Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Welke clubklasse kist

Geplaatst door borisbroere op 29-01-2009 12:36
#1

Hoi mensen,

Ik zit er al een tijdje over na te denken een clubklasse kist te kopen van ongeveer €15.000. Uiteraard heb ik het internet al meerder malen helemaal afgezocht, maar ik ben benieuwd wat de praktijk ervaringen zijn met dergelijke kisten. Zelf had ik de std. cirrus, libelle, of LS-1 in gedachten, maar andere mogelijkheden zijn (nog) niet uitgesloten. Gezien het feit dat ik met nog geenéén van deze kisten heb gevlogen ben ik benieuwd hoe verschillend ze zijn, en wat de voor én nadelen zijn m.b.t. het vliegen en 'ground-handling'.

Kunnen jullie wat informatie hierover verschaffen?

Alvast bedankt!

Groet,

Boris Broere

Geplaatst door BartBerendsen op 29-01-2009 14:46
#2

Hoi Boris,

deze vraag is al wel eens eerder gesteld hier op het forum (je mag zelf zoeken :)). Het effect was dat iedereen zijn eigen kist de hemel inprees.
Wat ik je wel kan zeggen is dat een Std.Cirrus vaak ietsje duurder is dan een Std.Libelle of LS-1c/d. De LS-1f is weer ietsje duurder dan jouw richtprijs.
Ikzelf heb van deze 3 typen alleen de Std.Cirrus gevlogen. De montage van het pendelroer vergt wat behendigheid (bij een Cirrus 75 is dit veel beter!), en de rest van de aansluitingen moet handmatig gebeuren. De Std.Libelle heeft wat makkelijkere aansluitingen, deels automatisch. Van een LS-1c/d weet ik het niet.
Eventuele nadelen zijn bij de Cirrus en LS-1c/d het pendelhoogteroer, niet iedereen vindt dit prettig vliegen en je kan er vemoeid van raken. Bij de Libelle schijnt het richtingsroer te weinig effectief te zijn.

Tav de prestaties:
Een Libelle heeft amper last van profielvervuiling (muggen, regen) terwijl de Cirrus hier flink wat van merkt. Een LS-1c/d weet ik niet zo veel over. Het enige wat me opviel in de UK in 2005 is dat deze wat minder leken te glijden dan een Cirrus.
Bij hoge snelheid is een Cirrus de beste van de 3, terwijl een Libelle onder sommige omstandigheden alles eruit klimt.

Als je het mij vraagt; Ga komend seizoen eens bij verschillende types kijken hoe het zit en maak er als het mogelijk is een startje op.

Succes ermee,

Bart

Gewijzigd door BartBerendsen op 29-01-2009 15:27

Geplaatst door 2JB op 29-01-2009 19:31
#3

BartBerendsen schreef:
Het effect was dat iedereen zijn eigen kist de hemel inprees.


Hoi Boris,
Ik had vroeger een LS1-d en heb nu een Libelle. Cirrus heb ik geen ervaring mee. Ik beperk me dus tot wat ik ken.
Beide toestellen hebben me altijd veel bevrediging gegeven.
De Libelle heeft echter veruit mijn voorkeur. Het richtingesroer geeft inderdaad de indruk minder effectief te zijn. Deels is dat echter te verklaren door het mechanisme dat voor een kleine initiele uitslag van het roer wat meer beweging van de voeten vraagt. Aansluitingen zijn op die van de rolroeren na volledig automatisch.
Bij de LS1 dient alles handmatig te gebeuren.
Montage van de Libelle is super en licht maar dat is ook voor de LS geen probleem.
Beide kisten vragen aandacht tijdens het vliegen, De LS is echter iets makkelijker. Het pendelroer geeft niet echt problemen behalve dat je de stick steeds in de hand dient te houden of je gaat dolfijnen.
De Libelle dient altijd gevlogen te worden, maar als je er de aandacht bij houdt heeft dat invloed op de totaalprestatie.
De libelle trek je aan, en als je dit karaktertje gewoon wordt (niet iedereen is even enthousiast) wordt ie een beetje een deel van jezelf. Het zicht is super: slecht wainig kisten laten je toe over je staart te kijken.
Op prestatievlak zijn ze mekaar waard denk ik.
De prestaties van de libelle lijden volgens mij echter wel behoorlijk onder regen. Hij deelt immers precies het zelfde profiel met de cirrus. Ik heb zelf door regen het glijgetal al naar beneden zien donderen tot 18 in hevige regen.
Een libelle met originele gelcoat ziet er doorgaans nog voortreffelijk uit. De opervlaktes van de cirrus en de LS weerstaan veel minder goed de tand des tijds.

Belangrijkste is echter jouw gevoel. Probeer voor jezelf uit te maken waar je je het beste bij voelt. Dat maakt al 50% van het succes van je vlucht uit.

groetjes,

Bart