| 19-06-2018 | 12:23
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 4

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,156
· Nieuwste lid: veldhuizen
Studie MLA-Slepen van Zweeftoestellen
KNVvLVeel sleepvliegtuigen voor zweefvliegtuigen zijn aan vervanging toe. De wens vanuit de sector is een millieuvriendelijk en voordelig toestel dat hiervoor ingezet kan worden. In de†ons omringende landen wordt reeds gesleept met MLAís. In Nederland is hier een uitzondering aangezien luchtwerk met MLA bij regeling verboden is. De KNVvL heeft verzocht dit onderwerp op de overlegagenda te plaatsen.

In DEZE BIJLAGE (pdf) treft u de gehele notitie en klik HIER voor de DAEC lijst met de in Duitsland voor slepen toegelaten ultralights.

bron: KNVvL
Deel dit nieuws met:

Reacties
#1 | Klut op 23-09-2011 14:23
Leuk stuk om de discussie mee te beginnen: Bekend veronderstelt mag worden dat de rijksoverheid de grootste overtreder is van het verbod op
luchtwerk. Vraag me af waar de schrijver dit op baseert, Vliegen vang je niet door met modder naar ze te gooien.

Arjen (ACvZ)
#2 | Sieb op 23-09-2011 16:22
Vraag me af waarom IVW niet gewoon geloof heeft in de kunde en grundlichkeit van zijn Duitse LBA Collega's op dit gebied en dit 1 op 1 overneemt in NL praktijk! Als je geen tijd en mensen hebt (of steeds minder in het kader van nog meer bezuinigingen binnen IVW) dan moet je slim zijn en niet proberen zelf het wiel weer uit te vinden. Dat heet samenwerking en was toch het doel van EASA? Of is ook hier de angst voor aansprakelijkheid weer de grote boosdoener die besluitvorming in de weg staat?
#3 | Klut op 23-09-2011 16:39
#4 | webmaster op 23-09-2011 18:32
@Klut: Zenair 601xl staat niet (meer??) in de DAEC lijst toegelaten sleep ultralights.
#5 | Sieb op 23-09-2011 20:26
http://www.airlin...q/faq9.htm

ook met gecertificeerde kisten blijkt achteraf dat er construtiefouten in kunnen zitten.......
#6 | webmaster op 24-09-2011 12:57
Resultaten van een studie over de European Light Aircraft (ELA1) zijn op de EASA website verschenen. Hierin ook op een aantal punten vergelijkingen met het zweefvliegen.

Documenten:
- Disclaimer and explanatory note
- RIA as at 26/11/2010
- Interim report EASA.2009.C53 v2
- Final Report 26/11/2010
- Appendix v2
#7 | Bas op 25-09-2011 23:07
Zit er ook een MLA bij die een N4DM omhoog krijgt?
#8 | Sieb op 26-09-2011 00:11
@BAS: waarom heb je nog een sleepkist nodig als je een zelfstarter hebt?
#9 | Chester op 26-09-2011 12:28
@ Bas,

Zo'n combinatie stijgt beter als een lichte Duo achter een Super Dimona doordat de MLA zo licht is...
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Foto's The Gliding Bible
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.10 seconden