Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Nico Baby vliegt weer

Geplaatst door webmaster op 28-09-2014 12:29
#1

Lees: http://www.bndest...-1.4553299

AXEL - Voor het eerst sinds 1999 heeft de houten oldtimer Nico Baby van zweefvliegvereniging EZAC in Axel zaterdag weer een vlucht gemaakt.

Het scheelde niet veel of het houten zweefvliegtuig PH-213, beter bekend als Nico Baby, had helemaal niet meer bestaan. Het eenmansvliegtuigje was dusdanig beschadigd dat de club er van af wilde. Een aantal leden stak daar een stokje voor.


www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.4553305.1411834191!/image/image.JPG_gen/derivatives/landscape_800_600/image-4553305.JPG





Gewijzigd door webmaster op 28-09-2014 12:38

Geplaatst door Johan van Dijk op 28-09-2014 12:41
#2

Prachtig :clap Ik wens iedereen van de Nico Baby veel (vlieg)plezier met hun gerestaureerde Baby.

Groetjes,
Johan van Dijk

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 28-09-2014 13:37
#3

Ik sluit me helemaal bij Johan aan! In de nieuwe "Spandraad" (clubblad VHZ) vier mooie pagina's met foto's van de laatste fase van de restauratie. off topic: Schiet de Prefect op Johan? "Jullie" PH-339 heeft gisteren weer gevlogen (onder toeziend oog van Jan van de Ven)!

Geplaatst door erfekkes op 29-09-2014 21:34
#4

Mijn eerste vluchtje sinds 15 jaar op deze oude rakker was slechts 180 seconden, maar met Sterke Nostalgische Gevoelens! Vier EZAC leden maakten die dag hun Baby luchtdoop en vonden dat fantastisch. Een reactie: wanneer mag ik ermee overland?

Volgend jaar weer de enige echte Nico Baby Doellandingswedstrijd! (op naar een eervolle vermelding op het Minder Meter Bord)

Evert Fekkes

Geplaatst door Johan van Dijk op 30-09-2014 21:07
#5

Jan van Maarseveen schreef:
Ik sluit me helemaal bij Johan aan! In de nieuwe "Spandraad" (clubblad VHZ) vier mooie pagina's met foto's van de laatste fase van de restauratie. off topic: Schiet de Prefect op Johan? "Jullie" PH-339 heeft gisteren weer gevlogen (onder toeziend oog van Jan van de Ven)!


Hallo Jan,

Eigenlijk gaat het naar mijn zin te langzaam. Ik ben nu bezig het laatste triplex op de spanten te lijmen. Dan nog de zittingdragers er weer in en de zijkanten in de cockpit. Voor het einde van het jaar wil ik het klaar hebben. Net zoals de Ka3. Nog wat kleine reparaties aan de vleugel/remkleppen, dan nog de V-staart met triplex bekleden en dan alles monteren en bespanklaar maken :hmm Ik heb gewoon te weinig tijd......

https://drive.goo...sp=sharing

Mooi dat jullie nog zo een plezier hebben aan de PH-339, het was mijn favoriete Ka6 in de club om overland mee te vliegen.

Groetjes Johan

Gewijzigd door Johan van Dijk op 30-09-2014 21:16

Geplaatst door Otto Foelkel op 01-10-2014 16:33
#6

http://www.bndest...-1.4553299
"Als Nico Baby op honderd meter hoogte wordt gebracht, komt-ie 2,5 kilometer ver. De moderne zweefvliegtuigen kunnen vanaf dezelfde hoogte zes kilometer ver komen", legt Wim Lindenbergh van EZAC uit.

In mijn tjjd was dat slechts 1700 meter, maar deze baby zal intussen wel volwassen zijn geworden...

Leuk initiatief.:)

Geplaatst door Sikko Vermeer op 01-10-2014 19:04
#7

Jan 339 ruilen tegen de 377 Johan? ??? Dan is de 339 weer op zijn thuisbasis Venlo en de 377 weer op Soesterberg
Sikko

Geplaatst door DaanP op 12-10-2014 12:27
#8

In een grijs verleden was er een Baby PH-213 eigendom van de KNVvL en hij (zij?) vloog bij de ACvZ op de vliegbasis Soesterberg. Bladerend in mijn eerste vluchtenboekje kwam ik het volgende tegen: vlucht nr. 73 / 11 juni 1962 / PH-213 / 4 minuten / "Eerste vlucht op de Baby".
Op 17 juni maakte ik er nog twee startjes op, maar al op 9 juli 1962 maakte ik mijn eerste vlucht op de Prefect PH-192 (tegenwoordig eigendom van Sikko Vermeer). De PH-213 komt daarna niet meer in mijn vluchtenboekjes voor.
Als ik mij goed herinner, was de Baby inmiddels namelijk zwaar gekraakt (niet door mij!) en was het wrak door de KNVvL teruggenomen. De Baby is later kennelijk gerepareerd, maar nooit meer terug geweest op Soesterberg. Mag ik aannemen dat de "Nico Baby" deze oude Baby is?...

Geplaatst door kobus op 12-10-2014 12:56
#9

DaanP schreef:
In een grijs verleden was er een Baby PH-213 eigendom van de KNVvL en hij (zij?) vloog bij de ACvZ op de vliegbasis Soesterberg. Bladerend in mijn eerste vluchtenboekje kwam ik het volgende tegen: vlucht nr. 73 / 11 juni 1962 / PH-213 / 4 minuten / "Eerste vlucht op de Baby".
Op 17 juni maakte ik er nog twee startjes op, maar al op 9 juli 1962 maakte ik mijn eerste vlucht op de Prefect PH-192 (tegenwoordig eigendom van Sikko Vermeer). De PH-213 komt daarna niet meer in mijn vluchtenboekjes voor.
Als ik mij goed herinner, was de Baby inmiddels namelijk zwaar gekraakt (niet door mij!) en was het wrak door de KNVvL teruggenomen. De Baby is later kennelijk gerepareerd, maar nooit meer terug geweest op Soesterberg. Mag ik aannemen dat de "Nico Baby" deze oude Baby is?...


zie het register van Herman Dekker:
http://www.hdekke...map/Z2.htm

Gewijzigd door kobus op 12-10-2014 12:57