of een 1000? Antwoord: het kán. Gordon McDonalds, tot voor kort CFI op Lasham, waagt zich met de BGA soaring simulator op het continent om zijn ervaringen met zijn eerste simsolist te delen.

De hele dag zal trouwens die zweefvliegsimulator van de British Gliding Association, de Koninklijke Luchtmacht en de vliegclub Hoogeveen ter beschikking staan voor jong én oud om daarin op virtuele thermiek te draaien.  Vet cool, heet dat geloof ik. De besten winnen een prijs. Wie weet ben je getuige van de geboorte van een nieuwe VOC, de Virtuele Online Competition.

Dat roept weer de vraag op hoe onze geliefde sport en ons cluppie er over een aantal jaren uitzien. Staat er dan een batterij simulators op een rij, is ons veld geannexeerd door een projectontwikkelaar en het luchtruim erboven door Schiphol en Eindhoven European Airport? Of is er nog voldoende ruimte maar willen onze leden, altijd druk druk, alleen maar vliegen tussen 2 en 3 's-middags. Gezellig een rondje om de kerk met een club- of familielid náást zich. Misschien kennen we dan geen pure zweefvliegclubs meer en zien de statuten er dan heel anders uit. En moeten er in de hangaar ook andere kisten staan dan alleen zwevers. Het aanbod is er of komt er. Een brainstorm voor iedereen waarin ook topmannen Tilo Hollighaus van Schempp-Hirth en Holger Back van DG-Flugzeugbau hun visie ventileren.

Wij zweefvliegers zijn goed in technische zaken. Ook eerder versies van de NZD kenden interessante bijdragen over techniek en vloot. Maar Bill Clinton zei ooit, toen hem gevraagd werd naar het geheim van zijn winnende verkiezingscampagne, "It's the economy, stupid!". Goed financieel bestuur is eerder de sleutel voor succes van een gezonde vereniging en een moderne vloot dan oeverloze discussies in vlootcommissies en strategische plannenmakerij.
Interessant is het om elkaars ervaringen te delen zodat niet iedereen het financiële wiel gaat zitten uitvinden. Misschien kunnen we financieel samenwerken en gezamenlijk inkopen. En wie brandt er niet van nieuwsgierigheid waar "ze" het daar en daar bij die en die club toch van doen?

Daarnaast is er ook dit jaar weer een markt met static show waarop het nieuwste materieel te bewonderen is.  Voor het eerst staan er ook complete lieren.

Jong én oud worden de hele dag in de gelegenheid gesteld om hun reactiesnelheid te testen met speciale TNO apparatuur. Wie durft? En wie is er niet benieuwd naar die uitslag?

En vanzelfsprekend worden de OLC kanjers in het zonnetje gezet.

Het Educatorium is groot en flexibel, en er is dus plaats genoeg. Wij verwachten daarom geen wachtlijst  voor inschrijving op de NZD, maar hopen alleen dat die er wél komt bij jullie verenigingen. Ook niet vliegende vriendjes, ouders en kinderen van zweefvliegers zijn welkom.

Aanmelden kan op de site. Voor de kosten hoef je het niet te laten.

Info + aanmelden op: www.nzd.zweefportaal.nl (met update dagprogramma)

Namens Afdelingsbestuur en GoZC hoop ik velen van jullie te mogen begroeten op 8 november.

Hans Cuppen
Voorzitter organisatiecommité.

Nederlandse Zweefvlieg Dag 2008
zaterdag 8 november in het Educatorium van de Universiteit van Utrecht

Deel dit nieuws met:

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Foto's The Gliding Bible
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.02 seconden