Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: overland en "nieuwe" gpl

Geplaatst door allebei op 28-01-2014 15:50
#18

Jan de Hulster schreef:
TonS schreef:
fransdevries schreef:
Ik heb meegemaakt dat een zweefvlieger die nog nooit overland was gegaan toch een buitenlanding moest maken omdat hij het veld niet meer haalde. Bij deze landing zijn een paar principiele fouten gemaakt (windrichting, type veld, circuit), maar is goed afgelopen.
Ook al heb je ooit maar 1 overlandvlucht gemaakt, dan ben je m.i. door de ervaring en voorbereiding van zo'n vlucht beter in staat om dit veilig(er) te doen.
Dus m.i. een noodzakelijk element in de opleiding.
Ik heb eigenlijk geen idee over hoeveel zweefvliegers we het hebben die nog nooit een overland hebben gemaakt.
Iemand een idee?


Die zijn er toch nog wel aardig wat als ik om me heen kijk. Mensen die om wat voor een reden dan ook toch die drempel niet nemen. Of mensen die na een paar overlandjes toch besluiten iets anders te gaan doen: ik heb zelfs de indruk dat het percentage niet-overland vliegers onder instructeurs hoger is dan onder andere ervaren GPL-ers. Ik ken ook niet echt veel mensen die heel sporadisch solo overland vliegen. Men doet het oftewel minstens vrij frequent of nooit.



Een grof beeld is m.i.:
Er zijn leden die heel veel overlandvliegen.
Er zijn er die nooit overland vliegen
Er zijn er die soms 1-2 per jaar overland gaan, dan weer een jaar of meerdere jaren niet, dan weer in een plotseling een week in Frankrijk /Duitsland elke dag
Of in een kamp met instructie met iedere leerling wel een uur zeer ruim (> 40km uit) lokaal vliegen
Daarnaast zijn er zweefvliegers die ook een PPL hebben en daar weer soms meer mee overland gaan.
Ook dat wisselt nog al eens overigens.
Kortom veel variatie in die GPL houders.

Vreemd is het m.i. om het huidige GPL om te zetten naar een EASA GPL met een geadviseerde "verplichting??" om minimaal een overlandje toch maar te maken. > 50 km neem ik aan.

En voor de daaropvolgende EASA verlenging hoef je NOOIT meer een overland daarna te maken???



Wel aardig voor de veiligheids-statistieken waarschijnlijk. Iedereen die normaal niet meer dan zelfstandig een rondje om de kerk vliegt moet nu opeens in 2014 overland om de bevoegdheid te behouden.
Best kans dat dat een leuke hoeveelheid luchtruim-schendingen en buitenlandings-schades op gaat leveren.
De rest van de club-vliegers zal er ook wel blij mee zijn dat alle vliegtuigen die eerst vooral lokaal werden gebruikt nu opeens het merendeel van de tijd overland vliegen.

Zal vast wel iemand van de CIV getalsmatig naar de haalbaarheid en risico's gekeken hebben.
Ik ben zeer benieuwd naar die analyse.

Ronald Rooij