| 26-01-2015 | 21:24
Navigatie
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 1,864
· Nieuwste lid: bramwinters
Aero Friedrichshafen 2009
NieuwsOp de Aero Friedrichshafen was begin april de economische crisis zichtbaar aan de vele vierkante meters onbenutte beursvloer bij motorvliegen en business aviation. Bij zweefvliegen bleef een enkele producent als Lak weg en behalve van Skylaunch stonden er geen lieren. Maar voor het overige was er voor zweefvliegers veel te zien. Bekijk de fotoís op www.thermiekfotowedstrijd.nl (Frits Snijder)

Aero Friedrichshafen 2009
Persbericht: CAE NLS Hoofdsponsor NK Zweefvliegen
WedstrijdenCAE NLS heeft besloten de NK Zweefvliegen als hoofdsponsor te ondersteunen.

Het NK Zweefvliegen zal worden gehouden te Terlet (bij Arnhem) van 21 mei t/m 31 mei 2009. De CAE Nationale Luchtvaartschool ondersteunt dit evenement zowel financieel, maar ook door middel van diverse leuke acties. Zo kunnen 4 personen een simulatorvlucht winnen op een Boeing 737-800 en kunnen bezoekers zich tegen een gereduceerd tarief aanmelden voor een selectie bij de Opleiding tot Verkeersvlieger.

De keuze van de CAE NLS om dit evenement te sponsoren was simpel. De NLS draagt de luchtvaart in het algemeen een warm hart toe en dat begint onder andere bij het zweefvliegen. Zweefvliegen is goed toegankelijk voor de jeugd en kan iedereen de vreugde van het gevoel van vliegen geven.

De CAE NLS hoopt op een vruchtbare samenwerking en zal samen met de organisatie van de NK Zweefvliegen, onderdeel van de KNVvL afdeling zweefvliegen, proberen om op een structurele wijze dit evenement verder te ontwikkelen.
Onderhoudsprogramma's worden niet door IVW goedgekeurd
CTZVrijdag 24 april 2009 heeft een overleg met IVW plaatsgevonden, waarbij met† name onderhoudsprogramma's en de CAMO-vergunning het onderwerp waren. Het standpunt en resultaat van het overleg is de volgende:
  1. IVW wil binnen twee maanden de KNVvL de CAMO-vergunning verlenen;
  2. IVW keurt geen onderhoudsprogramma's meer goed maar stuurt deze terug naar de afzender zodat de KNVvL-CAMO de onderhoudsprogramma's kan goedkeuren.
Voor de CTZ betekent dit dat wij onze CAMO als volgt gaan aanpassen, opzetten en inrichten: De CAMO keurt Onderhoudsprogramma's goed en geeft ARC-en af. Wij kiezen in principe voor een ongecontroleerde omgeving, de KNVvL-CAMO draagt geen verantwoordelijkheid voor het management van het vliegtuig. Dat blijft bij de eigenaar. Gevolg is dat elk jaar een ARC opnieuw moet worden afgegeven. Het systeem lijkt dan heel veel op het PrŁfer-systeem zoals Duitsland dat kent.

Wij roepen daarom iedere vliegtuigeigenaar (en EZT) mede namens IVW op geen onderhoudsprogramma's meer ter goedkeuring te sturen aan IVW.

Op zich is een bijzondere situatie ontstaan, want het enige bevoegde (overheids)orgaan dat onderhoudsprogramma's voor Nederlands geregistreerde zweefvliegtuigen kan goedkeuren weigert zijn taak uit te voeren! Eigenlijk kan dit niet. Maar beter duidelijkheid, dan maar wachten op een goedkeuring van een onderhoudsprogramma dat er nooit komt.

Wij verzoeken vliegtuigeigenaren en EZT's die in problemen komen contact op te nemen met de CTZ.† ( bron: website CTZ )

Eiland-hoppen
OLCHet komt wel eens vaker voor dat er vanaf Leeuwarden zweefvliegend een van de Waddeneilanden wordt aangedaan. Maar in 1 vlucht bij 3 eilanden (Schiermonikoog, Rottemerplaat/Rottemeroog en Ameland) langs, tot vlak voor het Duitse waddeneiland Borkum, is toch wel een unicum. Klik HIER voor een aantal foto-opnames van deze vlucht op 25-04-2009 door Frank Hiemstra.

news: eilandhoppen2_500.jpg
Klik op afbeelding voor vergroting
Solar Flightís Europa Tour 2009
NieuwsIn de zomer van 1990 doorgekruiste Eric Raymond in de "Sunseeker I" de Verenigde Staten. Dit in 21 vluchten en met een totale vluchtduur van 121 uur. Dit is tot vandaag de langste reis uitgevoerd met een vliegtuig op zonne-energie. Sinds deze expeditie in 1990 is er technologisch veel vooruitgang geboekt. De "Sunseeker II" bevat veel van deze nieuwe technologie, zoals efficiŽntere zonnepanelen, meer krachtige batterijen en meer verfijnde elektronica.

Dit vernieuwde vliegtuig maakt in 2009 een tour door Europa om opnieuw het succes aan te tonen van deze nieuwe energiebron. Bij de eerste etappe van de tour wordt ItaliŽ gevolgd tot de Etna op het eiland SiciliŽ. De tweede etappe gaat in het oosten via de Oostenrijkse Dolomieten en Hongarije naar SloveniŽ.

De "Sunseeker II" is ook bij de World Air Games in Turijn (ItaliŽ 6-14 juni). Bij dit evenement is de verwachting dat er vergelijkingsvluchten gemaakt worden met de Icare II van de universiteit van Stuttgart.

Na de World Air Games gaat Eric Raymond zich voorbereiden op een vlucht van van Zurich non-stop naar Barcelona. Indien succesvol, wordt dit de langste vlucht ooit gemaakt met een vliegtuig op zonne-energie!

Klik voor meer informatie op deze LINK.

Wegens success geprolongeerd
NieuwsKlik op foto voor vergrotingKapitein-vlieger Ralph ĎSheikí Aarts van 313 Squadron op Volkel is nu voor het derde opeenvolgende jaar piloot van het KLu F-16 solodisplay team. Aarts meldde zich in 1997, toen hij van de Havo kwam, bij de KLu. Vliegen deed hij al vanaf zijn veertiende, bij de zweefvliegcombinatie van de Eindhovense Aeroclub. De deelname aan zoín dertig airshows in een seizoen, de meeste in het buitenland, is zo intensief, dat hij voorlopig niet aan zweefvliegen toekomt. Later wel weer. Normaal blijft een demoteam bij de Klu twee jaar aan. Vanwege hun success blijven Aarts, twee coaches, zeven technisch specialisten en twee adviseurs, allemaal afkomstig van 313 en 311 Squadron op Volkel, een extra jaar aan. Alleen de demo F-16 werd opgevolgd door een ander exemplaar met een spectaculair nieuw kleurenschema. Op 2 april vloog Aarts dit toestel over van Woensdrecht naar Volkel voor de officiŽle presentatie aan de Commandant Luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal Jac Jansen, overige KLu officials, luchtvaartpers en -fotografen. (FS) Fotoís: Henk Tito. Meer op www.protito.com en www.f16demoteam.nl

Klik op foto voor vergroting
Luchtruim Schiphol weer vrij
Afdelings NieuwsDe KNVvL is zeer verheugd u te kunnen mededelen dat het Goede Vrijdag akkoord uiteindelijk verwerkt is in een wijziging van het AIP.

De minister heeft ingestemd met de voorgestelde maatregelen, waarbij de kaders en de criteria die in het overleg zijn overeengekomen op een juiste wijze zijn overgenomen. Klik HIER voor het volledige nieuwsbericht op de KNVvL website.
EASA slaat de plank volledig mis
Afdelings NieuwsZie dit nieuwsbericht op de KNVvL website over de EASA voorstellen m.b.t. vliegscholen en opleidingen.
Eerste vlucht ASH31 Mi
NieuwsDe nieuwe ASH31 Mi van Alexander Schleicher heeft op 21 april 2009 de eerste proefvlucht gemaakt. Zie HIER voor een kort verslag en HIER foto's op de website van de fabrikant.


Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal op
Google +1
            
Foto's Soaring Clubhouse
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.02 seconden