| 18-01-2018 | 17:09
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 6

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
CLR: Toestanden rond de invoering van de 8,33 kHz kanaalseparatie
CLRHoog tijd dat de Commissie Luchtruim en Radio (CLR) iets publiceert over de toestanden rond de invoering van de 8,33 kHz kanaalseparatie, kortweg ‘8,33’. Het was tot nu toe zo dat er elke keer schot in de zaak leek te komen, maar evenzovele keren bleek het weer op afwachten neer te komen. Sinds 17 december is er nu een brief (IENM/BSK-2014/278326) waarin het Directoraat Generaal Bereikbaarheid (DGB) van het Ministerie van I&M, waar wij mee te maken hebben, haar plannen ontvouwt. Die brief zou inmiddels aan de Afdelingen van de KNVvL verdeeld moeten zijn.

De planning van het ministerie valt in het kort uiteen in drie delen:
  • De frequenties van Defensie die in 2015 zullen worden geconverteerd naar 8.33 kHz, startende met Eindhoven en ACC frequenties per 8 januari 2015. Buiten openstellingstijden van de militaire velden (behoudens Eindhoven) is Dutch Mil Info (132.35) beschikbaar, deze blijft tot eind 2017 in 25 kHz.
  • De frequenties van LVNL die in 2016 zullen worden geconverteerd.  De exacte planning daarvan is nog afhankelijk van de conversiemogelijkheden van LVNL. Het ministerie verwacht daar op korte termijn duidelijkheid over te kunnen geven.  Alle LVNL frequenties zullen omgaan in 2 à 3 stappen gedurende het jaar 2016.
  • De frequenties voor de niet gecontroleerde velden, MLA, zweefvliegen, ballonvaren etc. en FIS (Amsterdam Information en Dutch Mil Info) zullen uiterlijk 14 september 2017 moeten zijn omgezet.  Nederland moet volgens de verordening per 31 december 2017 alle radio’s hebben geconverteerd, maar het ministerie wil het niet op de laatste maanden laten aankomen.
De tabellen met de frequenties,  hun conversies en de geplande data daarvoor gaan hierbij. De CLR is een beetje verbaasd over de namen van de vergunningen/locaties/activiteiten in de eerste kolom van de tabel van de GA-frequenties…

Waar komt dit voor ons op neer?
Als onverhoopt een en ander geïmplementeerd wordt op de data die in de tabellen staan kunnen we natuurlijk zonder radio vliegen waar dat voorheen ook kon. Met radio moet de radio aan de 8,33 kHz norm voldoen in die gebieden waar de nieuwe norm geldt.

De CLR merkt het volgende op.
  1. ‘8,33’ is onvermijdelijk door het toenemend gebrek aan radiofrequenties voor de verkeersleiding.
  2. De invoering is vastgelegd in een Europese Verordening (‘Regulation”) onder nummer 1079/2012.
  3. Europe Air Sports (EAS) en de European Gliding Union (EGU) hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de Verordening. Wij hebben begrip voor de inhoud. De Verordening vermeldt op onze instigatie zelfs dat hij grote financiële en technische consequenties heeft voor de sportluchtvaart.
  4. De huidige radio-sets met 25 kHz kanaalscheiding kunnen niet omgebouwd worden. Waar van toepassing  moeten  wij dus nieuwe sets  aanschaffen en inbouwen.
  5. Toen EAS en EGU in Brussel stelden dat een financiële compensatie op zijn plaats zou zijn omdat de invoering van ‘8,33’ eigenlijk niets met de sportluchtvaart (lees: het VFR vliegen) te maken heeft, werd vriendelijk geglimlacht. DGB heeft ook laten weten dat van compensatie geen sprake kan zijn. Niettemin wordt door het Hoofdbestuur van de KNVvL over een vorm van compensatie nagedacht.
  6. De KNVvL heeft op verzoek van het Directoraat Generaal Bereikbaarheid (DGB) een enquête gehouden onder alle clubs om te bepalen wat bij ons de financiële en technische consequenties zijn. Zoals wij allen weten zijn die erg groot. Behalve ongeveer 1200 Euro per set kijken de technici tegen veel werk aan, dat in de wintermaanden gebeuren moet. De kisten vliegen immers in het seizoen. Bij de overheid lijkt men te denken dat het een kwestie is van eenvoudig sets uitwisselen, maar iemand die enigszins op de hoogte is van bijvoorbeeld het verschil tussen de klassieke FSG-40 set en de ronde 57 mm norm weet wel beter.
    Genoemde brief IENM/BSK-2014/278326 gaat niet in op de vragen en bezwaren die wij op 28 augustus 2014 hebben ingediend n.a.v. de uitkomst van de enquête.  Dat is te meer jammer omdat  wij uitgelegd hebben dat wij ook het laatste deel van 2017 nodig hebben voor de technische werkzaamhden.
  7. Via AICB 05/2013 wisten wij van de invoering van ‘8,33’ in klassen A, B en C per 2015. Nieuwe installaties moesten al vanaf 17 november 2013 van het nieuwe type zijn. Verder geldt 2018 als uiterste datum.
Enkele acties tot nu toe
De CLR heeft het Bestuur van de Afdeling Zweefvliegen op maandag 8 december gevraagd om DGB  te vragen om goede reacties op een aantal specifieke punten, waaronder de volgende.
  • Wanneer krijgen wij een reactie op de enquête, genoemd in 6, die we n.b. op verzoek van DGB zelf gehouden hebben? Wij hebben daarbij aangegeven dat wij redelijkerwijs pas per 2018 klaar kunnen zijn met de ombouw en dat het verstandig lijkt alle diensten die VFR verkeer behandelen minstens tot 2018 ‘in 25 kHz’ te laten. De brief van DGB komt daar maar zeer ten dele aan tegemoet.
  • Hoe kan het dat LVNL en Kon. Luchtmacht wijzigingen in hun frequenties publiceren, terwijl de Verordening het heeft over gebieden?
  • Mag ‘VFR’ tot 2018 de gemeenschappelijke NATO Combined Tower frequentie 122.10 MHz, die ‘in 25 kHz’ blijft,  gebruiken voor het kruisen van militaire CTR’s? Dat zou het probleem dat wij hebben met de conversie van de frequenties van de diverse militaire torens oplossen.
  • DGB heeft aangeboden om met de KNVvL te overleggen hoe de overgang naar ‘8,33’ het beste aan de leden van de KNVvL kan worden uitgelegd. Voor de CLR is daarvoor echter een  goede verstandhouding en overleg nodig, zoals een burger van zijn overheid verwachten kan.  Daar heeft het de laatste tijd ernstig aan ontbroken.
Er zijn stemmen die zeggen dat we de brief van DGB maar moeten accepteren. Wetende hoe het mis ging met fase drie van de invoering van de transponders  vindt de CLR dat onze besturen (ABZ en HB) eerst met DGB tot wederzijds begrip moeten komen.

Er is één lichtpuntje. De EGU heeft ingestemd met een plan om de diverse Europese telecommunicatie-agentschappen te vragen om in het nieuwe systeem twintig frequenties te reserveren voor het zweefvliegen in Europa. Daar wordt nu binnen de EGU, dus ook in Nederland, aan gewerkt.       

CLR, 2015-01-06


Deel dit nieuws met:

Reacties
#1 | davidh op 07-01-2015 21:51
Toe maar... 7 frequenties voor GLC Illustrious. Een voor het officiele en de rest om over te ouwehoeren?
#2 | NicoB op 27-06-2015 12:05
Kan iemand deze vraag beantwoorden?
http://www.zweefp...post_25073
Reactie plaatsen
Logt u a.u.b. in om een reactie te plaatsen.
Waardering
Waardering is alleen beschikbaar voor leden.

Logt u a.u.b. in om te stemmen.

Er zijn nog geen waarderingen gegeven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Foto's The Gliding Bible
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.04 seconden