| 20-04-2014 | 05:11
Navigatie
Evenementen
<< april 2014 >>
Ma Di Wo Do Vr Za Zo
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
26-04: - 27-04: Gelderse Wedstrijd
28-04: - 02-05: SION vliegweek
03-05: - 04-05: Teugse 2 daagse
10-05: - 11-05: Delftsche Tweedaagse
10-05: Bijeenkomst SMS managers clubs Afdeling Zweefvliegen
17-05: Gilzer Eendagswedstrijd
Gebruikers Online
· Gasten online: 2

· Leden online: 0

· Totaal aantal leden: 1,798
· Nieuwste lid: RobertJan
Vliegbeperkingen Nuclear Security Summit 2014
KNVvLOp 24 en 25 maart a.s. wordt te Den Haag de Nuclear Security Summit (NSS) gehouden. Bijna 60 wereldleiders zullen hierbij aanwezig zijn. Om die reden heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) samen met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (MinIenM) besloten tot het instellen van luchtruimrestricties in de Amsterdam FIR in de periode van 16 t/m 28 maart. De KNVvL heeft een speciaal hiertoe opgesteld AIP NSS ontvangen met zeer veel beperkende en stringente voorwaarden. Het vooraf aangeleverde commentaar van de KNVvL en de GA partners op het concept AIP om deze beperkingen zo klein mogelijk te houden is helaas niet overgenomen.

Lees verder op de website van de KNVvL.
Zorgen over kwaliteitsniveau en prijsniveau bij Europese brevetuitgifte door IL&T
KNVvLDe KNVvL maakt zich grote zorgen over zowel het kwaliteitsniveau als het prijsniveau van de Europese brevetten als de Inspectie Leefomgeving en Transport deze gaat uitgeven per april 2015. De KNVvL geeft sinds 2004 de vliegbrevetten voor onder andere zweefvliegen en ballonvaren uit. Door de grote kennis binnen de sector is de kwaliteit van het brevet altijd hoog geweest. Door de inzet van vrijwilligers en de efficiënte verwerking zijn de kosten altijd laag gebleven.

Vanaf 8 april 2015 zullen in Nederland nieuwe Europese brevetten uitgegeven worden. Een werkgroep van de KNVvL heeft een jaar gewerkt, in samenwerking met en op verzoek van DGB en Inspectie Leefomgeving en Transport, om ook in de toekomst de nieuwe brevetten uit te kunnen geven.

Wij werden dan ook onaangenaam verrast toen we op de hoogte werden gesteld dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) heeft besloten de brevetten voor zweefvliegen en ballonvaren in eigen beheer uit te gaan geven.

Wij maken ons sterk zorgen over zowel het kwaliteitsniveau als het prijsniveau bij Europese brevetuitgifte door IL&T. Klik HIER voor de brief die de KNVvL deze week ontving van IL&T.

bron: KNVvL
Reactie KNVvL en AOPA op rapport Ongevallen in de Kleine Luchtvaart
Gisteren verscheen het rapport Ongevallen in de kleine luchtvaart wat is uitgevoerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Hier hebben de samenwerkende organisaties voor de kleine luchtvaart,  de Aircraft Owners en Pilots Association (AOPA) en de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) aan mee gewerkt. In het rapport is onderzoek gedaan naar de sterke toename van het aantal ongelukken in de kleine luchtvaart in 2012 in vergelijking tot de jaren daarvoor. De gezamenlijke luchtvaartorganisaties AOPA en KNVvL zijn positief over het feit dat degelijk onderzoek is gedaan naar de mogelijke oorzaken van de stijging in 2012 en onderschrijft tevens de conclusies die worden getrokken.

"Lees meer" op de website van de KNVvL.
OVV rapport: Ongevallen in de kleine luchtvaart
CIV
Vandaag is het themaonderzoek "Ongevallen in de kleine Luchtvaart", uitgevoerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid, verschenen.




Klik HIER om dit uitvoerig themaonderzoek te lezen, met de reacties van o.a. KNVvL en AOPA.
Update over conversie van GPL naar LAPL(S) / SPL - januari 2014 (ABZ / CIV bericht)
CIV21 januari zijn er weer gesprekken geweest over het omzetten van ons GPL naar het toekomstige LAPL(S) of SPL. Onze gesprekspartner in deze is de ILenT. Zij gaan onze brevetten uitgeven zoals de overheid dat voorheen ook deed. Dus bepalen zij, in overleg met ons, de KNVvL (afdeling Zweefvliegen en CIV in dit geval) de eisen die gesteld worden aan conversie van het GPL, maar ook voor instructie en examinering.

Tot nu toe is er gepraat over het omzetten, converteren, van het GPL naar het LAPL(S)/SPL (instructie en examinering volgen op korte termijn). Wanneer u kijkt naar het verschil tussen de minimum eisen die worden gesteld in uren en ervaring voor het GPL en het nieuwe LAPL(S)/SPL, dan is te constateren dat dit nieuwe brevet meer uren eist , maar ook aangeeft dat een ‘overland’ gemaakt moet zijn alvorens men examen doet om het LAPL(S)/SPL te behalen.  Het verschil in uren is en vrijwel alle gevallen geen probleem omdat men meestal die uren al wel heeft voordat men opging voor het GPL examen.  Wat door de ILenT als een eis wordt gesteld is dat men als GPL houder bij aanvraag van een LAPL(S)/SPL moet kunnen aantonen dat men een overland heeft gemaakt, zoals die is beschreven in de EU Part-FCL ( zie verder).

Indien u een GPL heeft, maar nog geen overland heeft gemaakt, dan adviseren wij u vanuit de Afdeling Zweefvliegen en de CIV dat u dit komende seizoen dat wel doet opdat u het GPL kunt converteren naar een LAPL(S) of SPL.

"Lees meer" (!!) op de website van de CIV.

EU zaken - januari 2014 (ABZ / CIV bericht)
CIVInmiddels is het alweer begin 2014 en de werkzaamheden voor de invoering van de EU regelgeving zijn in volle gang.

Op een aantal fronten wordt op dit moment nog overleg gevoerd met de ILenT en de politieke tak ervan, de DGB.

Er is nog steeds geen uitspraak gedaan omtrent onze intentie om als sector een deel van de ‘autoriteit’ taken namens de overheid, en op een onafhankelijke manier, uit te voeren. Gedacht moet dan worden aan het beheren van de zweefvliegclubs als ATO, te weten het erkennen, inspecteren (audits) van de ATO’s en het veiligheidsmanagement wat daarbij hoort, maar ook examinering. De tijd dringt, maar het is kennelijk een zware beslissing voor de ILenT om iets uit handen te geven.

"Lees meer" op de website van de CIV.
Publieksfavorieten (1 tm 3) Fotowedstrijd 2013
Nieuwe website Junioren Kernploeg: www.dutchjuniors.nl
NieuwsDe "Nederlandse Junioren Selectie Zweefvliegen" zijn jongeren die voldoen aan de minimale kwalificatie eisen voor het deelnemen aan het WK Zweefvliegen voor Junioren. Het WK wordt elke twee jaar gehouden en is de ultieme wedstrijd voor jong zweefvliegend Nederland. Er wordt gevlogen in de standaardklasse en in de clubklasse. Per land kunnen maximaal 6 zweefvliegers deelnemen.

Al jaren is er een website voor de junioren kernploeg. Hier werd echter weinig mee gedaan, waarop werd besloten om daar nieuw leven in te blazen. Met trots willen wij dan ook onze nieuwe website presenteren, www.dutchjuniors.nl. We zullen de verrichtingen op wedstrijden, nieuwtjes, verhalen en ontwikkelingen van ons gedurende het seizoen op onze website posten. Ook zijn wij op Facebook te volgen via Dutch Junior Gliding Team. Een speciaal dank aan Frank Schellenberg die erg veel werk heeft verzet om deze website te maken.

Wij wensen iedereen een gezond en sportief 2014 met veel mooie en veilige vluchten.

Namens de juniorenkernploeg - Martin van Ommen

iFly! 2014 (Jeugd Sponsor Regeling)
Registreren
Beste bezoeker, pas na registratie krijg je volledige (lezen en schrijven) toegang tot het Zweefportaal forum. Bij ieder bezoek wordt een overzicht getoond van alle nieuwe forumberichten. Klik HIER om vandaag nog te registreren!!
Inloggen
Gebruikersnaam

Wachtwoord



Nog geen lid?
Klik HIER om aan te melden.

Wachtwoord vergeten?
Vraag HIER om een nieuw wachtwoord.
Volg Zweefportaal op
Google +1
            
Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.02 seconden