| 29-03-2024 | 00:43
Navigatie
Sponsors Kernploeg
Gebruikers Online
· Gasten online: 5

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 2,394
· Nieuwste lid: Asher
Vernieuwe website Service Center Terlet
NieuwsAfgelopen zaterdag is de nieuwe website van het Service Center Terlet "live" gegaan.

Deze website is bereikbaar onder de eveneens nieuwe weblink: www.sct-terlet.nl

Nieuws van SCT:
  1. Kunstof workshop wordt op 2 en 3 mei georganiseerd, waarbij het mogelijk is om te leren hoe je bv een reparatie aan een vleugel moet doen.
  2. Het Service Center heeft de Subpart F erkenning aangevraagd voor het uitvoeren van onderhoud aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen en onderdelen van vliegtuigen tot een max gewichte van 5700kg
  3. Het Service Center is gestart met de aanvraag voor de Subpart G erkenning (CAMO) zodat ook het managment over het onderhoud van het zweefvliegtuig uitbesteedt kan worden
  4. SCT kan transponderkeuringen op lokatie uitvoeren.
  5. Sikko Vermeer is vanaf 1 maart toegetreden tot het vaste personeel van het Service Center Terlet.
Dus zowat alle werkzaamheden die er zijn aan zweefvliegtuigen en motorzweefvliegtuigen kunnen worden ondergebracht bij het Service Center !!

Nieuwe website SCT
Bevoegdverklaring Radiotelefonie VFR (met update 3 april 2009)
CLRDe Inspectie Verkeer&Waterstaat is verantwoordelijk voor het uitgeven van bevoegdheden zoals die in de wet zijn vastgelegd.

Volgens de Wet Luchtvaart artikel 2.1 is het verboden een mobiel station in de luchtvaartmobiele band, waarvoor een vergunning is vereist als bedoeld in artikel 3.3 van de Telecommunicatiewet, te bedienen zonder het daarvoor geldige bewijs van bevoegdheid of geldige bewijs van gelijkstelling.

Men zou dan ook verwachten dat IV&W deze taak loyaal en met enige klantvriendelijkheid zou uitvoeren. Niets is minder waar. Bij de beroepsbrevetten en het PPL maakt de RT een integraal onderdeel uit van het bewijs van bevoegdheid en behoeft niet met een apart bewijs van bevoegdheid te worden aangetoond.

Bij het RPL kan een aantekening op het brevet de bevoegdheid bevestigen.

Bij het afschaffen van het document “Bewijs van Bevoegdheid Radiotelefonie” is men vergeten dat er ook RT-houders zijn die niet langer onder een brevetverplichting vallen, zoals o.a. zweefvliegers.

Reeds lang ligt bij de overheid het verzoek om de KNVvL aan te wijzen als gemachtigde instantie tot het bijschrijven van deze bevoegdheid in de KNVvL-brevetten. Tot op heden is het antwoord daarop uitgebleven.

De KNVvL heeft de overheid laten weten dat zij, vooruitlopend op een eventuele goedkeuring van de mandatering, de aangetoonde bevoegdheid vermeld op het GPL, het BPL en PGL. 
Klik op "Lees meer"
Eindhovense zweefvliegers nog niet definitief aan de grond
RegionieuwsDe Eindhovense Aeroclub wordt het zweefvliegen op de luchthaven van Eindhoven niet definitief onmogelijk gemaakt. Berichtgeving daarover in het Eindhovens Dagblad deed vermoeden dat de zweefvliegclub na 77 jaar niet meer welkom op het Brabantse vliegveld is. De commandant luchtstrijdkrachten Jac Jansen heeft de club een tijdelijk vliegverbod opgelegd.

Een nieuw rapport van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium over het gebruik van het luchtruim rond de vliegbasis door zweefvliegers, heeft volgens de Koninklijke Luchtmacht (KLu) ‘tot nieuwe inzichten geleid’.

Het rapport wordt geëvalueerd en daarop volgt een definitieve beslissing over het lot van de Aeroclub in Eindhoven, zo meldt een KLu-woordvoerster aan Luchtvaartnieuws.nl. bron: luchtvaartnieuws.nl

Zie ook dit bericht in het Eindhovens Dagblad.
FAI overland rapportage zweefvliegen 2008
WedstrijdenKlik HIER (pdf) voor de FAI overland rapportage zweefvliegen 2008. Deze rapportage is uitgevoerd door de FAI werkgroep "Country Development Working Group".

Met de komst van de online zweefvlieg competities is het nu mogelijk om enige analyse van het overlandvliegen te geven.
Vliegverbod voor zweefvliegclub EAC/KLUzc
RegionieuwsDe Eindhovense zweefvliegclub EAC/KLUzc zit hevig met de handen in het haar. De commandant luchtstrijdkrachten, luitenant-generaal J. Jansen, heeft de vereniging met onmiddellijke ingang een vliegverbod opgelegd.

De zweefvliegclub, met 140 actieve leden, is sinds 77 jaar op het Eindhovense vliegveld gevestigd.

Volgens de commandant luchtstrijdkrachten (CLSK) is het zweefvliegen uit oogpunt van veiligheid niet langer meer verantwoord.

Voorzitter Ben Zwaga van de Eindhovense Aeroclub is met 'stomheid geslagen' over het besluit. "We zijn compleet verrast en overdonderd. Hier snappen we echt geen fluit van. In de afgelopen twee decennia is er helemaal níets gebeurd. Bovendien hebben we voor honderdduizenden euro's geïnvesteerd in apparatuur om het zweefvliegen nog veiliger te maken."

De voorzitter is naar eigen zeggen 'buitengewoon hoopvol' over een gesprek volgende week donderdag met de luchtmacht. "Want we snáppen het gewoon niet. Het kan toch niet zo zijn dat een club die al 77 jaar op dit vliegveld gevestigd is, en daarmee een van de allereerste gebruikers is, zijn aanwezigheid ineens moet beëindigen?"  bron: Eindhovens Dagblad
Vliegbasis Soesterberg wordt een recreatiegebied
Regionieuws
Vliegbasis Soesterberg wordt een recreatiegebied. Op de oude basis zal ook het Nationaal Defensiemuseum een plek krijgen. Dat is maandagavond tijdens een bewoners bijeenkomst bekendgemaakt.

Wegens bezuinigingen bij Defensie werd in 2003 besloten Soesterberg te sluiten. Op 31 december vorig jaar gebeurde dat definitief na 95 jaar.

De provincie Utrecht en de gemeenten Soest en Zeist zijn het eens geworden over de herinrichting van het terrein. Op de bijna 400 hectare wordt een recreatiegebied ontwikkeld met een Defensiemuseum en fiets- en wandelroutes. Aan de randen van de voormalige vliegbasis moeten vierhonderd woningen verrijzen.

De twee start -en landingsbanen van de basis blijven op het terrein bestaan. Op een gedeelte van een van de banen kunnen mensen in de toekomst fietsen. Omdat het grasland naast de betonnen stroken in het verleden nooit is bemest, is daar een bijzonder schraal grasland ontstaan. Dat landschap blijft behouden in de herinrichtingsplannen. Bij een van de start- en landingsbanen komt een hoge toren te staan, die gebruikt kan worden als uitkijkpunt.

Met de herinrichting van het gebied is 47 miljoen euro gemoeid. bron: Algemeen Dagblad

Voor wat betreft de inpassing van het zweefvliegen zie de pagina's 18, 19 en 39 van het Ruimtelijk Plan. (pdf)

Zie ook deze video en luister naar dit radio fragment van RTV-Utrecht.

CTR en TMA Soesterberg zijn vanaf 12 maart 2009 verdwenen (AIP) echter er blijft een militaire ATZ!!: Soesterberg Circle, radius 2 NM, centre 52°07'42.00"N 005°16'37.00"E. 1500 ft AAL OPR HR during UDP. ATZ Soesterberg is situated in airspace class G. All aircraft not participating in glider activities at or near Soesterberg glider site shall avoid the ATZ. ow ja: de lierkabel gaat tot 2000 ft dus als je overvlieg er graag ruim overheen. Zie ook dit artikel in het Algemeen Dagblad. Er is daarom een verhoging van de ATZ aangevraagd naar 2500ft met een 3NM radius.

Belangrijk: Indien je landt op Soesterberg en er zijn geen ACvZ activiteiten, zit je tot 13 juni a.s. op een omheind en bewaakt defensieterrein en vanaf 13 juni op een omheind en bewaakt provincieterrein (en dat duurt nog een jaar of 3).
Oproep voor alle oudleden van Zweefvliegclub Noordoostpolder
RegionieuwsDit is een oproep voor alle oudleden van Zweefvliegclub Noordoostpolder. Dit jaar is onze zweefvliegclub 50 jaar in de lucht, wat natuurlijk geviert moet worden. Daarvoor zijn we op het moment bezig met het natrekken van de oudledenlijst, maar hier en daar ontbreken belangrijke gegevens.

Wanneer u of jij lid bent geweest of iemand kent die lid is geweest, zou u dan de adresgegevens willen mailen naar: zcnop50jr@hotmail.com ? Alvast bedankt!

Daniëlla Bakker - PR Zweefvliegclub Noordoostpolder
4de tussenrapport Werkgroep Implementatie Transponder
CLROp vrijdag 27 februari jl. heeft de Werkgroep Implementatie Transponder (WIT) het vierde tussenrapport aan het Directoraat Generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken (DGLM) gestuurd.

Voor de vierde maal heeft de WIT, de werkgroep die begin 2007 op voorstel van de Directeur Luchtvaart werd ingevoerd, een tussenrapport geschreven. In dit tussenrapport staat de stand van zaken en de problemen die de werkgroep ziet in het kader van de invoering van de transponder. 
Klik op "Lees meer"
Goofy´s Glider
MultimediaVroeger al eens gezien op celluloid en sinds kort op YouTube: Goofy´s Glider.

Goofy probeert met een zelfbouw zweefvliegtuig op verschillende manieren in de lucht te komen . . .
Klik op "Lees meer"
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal ook op
Verwerkingstijd: 0.02 seconden