| 22-04-2018 | 04:42
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Agenda Zweefvliegen
Klik HIER voor agenda
Gebruikers Online
· Gasten online: 1

· Leden online: 1
frans

· Totaal aantal leden: 2,132
· Nieuwste lid: Marco1967
In Duitsland geldt 122.550 MHz als (air-air) overlandfrequentie
CLRBij de KNVvL is een nette, maar erg kritische brief binnengekomen van de voorzitter van de Segelflug Club Fischbek bij Hamburg over gebruik boven Duitsland, door meerdere Nederlandse zweefvliegers en gedurende langere tijd, van de frequentie 129.975 MHz.

Hij stelt dat op die frequentie in Duitsland steeds vaker en langdradig in het Nederlands gepraat wordt en dat – erger – er niet gereageerd wordt op verzoeken om deze frequentie boven Duitsland niet voor overland-doeleinden te gebruiken. 129.975 MHz is in Duitsland onder meer toegewezen aan Fischbek en Lüsse, voor hun lokaal verkeer. Vergelijkbare problemen dienen zich trouwens ook voor op de andere frequenties die in Nederland aan het zweefvliegen zijn toegewezen

De CLR heeft op verzoek van het Bondsbureau het volgende antwoord opgesteld. Dit spreekt wel voor zichzelf. Dat antwoord is inmiddels verzonden.

"Dear Mr Reumschüssel,

Thank you for your letter of 2015-06-08. I am sorry for the delay in this answer, but I can guarantee you that we have given all the attention it deserves. On Monday 29 June I have discussed it with members of the Airspace and Radio Committee of the Gliding Division of the Royal Netherlands’ Aero Cub. We have agreed that urgent action on our side is necessary.

The main issue here is that 129.975 MHz is one of seven frequencies that are open for general use by glider pilots here in The Netherlands, even without R/T licence. That does not mean that these seven frequencies can be used without the usual discipline, of course.

All Dutch glider pilots are supposed to know that this free use of 129.975 MHz is limited to the Amsterdam FIR.

You are quite right if you protest against the use of 129.975 MHz you describe over Germany. We will take the necessary action, pointing out that 122.55 MHz must be used over Germany for A/A Cross-country purposes. Thank you for informing us on that. You can be assured that we do everything possible to have our pilots behave in a proper manner, but apparently something needs to be done. Strong words will go out one of these days.

You will be interested to know that, about two years ago already, I have started an action in the European Gliding Union to have 20 harmonised (Europa wide) frequencies, reserved purely for gliding. That activity is going on at the European level now. Günter Bertram of your DAeC, EGU and Europe Air Sports, is aware of this. As you will understand the success of this depends very much on the success of the introduction of the new 8.33 kHz radio standard.

But even when we get 20 frequencies for ourselves we still well need radio discipline, of course.


On behalf of the Royal Netherlands' Aero Club and with best regards,
Charles Kerstens, account manager Gliding Division KNVvL”



Dat Nederlandse zweefvliegers hier ‘aan het woord’ geweest zijn is wel duidelijk. Ook is het duidelijk dat hier ten onrechte de frequentie 129.975 MHz gebruikt werd. Dat de betrokken Nederlandse zeefvliegers irritatie opgewekt hebben is zeer begrijpelijk. Zo gaat men niet met zijn collega’s/buren om.

De CLR merkt het volgende op.
  1. Onze zeven zweefvliegfrequenties gelden alleen voor gebruik in Nederland.
  2. In Duitsland geldt 122.550 MHz als (air-air) overlandfrequentie.
  3. In alle gevallen, dus ook boven Nederland, dient de radio met discipline gebruikt te worden. Wie de schoen past trekke hem aan. Kletsen is uit den boze, maar tactische informatie kan natuurlijk uitgewisseld worden. Dat dient dan kort en efficiënt te gebeuren. Iedereen weet wel waar hier de grenzen liggen. Bedenk dat velen je kunnen horen en dat je bereik, vanaf 1000 m hoogte, lucht-lucht, ruwweg 250 km is.
  4. De CLR wijst hier met dank aan de CIV nog eens op het vak Communicatie van de leerstof voor de EASA theorievakken. Die stof staat op het Zweefportaal, bij Opleiding GPL.

Fransois van Haaff, secr. Commissie Luchtruim en Radio


Deel dit nieuws met:

Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Foto's The Gliding Bible
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.02 seconden