| 22-01-2018 | 01:15
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
Brevetten: Vorderingen invoering EASA opgestelde regelgeving voor de luchtvaart
CIVBeste zweefvliegers.

Hoogste tijd om eens wat te vertellen omtrent de vorderingen, of liever gezegd het gebrek eraan ten aanzien de invoering van de, door EASA opgestelde, Europese regelgeving voor de luchtvaart. De tijd dringt. In 2015 zullen we de gehele transitie naar de EU regelgeving moeten hebben doorgemaakt. Hieronder kort en bondig wat er gaat veranderen en de stand van zaken. Onder aan dit artikel treft u een lijst met verklaringen van de afkortingen die hier gebruikt worden,

EASA geeft op twee terreinen belangrijke veranderingen:

Brevetten:
We krijgen te maken met nieuwe brevetten, zowel in naam maar ook ten aanzien van de ervaringseisen die er aan worden gesteld.  Een voorbeeld hiervan is het LAPL(S), de naam van het nieuwe zweefvliegbewijs. Met dit brevet kan men onbeperkt zweefvliegen binnen Europa. Buiten Europa wordt dit brevet niet erkend, en daarvoor bestaat straks het SPL. Een soort PPL voor zweefvliegen, dat buiten Europa erkend wordt.
Er is een GA platform opgezet, waarin ook de KNVvL is vertegenwoordigd, inclusief de AZ, dat zich bezighoudt met nieuwe brevetten. Daartoe is een ‘position paper’ opgesteld dat de veranderingen op het gebied van brevetten in kaart heeft gebracht en ook een traject beschrijft van omzetting en transitie van het oude brevet systeem naar het nieuwe. Dit document is aan de overheid overhandigd en wordt daar ook gezien als leidraad voor de transitie.
Regelmatig wordt met de overheid, de DGB, over het nieuwe brevet systeem gepraat, maar dat duurt allemaal veel langer dan wij op de werkvloer zouden willen. Dus vanuit de AZ en CIV wordt continu ‘geduwd’ om vaart te maken, maar het ligt in de aard van onze overheden om nu eenmaal niet snel te zijn, zeker als er besluiten moeten worden genomen. Het vordert, zeg maar, heel gestaag. Aan het eind van dit artikel treft u een link naar dit position paper.

Waar de KNVvL en de AZ zich ook hard voor maken is dat wij met dat nieuwe instituut, zoals hierboven is omschreven, ook EASA brevetten gaan uitgeven. Omdat het GPL geen overheid brevet is (zweefvliegen is nu een ‘gedereguleerde sport’), geeft de KNVvL het zelf uit tegen lage kosten. Straks, onder het EASA regime, zijn ook het LAPL(S) en SPL brevetten die door de overheid worden uitgegeven. Dat willen wij als KNVvL, namens de overheid, zelf doen om de kosten voor de vlieger zo laag mogelijk te houden. Wanneer de KIWA dat namens de overheid zou gaan doen, zullen de kosten aanzienlijk hoger uitvallen.

Opleidingen:
Naar voorbeeld van de ‘grote luchtvaart’, zal elke vliegopleiding, voor luchtvaartuigen die onder het EASA regime vallen, een erkende vliegopleiding moeten worden. Dan heten clubs straks ‘ATO’. Dit betekent dat clubs aan een aantal eisen moeten gaan voldoen om ‘geautoriseerd’ te kunnen worden als ATO. Dit heeft op twee gebieden een groot effect:

1.  De organisatie kant: De clubs zullen een ATO moeten worden, althans zo denken de Afdeling Zweefvliegen en de CIV erover. Dat betekent een aantal verplichtingen waaraan moet worden voldaan.

2. De autoriteit kant: De overheid zal een structuur moeten hebben om ATO’s te kunnen beheren.
De KNVvL is ten aanzien van dit onderdeel leidend voor de ‘recreatieve luchtvaart’ en aanspreekpunt naar de overheid. Ook hier heeft de AZ en CIV een belangrijke rol waar het gaat om kennis van zaken en wordt er flink geduwd om vaart te zetten. Maar ook hier is de overheid de trage factor. Inmiddels is het HB van de KNVvL na veel aansporing vanuit de AZ tot het inzicht gekomen dat de visie die wij hebben over hoe het zou moeten de juiste is en heeft deze draad goed opgepakt.
Samen met de AZ vindt de KNVvL dat er een eigen ‘instituut’ moet komen dat het beheer van ATO’s zelf ter hand neemt. Dit beheer is in principe een taak die de overheid veelal zelf uitvoert, maar ook laat uitvoeren (KIWA en CBR). Sectoren, zoals de KNVvL er ook een is, hebben veelal veel meer kennis van hun eigen terrein. Dat gegeven, en het gebrek aan menskracht bij bijvoorbeeld de ILenT zijn hele goede redenen om dit beheer zelf ter hand te nemen.  Door het zelf te doen zullen de kosten ook veel lager zijn, dan wanneer anderen zoals de ILenT of KIWA het gaan doen.
Wij zien het als cruciaal dat de kosten zo laag mogelijk blijven. Het is een uitgangspunt van de EASA, dat de impact van de invoering van de EU regelgeving voor ‘kleine luchtvaart’ zo weinig mogelijk nadelige effecten mag hebben, maar in de praktijk liggen extra kosten wel degelijk op de loer, zeker ook voor het zweefvliegen. Voornaamste reden daarvoor is dat wij tot nu toe ‘niet gereguleerd’ zijn en nu te maken krijgen met die verplichting voor clubs om ATO te worden. Wanneer de overheid de erkenning, inspectie en audits gaat doen, dan zal dat wel degelijk veel  meer kosten met zich mee brengen. Vandaar dat wij als KNVvL deze al deze inspanningen plegen.
Dat ‘instituut’  zou bijvoorbeeld een nieuwe versie van het KEI kunnen zijn, met door de overheid gedelegeerde, of gemandateerde, bevoegdheden, waarmee de AZ zijn eigen ATO beheer zou kunnen plegen, met alles wat daarbij komt kijken, zoals erkenning, inspectie en audits.. Dit nieuwe KEI zal dan wel een degelijke opzet moeten hebben, omdat het zich dan als een ‘autoriteit’ moet gedragen, en dan rechtstreeks onder het gezag van EASA valt.

Met name de CIV, in nauw verband met de AZ, is al jaren in de weer om het effect voor de zweefvliegclubs tot een minimum te beperken. Daartoe is veel werk verricht, en heeft er veel overleg plaatsgevonden, ook op internationaal niveau.

Waar wij nu als zweefvliegers tegen aanlopen is het trage overleg met de overheid. Deze overheid heeft het natuurlijk ook druk, en wij zijn als recreatieve luchtvaart niet zo belangrijk als dat wij zelf denken. Ze staan dus niet elke dag klaar voor overleg met ons. Wat we kunnen doen wordt dus bepaald door de uitkomst van het overleg met de DGB. Pas dan kunnen we echt aan de slag. Wat voor ons nu het  belangrijkste is, is dat de overheid instemt met ons idee om zo’n eigen instituut te hebben waarin we ons eigen beheer kunnen plegen ten aanzien de nieuwe zweefvliegbrevetten, en van de ATO’s. Zodra de overheid hier een uitspraak over doet,  weten we waar we als zweefvliegers aan toe zijn. Er zijn voor komende november afspraken gemaakt met de overheid om hier verder over te praten en duidelijkheid  zou er voor het eind van dit jaar moeten zijn. Hoe langer wij moeten wachten op uitsluitsel, hoe minder tijd er is voor de transitie periode die uiteindelijk over moet zijn in april 2015. Ook de transitie periode zal nog de nodige inspanning vergen.

De AZ en de CIV zijn inmiddels bezig met het in kaart brengen van wat er precies allemaal gedaan moet worden, mocht de overheid instemmen met onze visie ten aanzien van het beheer van ATO’s en de nieuwe EU brevetten voor zweefvliegen. Dan kunnen we gericht aan de slag om die taak te gaan invullen, en weten we ook hoe clubs het beste kunnen worden bijgestaan in het traject naar de erkenning als ATO.

Ondanks dat het stil lijkt aan dit front wordt er door de AZ, maar met name ook door de CIV en de CMZ (voor de medische kant ten aanzien van brevetten), keihard, maar wel  enigszins uit het zicht gewerkt om dit alles voor elkaar te krijgen.

Samengevat kunnen we aangeven dat wij met spanning wachten op de besluiten van de overheid ten aanzien van onze wens om zelf zaken ter hand te kunnen nemen.

Wij houden u op de hoogte.
Het Afdelingsbestuur.


Referentie documenten: EASA FCL en Position Paper


Afkortingen:
ATO Approved Training Organisation
AZ Afdeling Zweefvliegen
CIV Commissie Instructie en Veiligheid
DGB Directoraat Generaal Bereikbaarheid, de beleidstak van de ILenT
EASA European Aviation Safety Agency
GA General Aviation
HB Hoofdbestuur KNVvL
KEI KNVvL Examen Instituut
KIWA Keurings Instituut voor Waterleiding Artikelen (!)
LAPL(S) Light Aircraft Pilot Licence (Sailplane)
PPL Private Pilot Licence
SPL Sailplane Pilot Licence
Deel dit nieuws met:

Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Foto's The Gliding Bible
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.03 seconden