Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: OLC: Goed weer in Namibië / Zuid Afrika

Geplaatst door webmaster op 28-11-2011 00:24
#1

Het is de laatste tijd goed weer in Namibië, dagelijks meerdere 1000km vluchten: 27 november, 26 november en 25 november. :)


Geplaatst door webmaster op 28-11-2011 19:35
#2

En vandaag een 1000km door Bert de Wijs in Namibië!!

In totaal vandaag daar maar liefst weer twaalf 1000 km's


update: # 1000km's

Gewijzigd door webmaster op 28-11-2011 23:15

Geplaatst door webmaster op 29-11-2011 21:13
#3

En voor de tweede opeenvolgende dag in Namibië een 1000km voor Bert de Wijs!! In vier opeenvolgende dagen heeft Bert daar nu al 3350km gevlogen!!!!

Ook op deze dag in Namibië weer meerdere 1000 km's.

Gewijzigd door webmaster op 29-11-2011 21:20

Geplaatst door webmaster op 30-11-2011 23:47
#4

En Daan en Henk zijn ook "In the house"!! Vandaag in ASH 25 EB 28 in Namibië een 964 km OLC vlucht. Tot nu toe vandaag daar weer acht 1000km vluchten. De teller voor de ACvZ gaat ook weer lopen. ;)

comment Henk - Helaas moest er nog van alles aan de kist gebeuren, vandaar dat we laat gestart zijn. Met een basis van ruim 5000m schiet het dan meestal wel op. Overigens was het beste stijgen, wat ik gezien heb 8,2. Het laatste uur wat minder met 1-2 m/s. Vlak voor de landing toch weer goed stijgen, maar helaas ging de zon alweer onder.
Al met al een leuk extraatje: eigenlijk hadden we de kist pas vanaf vandaag. Gelukkig maar want de verwachting voor vandaag lijkt wat minder. Zo na het ontbijt briefing. Internet is hier wat beperkt helaas.

Update: En wederom een 1000km vlucht door Bert de Wijs. Zijn derde op een rij!! :tup

Gewijzigd door webmaster op 01-12-2011 16:46

Geplaatst door webmaster op 02-12-2011 20:16
#5

En vandaag heeft Bert de Wijs wederom een 1000km gevlogen. Zo te lezen was hij zelf niet helemaal tevreden. Hij mist de FAI bonus op deze vlucht . . .

Te veel gerekend op late avondthermiek, die hier soms doorgaat tot sunset (of zelfs erna).
Die was er niet vanavond. Dus mijn 1000 Km FAI is nu nul. Zo blijf je leren. Heerlijke vliegdag.

In een periode van vijf dagen heeft Bert daar nu vier 1000km 's gevlogen.

update: Op deze dag ook een 1150km OLC vlucht voor Daan en Henk.

Gewijzigd door webmaster op 03-12-2011 12:27

Geplaatst door Harry J op 02-12-2011 20:46
#6

Jaloers? Nee hoor, helemaaaal niet..........:yum

Geplaatst door webmaster op 04-12-2011 13:04
#7

Op drie december wederom vanaf Pokweni (NA) een >1000km vlucht door Henk en Daan.

De verwachting was dat het wat minder zou zijn dan gisteren. Toen de cumuls op een redelijke zichtafstand in het oosten te zien waren zijn we gestart. Eerst in relatief zwakke droge thermiek richting het mooie weer. Toen naar het zuidoosten het mooie weer in. De lucht ziet er perfect uit, maar verschillende wolken geven niets, of het is niet te centreren. Uiteindelijk bij de grens aangekomen en besloten dezelfde weg terug te nemen. In het westen zou het onbewolkt blijven, maar na enige tijd bleken daar toch mooie cumuls te staan. Toch maar die kant op en zo ver mogelijk naar het ZW. Omdat ik zo min mogelijk wilde omvliegen liep de route langs de cumulusrand. Daar was het stijgen minder dus daar wat tijd laten liggen. Op zo'n 300km van Pokweni moesten we weer aan de terugweg gaan denken. Het einde van de vlucht wordt hier meestal bepaalt door zonsondergang en minder door het einde van de thermiek. Weer terug richting huis en daar nog een stukje doorgevlogen om de OLC afstand nog wat te vergroten. Achteraf dus beter weer dan verwacht en een mooie vlucht!

Geplaatst door webmaster op 08-12-2011 23:30
#8

Op 8 december weer een 1000 km vlucht door Henk en Daan.

A great finish of our gliding holiday in Pokweni!
Axel, Sabine, Wolfgang, Jos, Annalie, Katharina and everyone at Pokweni a BIG THANK YOU for the great time we had it was baie mooi!! We hope to be back in the near future.
Wicky, Christel, Daan, Henk

The flight self: a bit difficult in the beginning due to the low cloudbase in the NE. Lateron it got better and we enjoyed the cloudstreets in the west. Unfortunetly getting back to Pokweni there was a big blue dead area so we couldn't climb higher. Therefore we had to stretch the glide to the max to get over 1000km

Gewijzigd door webmaster op 09-12-2011 12:35

Geplaatst door webmaster op 19-12-2011 21:29
#9

Het zal lastig worden om Bert de Wijs dit OLC seizoen nog als beste Nederlander in het "Worldwide" klassement te kloppen.

Vandaag vloog hij alweer zijn 6e <1000km vlucht boven Namibie.

Over 13 vliegdagen heeft Bert daar nu al in totaal 10.884 overland kilometers gevlogen!!

OLC logboek Bert de Wijs: http://www.online...p;pi=30966

Gewijzigd door webmaster op 19-12-2011 21:31

Geplaatst door webmaster op 01-01-2012 08:49
#10

Het weer blijft goed in Namibie / Zuid Afrika. Op 30 december zijn daar maar weer liefst 21 > 1000km OLC vluchten gemaakt.

Geplaatst door webmaster op 05-01-2012 20:47
#11

Bert de Wijs heeft zijn verblijf in Namibie afgesloten met een rijtje van drie OLC 1000km vluchten. Zo te lezen in zijn vlieger-commentaar :tup kon hij moeilijk afscheid nemen . . .

Bij een verblijf van een dikke maand in Namibie heeft Bert daar in 25 dagen maar liefst 20.218 km overland gevlogen. Zijn OLC logboek: http://www.online...p;pi=30966

3 januari: http://www.online...Id=2186299

Onder de G-TMA Windhoek -East tot FL 145. Via freq. 123.800 aangemeld. Eigenlijk hoeft dat niet, maar we doen dat wel. Dank aan Bernd Dolba de totale regelaar en Hans-Georg von Hase de Farm bezitter voor de goede service.

Op verzoek van Daan:
het eerste been liep tot in de vochtige luchtmassa, waar het noord-oosten van Nambia dit jaar een abonnement schijnt te hebben. De afstanden zijn hier zo groot, dat je echt weersgebieden in en uit vliegt.
In Botswana ging het als vanouds prima. Met mooie hoge basis boven die wildparken. Daar landen is niet echt aanlokkelijk. Laatste been gin weer wat lanzamer. Iets te overmoedig geweest. Water eruit en paar wolken aansluiting gewoon gemist. Tsja, als je daar enige duizenden meters onder zit, wil je die wel eens missen.
Al met al mooie dag. Leuke afsluiting van mijn zweefvlieg periode 2011 in Kiripotib.


4 januari: http://www.online...Id=2186910

Verrassing, daar is ie weer.
nadat ik vanmorgen bij de briefing zag dat voor de eerste keer dit sezoen er echt namibia weer aan zat te komen, heb ik mijn vlucht met Air Namibia omgeboekt naar vrijdag ipv vandaag. Die beslissing nam ik 9:45 lokale tijd. Supersnel mijn kist gevuld met water. En om 11:15u zat ik in de lucht.
Mooie dag met de nodige interessante weerfenomenen. Eerst naar het noorden. De top met Flight level 145 was geen probleem, want de wolken gingen tot FL 142. Wel een raar idee om de hele dag op de radio de hoogtes te bespreken in FL. Zoals gebruikelijk was het noorden weer wat vochtig, maar tot mijn geluk was de beslissing juist om dat te doen. Geen laag gespartel en zo in het begin. het ging van een leien Dakje.
2e neen in Botswana liep lekker tot dat het blauw werd. Boven die wildparken probeer je toch wat hoog te blijven. Stel je voor dat die motor het niet of bijna niet doet, zoals me 4 weken geleden overkwam. Hij sloeg op 114m boven de grond aan volgens de LX9000. Thermiek werd zwakker en op 90 Km voor mijn 2e Kp toch maat o,gedraaid. Een enorm regenscherm had zich op 200Km van mij opgebouwd. Dat zie je pas, als je er wat dichter bij komt. Met een enorme boog naar het zuiden tussen de buien doorgelaveerd. Daarna naast zo'n bui met 5 meter naar boven.
Daar zit een rare kronkel in mijn vliegpad. Een stommiteit. Ik ben weer braaf teruggegaan naar die buienlijn. Die verknoeide 70Km en de verloren tijd, kostte me mijn 1000Km FAI driehoek. Jammer, maar toch nog een leuke vlucht. Dat racen onder zo'n buienlijn, altijd leuk. Dit was de 2e echte Namibische weerdag.
Gisteren: 37 graden / Vandaag 38 graden / Morgen 39 graden
En dan ben ik echt weg. Zaterdag en zondag nieuwjaars recepties en mijn vrouw even verwennen.


5 januari: http://www.online...Id=2187454

2e mooie afsluiter van het seizoen.
Met een van de spannendste Final glides ooit. Te weinig hoogte en te weinig tijd voor sunset.
Kiezen om verder te draaien in 1m/s en het niet te halen in tijd of verder te vliegen met geen cumuls meer op pad en het dan ook niet te halen. Tenzij... er onderweg wat restitutiiethermiek zit waar je met flaps op 1 0,2m/s in rechte lijn kunt uitpersen. Dat is gelukt. Ik zat eerst steeds onder glijpad 300-400m. De lucht was braaf stil op wat beetjes zakken en tikkeltjes stijgen na.
Vlak bij het veld stond een enorme conversie en die ging na sunset nog met 2m/s omhoog, 6 Km van het veld. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen. Bij elke bocht kijken naar de tijd. Je mag maximaal 15 minuten na sunset landen. In Australie is daty 30 minuten, maar het ligt hier dichter bij de evenaar en de schakelaar licht/donker is hier nog sneller. Sunset en na 20 minuten zie je bijna niets meer.
Nadat ik nog 250m extra had genomen, kwam ik in een enorme turbulentie. De kist schudde alle kantenh op. Ik blij met die 250m extra, want in die omstandigheden moet je niet verbaasd zijn van 4-5-6 m/s dalen. Dat was deze keer niet het geval, maar de win was na die convergentielijn volledig gedraaid. We moesten RWY 36 landen. In 4 jaar Namibia is me dat 2 keer gepasseerd,
Iedereen moest van de RWY kruising worden opgehaald met trekauto's. Maar mijn kist taxiet zo lekker, dus ik zat als eerste aan het bier, na alles vastgezet te hebben. Morgennacht naar huis. Zaterdag weer van 40 graden naar wat het in Benelux is.
Bert

Geplaatst door Mark den Besten op 09-01-2012 19:44
#12

Gaat lekker daar. Iemand met ongetwijfeld stalen billen vliegt daar 8 achtereenvolgende dagen meer dan 1000 km per dag... :clap :o

Geplaatst door dutchliar op 10-01-2012 05:05
#13

Hoezo? Just working from 9 to 5! Ik zou zo'n baan best willen hebben.....

Gewijzigd door dutchliar op 10-01-2012 05:13

Geplaatst door SjoerdT op 10-01-2012 14:21
#14

Mark den Besten schreef:
Gaat lekker daar. Iemand met ongetwijfeld stalen billen vliegt daar 8 achtereenvolgende dagen meer dan 1000 km per dag... :clap :o

8?

Geplaatst door Frank Hiemstra op 10-01-2012 14:37
#15

Ja, 8... derde kolom vanaf links staat de hoeveelheid kilometers...

Geplaatst door Andrew01 op 10-01-2012 16:27
#16

8 achtereenvolgende dagen meer dan 1000 km per dag...


I am Safe........ (F van Fatigue).

Geplaatst door dutchliar op 10-01-2012 22:01
#17

Make that 9 !!! En 900 en 950 km op de 2 dagen daarvoor.

Maar ik denk dat we moeten waken om hier conclusies te trekken betreffende vermoeiheid. De beste man is zelf wel in staat om zijn physieke gesteldheid in te schatten. Zo niet, dan doet Darwin wel van zich spreken..... Persoonlijk zou ik er veel voor over hebben om met hem te ruilen!!!!:) Ik ben redelijk bekaf van m'n normale 12-urige werkdag en zou best wel een uur of 10 per dag in een EB29 willen liggen.....

Geplaatst door Frank Hiemstra op 10-01-2012 23:20
#18

Adam Czeladzki, maakt momenteel in Gariepdam ook aardig wat 1000km. vluchten. Achter hem zit wel een bijzonder verhaal, omdat hij in 2008 tijdens de Poolse nationale in 18m. klasse een crash heeft gemaakt. Hij heeft een dwarslaesie en vliegt nu in een Discus 2cT, met handmatige richtingsroer bediening.

frankhiemstra.nl/img/a_czeladzki.jpg

Geplaatst door webmaster op 12-01-2012 21:05
#19

Vandaag vanaf Gariep Dam een 1014 km driehoek door Rob Looisen: http://www.online...Id=2191207 :tup

Edit: Blijkt deze vlucht verplaatst te zijn naar OLC account van Francis van Haaff:
http://www.online...Id=2191479
Ze zullen wel samen gevlogen hebben. :hless

Gewijzigd door webmaster op 13-01-2012 19:49

Geplaatst door Jeroen Beeke op 13-01-2012 10:32
#20

....Francis van Haaff

top !!!!

Geplaatst door Coberko op 13-01-2012 15:56
#21

Kan de vlucht niet vinden....?

Geplaatst door Bier op 13-01-2012 16:42
#22

Coberko schreef:
Kan de vlucht niet vinden....?

Staat op naam van Francis van Haaff, Rob was de pociloot.

Geplaatst door Coberko op 13-01-2012 16:52
#23

Gevonden!

http://www.online...Id=2191479