| 01-08-2014 | 01:38
Navigatie
Evenementen
<< aug 2014 >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Morgen:
02-08: - 09-08: Nationale Junioren Wedstrijd
Binnenkort:
04-08: - 08-08: SION vliegweek
16-08: Deelen (SeaBreaze)
23-08: - 24-08: Vergulde Venturi
30-08: National Air Games
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 1,824
· Nieuwste lid: alll
Gliding weather arrives the middle of Europe
OLC
BildHet OLC-Team was behoorlijk onder indruk van de vlucht van Bart Renckens afgelopen zondag. Onderstaand bericht is op 29 maart j.l. geplaatst op de OLC website:

Gliding weather arrives the middle of Europe:
Last Sunday 350 km have been achieved in the Netherlands.

So it looks like "Mr. Winter" has lost it´s power, finally. Weatherimprovement has been confirmed by several flights in the West and Northwest of Europe.

Besides a flight in France (Philippe de Pechy, who took-off from Rennes for 452,4 km) and in Southern Germany where Wolfgang Woiwode sen. started his 376,51 km at Bruchsal, we were impressed above all by a flight of Bart Renckens (NL).He took-off at Soesterberg, flew a classic OLC 6 leg distance of 361,65 km. Really formidable the route of flight: The trace shows up close to Amsterdam and the North Sea in the west, near Antwerpen in the south and finally some low mountain range north of Arnheim were of use.

Fine, that Bart wrote a litlle comment in the OLC flight info field: "Biggest part of the flight together with Sikko Vermeer. He took off earlier then me so we joined up as he returned from Woensdrecht and when I went to Soesterberg again he did a little detour via Malden. We had nice coop from ATC to cross all militairy CTR's on our way. Interesting weather with a few showers and not to high cloudbase most of the time." Here you find the flight.
Klik op Lees meer
Luchtruimsluiting Den Haag
CLRVan maandag 30 maart tot en met woensdag 1 april 2009 zal een deel van het Nederlandse luchtruim, in verband met de Afghanistan conferentie te Den Haag, worden gesloten voor burgerluchtverkeer, met name VFR-verkeer. Klik op Lees meer
DG-1001TE
NieuwsDG-Flugzeugbau gaat de DG1001 ook leveren met een electromotor. Dit wordt niet een zelfstarter, maar de electromotor is alleen te gebruiken als "thuisbrenger".

Volgens de fabrikant heeft de electromotor in combinatie met de speciale batterijen voldoende capaciteit om 100-120 km te overbruggen.

Voor meer informatie over de DG-1001TE zie de website van DG-Flugzeugbau.

DG-1001TE
Inschrijving voor de G-NL wedstrijden 2009 is geopend !!
WedstrijdenHet is vanaf nu mogelijk om je in te schrijven voor de G-NL wedstrijden !!

AmstelGlide: 20 & 21 juni te Soesterberg
Sallandse Tweedaagse: 27 & 28 juni te Lemelerveld
Teuge Tweedaagse:
11 & 12 juli te Teuge (nieuw in de G-NL!)
Vergulde Venturi:
29 & 30 augustus te Malden

Website: www.gnl.zweefportaal.nl
Kleine vliegvelden niet onder Europese regelgeving
Afdelings NieuwsEurope Air Sport (EAS) heeft zojuist bekend gemaakt, dat vliegvelden die voornamelijk gebruikt worden voor sport- en recreatieve luchtvaart, uitgezonderd worden van de normale Europese regelgeving.

Dit succes is tot stand gekomen door inzet van EAS gedelegeerden en met name de EAS-consultant Timo Schubert (Ass. Director of ADS Insight)

Zie ook dit EAS document. (pdf)

Vernieuwe website Service Center Terlet
NieuwsAfgelopen zaterdag is de nieuwe website van het Service Center Terlet "live" gegaan.

Deze website is bereikbaar onder de eveneens nieuwe weblink: www.sct-terlet.nl

Nieuws van SCT:
  1. Kunstof workshop wordt op 2 en 3 mei georganiseerd, waarbij het mogelijk is om te leren hoe je bv een reparatie aan een vleugel moet doen.
  2. Het Service Center heeft de Subpart F erkenning aangevraagd voor het uitvoeren van onderhoud aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen en onderdelen van vliegtuigen tot een max gewichte van 5700kg
  3. Het Service Center is gestart met de aanvraag voor de Subpart G erkenning (CAMO) zodat ook het managment over het onderhoud van het zweefvliegtuig uitbesteedt kan worden
  4. SCT kan transponderkeuringen op lokatie uitvoeren.
  5. Sikko Vermeer is vanaf 1 maart toegetreden tot het vaste personeel van het Service Center Terlet.
Dus zowat alle werkzaamheden die er zijn aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen kunnen worden ondergebracht bij het Service Center !!

Nieuwe website SCT
Bevoegdverklaring Radiotelefonie VFR (met update 3 april 2009)
CLRDe Inspectie Verkeer&Waterstaat is verantwoordelijk voor het uitgeven van bevoegdheden zoals die in de wet zijn vastgelegd.

Volgens de Wet Luchtvaart artikel 2.1 is het verboden een mobiel station in de luchtvaartmobiele band, waarvoor een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 3.3 van de Telecommunicatiewet, te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of geldige bewijs van gelijkstelling.

Men zou dan ook verwachten dat IV&W deze taak loyaal en met enige klantvriendelijkheid zou uitvoeren. Niets is minder waar. Bij de beroepsbrevetten en het PPL maakt de RT een integraal onderdeel uit van het bewijs van bevoegdheid en behoeft niet met een apart bewijs van bevoegdheid te worden aangetoond.

Bij het RPL kan een aantekening op het brevet de bevoegdheid bevestigen.

Bij het afschaffen van het document “Bewijs van Bevoegdheid Radiotelefonie” is men vergeten dat er ook RT-houders zijn die niet langer onder een brevetverplichting vallen, zoals o.a. zweefvliegers.

Reeds lang ligt bij de overheid het verzoek om de KNVvL aan te wijzen als gemachtigde instantie tot het bijschrijven van deze bevoegdheid in de KNVvL-brevetten. Tot op heden is het antwoord daarop uitgebleven.

De KNVvL heeft de overheid laten weten dat zij, vooruitlopend op een eventuele goedkeuring van de mandatering, de aangetoonde bevoegdheid vermeld op het GPL, het BPL en PGL. 
Klik op "Lees meer"
Eindhovense zweefvliegers nog niet definitief aan de grond
RegionieuwsDe Eindhovense Aeroclub wordt het zweefvliegen op de luchthaven van Eindhoven niet definitief onmogelijk gemaakt. Berichtgeving daarover in het Eindhovens Dagblad deed vermoeden dat de zweefvliegclub na 77 jaar niet meer welkom op het Brabantse vliegveld is. De commandant luchtstrijdkrachten Jac Jansen heeft de club een tijdelijk vliegverbod opgelegd.

Een nieuw rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium over het gebruik van het luchtruim rond de vliegbasis door zweefvliegers, heeft volgens de Koninklijke Luchtmacht (KLu) ‘tot nieuwe inzichten geleid’.

Het rapport wordt geëvalueerd en daarop volgt een definitieve beslissing over het lot van de Aeroclub in Eindhoven, zo meldt een KLu-woordvoerster aan Luchtvaartnieuws.nl. bron: luchtvaartnieuws.nl

Zie ook dit bericht in het Eindhovens Dagblad.
FAI overland rapportage zweefvliegen 2008
WedstrijdenKlik HIER (pdf) voor de FAI overland rapportage zweefvliegen 2008. Deze rapportage is uitgevoerd door de FAI werkgroep "Country Development Working Group".

Met de komst van de online zweefvlieg competities is het nu mogelijk om enige analyse van het overlandvliegen te geven.
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal op
Google +1
            
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.03 seconden