Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Filser transponder

Geplaatst door fransdevries op 02-09-2008 11:28
#1

De laatste berichten over de filser transponder op :
http://www.funkwerk-avionic.com/cms/upload/Presse/AD_ServiceInfo_02_E.pdf

Geplaatst door Dortu op 02-09-2008 13:19
#2

De CLR werkt op dit moment aan een formeel verzoek aan onze luchtverkeersleidings-instanties voor ongelimiteerd gebruik van de Funkwerk (voormalig: Filser) transponders in Nederlands luchtruim na 11 september 2008. Later meer.

Geplaatst door Bier op 02-09-2008 15:02
#3

fransdevries schreef:
De laatste berichten over de filser transponder op :
http://www.funkwerk-avionic.com/cms/upload/Presse/AD_ServiceInfo_02_E.pdf


Als ik het goed begrijp speelt het probleem voornamleijk in de buurt van Londen. De AD lijkt me dus een nogal draconische maatregel :@

Geplaatst door Klut op 02-09-2008 15:22
#4

Algemene toestemming is geregeld! Zie onderstaande tekst van de AIC-B en de NOTAM. AIC-B zal pas 10 oktober 2008 worden opgenomen bij de volgende herziening van de AIP.

Met vriendelijke groeten,
Arjen Klut, Inspectie Verkeer en Waterstaat

Deze tekst wordt uitgegeven als AIC-B
2 september 2008

Het gebruik van Filser Transponders in het Nederlandse luchtruim

De Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Defensie maken in overleg met de luchtverkeersdiensten het volgende bekend:

In navolging van EASA AD 2008-0158 en CAA-NL-AD 2008-001is besloten om een algemene toestemming te verlenen voor het gebruik in het Nederlandse luchtruim van de transponders van het merk Funkwerk Avionics, type TRT600, TRT800, TRT800A en TRT800H. Individuele toestemming is in Nederland niet nodig.

Toelichting
Het gebruik van Mode S transponders van Funkwerk Avionics GmbH (voorheen Filser Electronic GmbH) wordt geaccepteerd in het vluchtinformatiegebied Amsterdam beneden FL 245.

Geconstateerd is dat er problemen zijn met alle transponders van het merk Funkwerk Avionics, type TRT600, TRT800, TRT800A en TRT800H. Deze transponders kunnen soms tijdelijk niet worden gedetecteerd door Mode-S Secondary Surveillance Radar (SSR). Zowel EASA0) als de Inspectie Verkeer en Waterstaat geven daarom een luchtwaardigheidsaanwijzing. In deze aanwijzing staat dat de transponder niet gebruikt mag worden in luchtruim waarin een transponder is vereist en een Mode S grondstation wordt gebruikt voor ondervraging, tenzij het gebruik van de transponder wordt geaccepteerd door de betreffende luchtverkeersdienst voordat het luchtruim wordt binnengevlogen.

Uit onderzoek van Luchtverkeersleiding Nederland en het Ministerie van Defensie (Dutch Mil) blijkt dat de door EASA geconstateerde problemen met deze transponders inderdaad voorkomen in het Nederlandse luchtruim. Maar het verlies van de Mode-S functie is doorgaans maar van korte duur, waarbij alleen het door Mode-S uitgezonden kenmerk tijdelijk weg valt. Het luchtvaartuig blijft goed zichtbaar voor de luchtverkeersleider omdat de Mode A/C functie van de transponders zonder onderbreking zichtbaar blijft. Omdat dit type transponder vaak is ingebouwd in luchtvaartuigen die voornamelijk in het luchtruim verblijven waar (aan hen) geen luchtverkeersleiding wordt gegeven, is het geconstateerde probleem met de transponders in Nederland beperkt. Omdat de ACAS apparatuur ook gebruik maakt van deMode A/C functie is er geen sprake van een verlaging van de veiligheid in het luchtruim.

Individuele toestemming voor het gebruik van het luchtruim met deze transponders zou een hoge werklast opleveren voor de luchtverkeersdiensten. Daarom is besloten om een algemene toestemming te verlenen voor het gebruik van het Nederlandse luchtruim met deze transponders. Met nadruk wordt verzocht om de luchtverkeersleiders te ontzien en geen contact met hen op te nemen voor individuele toestemming voor het gebruik van deze transponders.

De fabrikant van de transponders is momenteel druk bezig met de oplossing van het geconstateerde probleem en de verwachting is dat er op korte termijn een oplossing zal zijn, die zal leiden tot een aanpassing of intrekking van de luchtwaardigheidsaanwijzingen.

Met vragen over deze AIC-B kunt u zich wenden tot:

Informatiecentrum Inspectie Verkeer en Waterstaat
Postbus 90653
2509 LR Den Haag
Tel: 088 489 0000
Fax: 070 456 2424
E-mail: informatie.centrum@ivw.nl
URL: www.ivw.nl

Geplaatst door Putje op 02-09-2008 15:24
#5

Netjes.. Snel geregeld....:)

Geplaatst door Dortu op 02-09-2008 16:05
#6

En tevens als NOTAM:

The use of Mode S transponders of Funkwerk Avionics GmbH (Previously Filser Electronics GmbH) is accepted in the Flight Information Region Amsterdam below FL 245. Do not contact the air traffic controllers for an individual acceptance.

Geplaatst door Adriaan op 06-09-2008 02:49
#7

Perfect geregeld, petje af en dank aan het IVW!

Geplaatst door Ruud Holswilder op 07-09-2008 11:16
#8

"The Transponder works quite well in Germany and Austria, but it continues to cause
problems in England and Switzerland. It was terrible two weeks ago above London!
ATC only recognized me as a primary target. Not really much fun in the busy airspace
above London".

Aldus een quote van een email aan Filser.
Ik ben zeer benieuwd naar de technische achtergronden hiervan en of deze ook in relatie staan tot de door mij en andere gesignaleerde ERROR messages van de TRT800.
Het komt mij derhalve voor dat er toch echt wel iets verkeerd is met de TRT800.

Geplaatst door evandillen op 11-09-2008 20:39
#9

Mode S Transponder Serie TRT600/800 toch niet toegelanten in duitse TMZ's?





EASA AD No 2008-0158 Funkwerk Avionik Mode S Transponder Serie TRT600/800

Die EASA hat mit ihrer Airworthiness Directive AD Nr. 2008-0158 festgestellt, dass die Mode-S Transponder Modellreihe TRT600 und TRT800 der Firma Funkwerk Avionics GmbH nicht mit geltenden Lufttüchtigkeitsvorschriften übereinstimmt. Das Luftfahrt-Bundesamt hat daraufhin die Lufttüchtigkeitsanweisung LTA Nr. D-2008-3004R2 erlassen. Eine Ausnahmegenehmigung für den Betrieb von Flugzeugen mit den genannten Transpondern im von der DFS Deutsche Flugsicherung GmbH (DFS) kontrollierten transponderpflichtigen Luftraum kann durch die DFS gemäß javascript: preview ( NOTAM A2962/08 ) nicht erteilt werden, da die Sicherheit des Luftverkehrs durch den Betrieb der Transponder beeinträchtigt werden kann. Die Erteilung einer Ausnahmegenehmigung durch die DFS kommt nur im Einzelfall für die Durchführung von Werkstatt-, Test- und Überführungsflügen im von der DFS kontrollierten transponderpflichtigen Luftraum in Betracht. Anträge können unter der Tel.: 0049 6103 7071120 oder der E-Mailadresse ( transponder@dfs.de ) eingereicht werden.

Zie deze link

Gewijzigd door webmaster op 27-09-2008 22:19

Geplaatst door webmaster op 15-09-2008 22:05
#10

evandillen schreef:
Mode S Transponder Serie TRT600/800 toch niet toegelanten in duitse TMZ's?

Klopt, zie ook dit artikel

Geplaatst door Ruud Holswilder op 19-09-2008 15:33
#11

Net een mailtje ontvangen van Funkwerk met de laatste stand van zaken (pdf bestand)

Geplaatst door Dortu op 25-09-2008 10:51
#12

Alles op een rij:

www.avibenelux.com/Afbeeldingen/EASAAD.jpg
klik op de afbeelding voor een vergroting

www.avibenelux.com

Gewijzigd door Dortu op 25-09-2008 11:11

Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-09-2008 15:06
#13

Nu ook de Engelstalige informatie van de fabrikant (pdf-bestand) d.d. 19-09-2008

Geplaatst door d-einn op 27-09-2008 22:12
#14

Weer nieuws van Filser.


http://www.funkwe...o_05_D.pdf

Geplaatst door d-einn op 17-10-2008 12:08
#15

Zo de vernieuwde AD met modificatie is er:
http://www.funkwe...ev1.04.pdf

Geplaatst door Ronald Termaat op 17-10-2008 13:51
#16

Aan alle Filser Transponder bezitters,

Zoals bekend is er een probleem geconstateerd met de Filser transponders. Op
17 Oktober is de definitieve oplossing bekend geworden.
(zie ook
http://www.funkwerk-avionics.com/cms/front_content.php?idart=158&idcat=57&la
ng=4). Voor deze oplossing moeten alle apparaten terug naar Filser om een
update te krijgen. Om dit voor zowel Filser als de bezitters van de
transponders zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen zullen wij een
gecoordineerde actie verzorgen om de apparaten geserviced te krijgen. Dat
betekent dat de apparatuur ingeleverd kan worden bij Service Center Terlet
(Peter Jansen) of in Bergen op Zoom in onze winkel. Als u het wilt
versturen, dan graag direct naar onze winkel. Wij verzorgen dan dat de
update uitgevoerd wordt door met de apparaten naar de Filser te rijden en
deze daar weer op te halen. Vervolgens kan het apparaat weer op het
afleveradres opgehaald worden, of in overleg op een andere wijze
terugbezorgd worden. Mede omdat een groot deel van alle transponders in
Nederland door of via ons geleverd zijn doen wij dit (in overleg met de
andere aanbieders) voor alle transponders onafhankelijk waar deze
aangeschaft zijn. Indien u de transponder niet bij ons heeft aangeschaft,
dan kunt u natuurlijk ook direct contact opnemen met uw eigen
vertegenwoordiger.
Aangezien we ook op de NZD aanwezig zijn, bestaat ook de mogelijkheid om
uw transponder daar in te leveren.
Bij het inleveren van de transponder dient een formulier ingevuld te worden.
Op dit formulier kunnen eventuele andere klachten ook aangegeven worden.
Iedereen die bij ons als klant in het systeem bekend is zal binnenkort dit
formulier ontvangen.

Filser moet ongeveer 4000 apparaten een update geven, het zal dus enige tijd
in beslag nemen voordat alle apparaten weer terug zijn. Wij willen daarom
uiterlijk op 15 november alle apparaten verzameld hebben.

Wij betreuren dit ongemak maar willen u zo goed mogelijk van dienst zijn om
deze problemen te verhelpen. Heeft u nog vragen of opmerkingen, laat het ons
dan gaarne weten.

Deze mail wordt naar al onze klanten gestuurd omdat door
verzamelbestellingen niet altijd de uiteindelijke bezitter bij ons bekend
is.

Mvgr,
Ronald Termaat/Marc van Breemen
Glider-Equipment

Geplaatst door Dortu op 17-10-2008 17:14
#17

Volgens de laatste informatie van Funkwerk hoeft de TRT800 NIET gemodificeerd te worden!!!

Er is alleen een modificatie nodig voor de TRT800A en TRT800H indien deze niet voorzien zijn van Mod-Stand 10.

De TRT600 dient wel aangepast te worden tot TRT800-standaard.

Alle informatie is te lezen op:

www.avibenelux.com

www.avibenelux.com/Afbeeldingen/EASAAD.jpg

Klik op de afbeelding voor een vergroting

Gewijzigd door Dortu op 17-10-2008 17:41

Geplaatst door Ronald Termaat op 17-10-2008 19:20
#18

Met de laatste informatie informatie die we zojuist hebben ontvangen is
duidelijk geworden dat slechts een klein deel van alle transponders
geserviced hoeft te worden!!!!!

Het gaat uitsluitend om de TRT800 model A en model H. Dit zijn de
uitvoeringen voor motorzwevers / motorvliegtuigen (de rechthoekige) en de
250 watt 57mm versie. De meesten van jullie hebben de gewone TRT800 en
daarvoor geldt dat er geen aanpassing nodig is. (zie ook
http://www.funkwerk-avionics.com/cms/front_content.php?idart=158&idcat=57&)

Dus alleen voor de modellen TRT800H en TRT800A geldt dat die een update
moeten krijgen, en alleen als die nog niet op MOD10 versie gebracht zijn.
Dit staat achterop de transponder.

De transponders hoeven dus niet naar ons gestuurd of gebracht te worden als
het een 'normale' TRT800 betreft.

Er zal een Notam uitkomen waarin staat dat de TRT800 weer gebruikt mag
worden.

Mvgr,
Ronald Termaat/Marc van Breemen
Glider-Equipment

Geplaatst door fransdevries op 17-10-2008 21:55
#19

Zie ook de nieuwe AD's voor de transponder op http://ad.easa.europa.eu/

Geplaatst door Ruud Holswilder op 17-10-2008 22:05
#20

Ik heb inmiddels wel een mailtje naar Funkwerk gestuurd.
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens iedere vlucht namelijk een error message op de TRT800 na enige uren of soms ook al eerder. (zie ook mijn postings op het oude forum)
Dit lijkt mij niet normaal en het bleek dat meerdere TRT800 gebruikers hier last van hebben

Edit: url aangepast

Gewijzigd door Ruud Holswilder op 17-10-2008 22:16

Geplaatst door Dortu op 13-11-2008 13:49
#21

Gisteren zijn uitgegeven EASA AD 2008-0183 (eff. 19 nov 2008) en EASA SIB 2008-84R1.1. Beide (alsmede alle voorgaande publicaties aangaande de Funkwerk-transponders) zijn te vinden op:

www.avibenelux.co...NEWS2.html

Gewijzigd door Dortu op 17-11-2008 15:36

Geplaatst door Dortu op 17-11-2008 15:34
#22

NOTAM:
1290/08 - REF AIC-A 11/08 AND AIC-V 08/08. THE USE OF NON-MODIFIED FILSER TRANSPONDERS
FROM FUNKWERK AVIONICS, TYPES TRT600, TRT800A AND TRT800H ARE NOT ACCEPTED IN THE
TRANSPONDER MANDATORY ZONES. TMZ ARE PUBLISHED IN AIC-A 07/08 AND AIP NETHERLANDS
ENR 2.2 PARA 4. TRANSPONDER TYPE TRT800 IS EXCLUDED FROM THIS LIMITATION.
07 NOV 11:06 2008 UNTIL 18 DEC 12:00 2008 ESTIMATED. CREATED: 07 NOV 11:06 2008

www.avibenelux.co...NEWS2.html

Gewijzigd door Dortu op 17-11-2008 15:36