Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: TMA's Eindhoven

Geplaatst door Jochem van Koppen op 03-05-2015 19:29
#1

Beste allemaal,

Gisteren (zaterdag 2 mei 2015) zijn wij als club gebeld door een verkeersleider van Dutch MIL vanwege een zweefvliegtuig met een Mode C transponder die zich zonder klaring in de Eindhoven TMA 1 net west van vliegveld De Peel bevond. Deze kist heeft grote overlast veroorzaakt in de afhandeling van het IFR-verkeer van en naar Eindhoven Airport.

Gezien het ontbreken van het (verplichte) Mode S signaal van de transponder was de registratie niet te achterhalen maar uit nader onderzoek bleek dat het geen kist van ons veld betrof. Daarom dit verzoek van de betreffende verkeersleider aan iedereen die in de buurt van Eindhoven wil gaan vliegen: Zorg voor een actuele VFR kaart en bestudeer goed en van te voren de lokale luchtruimstructuur.

De Eindhoven TMA 1 ligt direct boven de Eindhoven CTR en gedeeltelijk boven de Volkel en De Peel CTR's, beginnend op 900 meter (3000 voet). De Eindhoven TMA 4 ligt o.a. direct boven de vliegvelden Volkel en De Peel begint op FL055, iets wat op een thermisch goede dag makkelijk te halen is. Zie afbeelding (uitsnede van AIP-NL ENR 6-2.1) en de nieuwste ICAO kaart The Netherlands.

Afgezien van het (bijna) botsingsgevaar verslechtert door dit soort luchtruimschendingen de reputatie van ons zweefvliegers en bestaat het risico dat de TMA's alleen maar groter worden gemaakt om meer 'buffer' in te bouwen.

Bedankt voor jullie medewerking!

Jochem van Koppen
CI ZES / KLu zc De Peel
s15.postimg.org/emigu5phn/TMA_EHEH.png

Gewijzigd door Jochem van Koppen op 03-05-2015 19:31

Geplaatst door Zweefduiker op 04-05-2015 14:21
#2

Is dit ook op de Duitse en/of Belgische Fora gepost? Want het kan evengoed een kist uit een van deze landen zijn.

Overigens nog een vraag: Hoe weet Eindhoven TWR dat het een zweefvliegtuig is wanneer de Mode S is uitgeschakeld? Is dit door iemand visueel vastgesteld?

Geplaatst door Jochem van Koppen op 04-05-2015 14:39
#3

Dit is niet op buitenlandse fora gepost dus als iemand die daar actief is dat zou willen doen zou dat zeker op prijs gesteld worden!

De kist had lage snelheid en was lichtstijgend aan het cirkelen op grotere hoogte dus was met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een zweefvliegtuig.

Geplaatst door davidh op 05-05-2015 23:10
#4

Sommige vliegers van TMGs doen dit ook ;-).

Geplaatst door Jan Ritsma op 06-05-2015 11:53
#5

Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.

Geplaatst door Fuchur op 06-05-2015 20:37
#6

Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html

Geplaatst door Jan de Hulster op 06-05-2015 21:24
#7

Fuchur schreef:
Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html


gut een examenvraag Voorschriften VO 2015 ging over deze AIC-B ....:D

Geplaatst door Jan Ritsma op 06-05-2015 22:07
#8

Fuchur schreef:
Jan Ritsma schreef:
Als die kist een mode C transponder aan had staan, dan is dat mode S signaal voor de verkeersleiding niet nodig. De transpondercode wordt immers gewoon doorgegeven en die is aan de kist gekoppeld.
Lijkt een broodje aap verhaal.


Ik zou deze nog een keer doorlezen Jan...
http://www.ais-ne...en-GB.html


Ik bedoelde dat een mode A/C transponder altijd een code mee stuurt.
Nu ik er over nadenk, is dat de ingestelde code en niet de code van het instrument zelf, dus daar heb je dan inderdaad toch mode S voor nodig. Mijn fout!