| 22-08-2014 | 23:35
Navigatie
Evenementen
<< aug 2014 >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Morgen:
23-08: - 24-08: Vergulde Venturi (gecanceld)
Binnenkort:
30-08: National Air Games
06-09: Fly-in Haamstede
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 1,828
· Nieuwste lid: Tomleeneman
Persbericht KNVvL: Kleine Luchtvaart geschoffeerd
Afdelings NieuwsKlik HIER voor de reactie  van de KNVvL in een persbericht over het verlammen van het recreatieve- en les vliegverkeer in het westen van ons land.
VFR Traffic Restricted Around Schiphol
CLRThis AIP Supplement introduces the special rules zones Schiphol and Hilversum. These SRZs are created as a result of the radar clutter due to the increased number of VFR flights with activated mode S transponder under the Schiphol TMA1. The radar clutter is increased to such an extent that Schiphol Approach cannot properly provide air traffic control. This radar clutter is a safety problem and is, therefore, not acceptable.

Dutch aviation authorities have therefore decided to clear the area around Schiphol, including Lelystad and Hilversum, from traffic with activated transponder. For Lelystad and Hilversum, a ‘transponder prohibited zone’ is created. Around Schiphol, a special rules zone (SRZ) is created. Aircraft with a mandatory mode S transponder are not allowed in this SRZ (exemptions are listed below).

To be perfectly clear: the mandatory carriage of a mode S transponder is not changed.

At this moment, it is hard to assess how long the measures shall be effective. ATC the Netherlands and CAA the Netherlands search for a solution for the problem. As soon as the solution is found and implemented, these measures will be cancelled.

news: aip_sup_0409_04_apr_09_kl.jpg
Klik op kaartje voor handige samenvatting van deze AIP SUP



Lees HIER (pdf) de complete AIP SUP 04/09 04 APR 09.

En lees nieuwsberichten over dit onderwerp in NOS-Nieuws, Nieuws.nl en Google Nieuws.

“Beyond Gliding Distance” - stepping out of your comfort zone
Afdelings Nieuwsbeyond gliding distanceEr zijn al aardig wat boeken over zweefvliegen, maar dan is dit toch wel een erg nuttige: “Beyond Gliding Distance” stepping out of your comfort zone door Flavio Formosa.

Als aanvulling op de standaardboeken van onze vliegopleiding is dit speciaal geschreven voor de GPL-houder die wel graag overland zou willen, maar (nog) niet durft. Dit boek geeft zeer veel, vooral praktische info over het mooiste deel van onze sport.

Een fraaie aanvulling ook op het vermaarde “Streckensegelflug” van Reichmann.De schrijver is lid van de Italiaanse Commissie voor Instructie en Veiligheid. Een aanrader dus.

Uitgave ThinAir Project: 212 pagina’s, Engels, tekeningen, foto’s, kleur. Prijs: € 35,00 (inclusief verzending)

Voor bestelling ga naar: www.zweefportaal.nl/bestellen

Gliding weather arrives the middle of Europe
OLC
BildHet OLC-Team was behoorlijk onder indruk van de vlucht van Bart Renckens afgelopen zondag. Onderstaand bericht is op 29 maart j.l. geplaatst op de OLC website:

Gliding weather arrives the middle of Europe:
Last Sunday 350 km have been achieved in the Netherlands.

So it looks like "Mr. Winter" has lost it´s power, finally. Weatherimprovement has been confirmed by several flights in the West and Northwest of Europe.

Besides a flight in France (Philippe de Pechy, who took-off from Rennes for 452,4 km) and in Southern Germany where Wolfgang Woiwode sen. started his 376,51 km at Bruchsal, we were impressed above all by a flight of Bart Renckens (NL).He took-off at Soesterberg, flew a classic OLC 6 leg distance of 361,65 km. Really formidable the route of flight: The trace shows up close to Amsterdam and the North Sea in the west, near Antwerpen in the south and finally some low mountain range north of Arnheim were of use.

Fine, that Bart wrote a litlle comment in the OLC flight info field: "Biggest part of the flight together with Sikko Vermeer. He took off earlier then me so we joined up as he returned from Woensdrecht and when I went to Soesterberg again he did a little detour via Malden. We had nice coop from ATC to cross all militairy CTR's on our way. Interesting weather with a few showers and not to high cloudbase most of the time." Here you find the flight.
Klik op Lees meer
Luchtruimsluiting Den Haag
CLRVan maandag 30 maart tot en met woensdag 1 april 2009 zal een deel van het Nederlandse luchtruim, in verband met de Afghanistan conferentie te Den Haag, worden gesloten voor burgerluchtverkeer, met name VFR-verkeer. Klik op Lees meer
DG-1001TE
NieuwsDG-Flugzeugbau gaat de DG1001 ook leveren met een electromotor. Dit wordt niet een zelfstarter, maar de electromotor is alleen te gebruiken als "thuisbrenger".

Volgens de fabrikant heeft de electromotor in combinatie met de speciale batterijen voldoende capaciteit om 100-120 km te overbruggen.

Voor meer informatie over de DG-1001TE zie de website van DG-Flugzeugbau.

DG-1001TE
Inschrijving voor de G-NL wedstrijden 2009 is geopend !!
WedstrijdenHet is vanaf nu mogelijk om je in te schrijven voor de G-NL wedstrijden !!

AmstelGlide: 20 & 21 juni te Soesterberg
Sallandse Tweedaagse: 27 & 28 juni te Lemelerveld
Teuge Tweedaagse:
11 & 12 juli te Teuge (nieuw in de G-NL!)
Vergulde Venturi:
29 & 30 augustus te Malden

Website: www.gnl.zweefportaal.nl
Kleine vliegvelden niet onder Europese regelgeving
Afdelings NieuwsEurope Air Sport (EAS) heeft zojuist bekend gemaakt, dat vliegvelden die voornamelijk gebruikt worden voor sport- en recreatieve luchtvaart, uitgezonderd worden van de normale Europese regelgeving.

Dit succes is tot stand gekomen door inzet van EAS gedelegeerden en met name de EAS-consultant Timo Schubert (Ass. Director of ADS Insight)

Zie ook dit EAS document. (pdf)

Vernieuwe website Service Center Terlet
NieuwsAfgelopen zaterdag is de nieuwe website van het Service Center Terlet "live" gegaan.

Deze website is bereikbaar onder de eveneens nieuwe weblink: www.sct-terlet.nl

Nieuws van SCT:
  1. Kunstof workshop wordt op 2 en 3 mei georganiseerd, waarbij het mogelijk is om te leren hoe je bv een reparatie aan een vleugel moet doen.
  2. Het Service Center heeft de Subpart F erkenning aangevraagd voor het uitvoeren van onderhoud aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen en onderdelen van vliegtuigen tot een max gewichte van 5700kg
  3. Het Service Center is gestart met de aanvraag voor de Subpart G erkenning (CAMO) zodat ook het managment over het onderhoud van het zweefvliegtuig uitbesteedt kan worden
  4. SCT kan transponderkeuringen op lokatie uitvoeren.
  5. Sikko Vermeer is vanaf 1 maart toegetreden tot het vaste personeel van het Service Center Terlet.
Dus zowat alle werkzaamheden die er zijn aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen kunnen worden ondergebracht bij het Service Center !!

Nieuwe website SCT
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal op
Google +1
            
Instagram zweefvliegen
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.03 seconden