Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Het kruisen van Mil CTR's na 25 juni

Geplaatst door NicoB op 14-05-2015 10:50
#1

Is er al iets bekend over een te gebruiken 25 kHz frequentie voor militaire CTR's na 25 juni a.s.?
Zoals al eerder is aangegeven gaan op deze datum de KLu verkeerstorens over op 8.33 kHz kanaalscheiding.
Kan de NATO COMBINED TOWER frequency 122.100 MHz worden gebruikt voor het kruisen van CTR's?

Gewijzigd door NicoB op 26-06-2015 23:01

Geplaatst door Jochem van Koppen op 14-05-2015 15:45
#2

Eindhoven Tower (CTR crossing, 131.005 Mhz) en Eindhoven Arrival (TMA crossing, 124.530 MHz) zijn al sinds 2 april 2015 over op 8.33 KHz separatie.

Deelen (wordt 129.930 MHz) en De Kooij (wordt 120.130 MHz) per 25 juni 2015. De NATO COMBINED TOWER frequentie is niet bedoeld voor civiel VFR verkeer en mag niet gebruikt worden voor crossings.

Als je nog een 25 KHz radio hebt kun je deze alleen gebruiken voor crossing clearances van Dutch MIL (132.350 MHz) als de toren gesloten is (bijv. na 17:00u LT, weekend en feestdagen).

Gewijzigd door Jochem van Koppen op 14-05-2015 15:47

Geplaatst door NicoB op 14-05-2015 17:53
#3

Jochem van Koppen schreef:
Eindhoven Tower (CTR crossing, 131.005 Mhz) en Eindhoven Arrival (TMA crossing, 124.530 MHz) zijn al sinds 2 april 2015 over op 8.33 KHz separatie.

Deelen (wordt 129.930 MHz) en De Kooij (wordt 120.130 MHz) per 25 juni 2015. De NATO COMBINED TOWER frequentie is niet bedoeld voor civiel VFR verkeer en mag niet gebruikt worden voor crossings.

Als je nog een 25 KHz radio hebt kun je deze alleen gebruiken voor crossing clearances van Dutch MIL (132.350 MHz) als de toren gesloten is (bijv. na 17:00u LT, weekend en feestdagen).


De wijzigingen zijn bekend maar een tussentijdse oplossing in de periode 25 jun 2015 - 1 jan 2018 nog niet. Het CLR, zie artikel: https://www.zweef...admore=792, zou onderzoeken of de 122.100 MHz na 25 juni misschien als alternatief zou kunnen worden gebruikt.

Bijna alle militaire verkeertorens hadden vroeger alleen maar deze VHF-frequentie om burger verkeer te kunnen afhandelen, militair verkeer gebruikt voornamelijk UHF-frequenties. Dus ik zou niet weten waarom wij de 122.100 MHz niet zouden mogen gebruiken.

Ter info:
Op een militaire verkeerstoren worden naast de primaire werk frequenties (UHF en VHF), ook de
- nood (121.500 en 243.000 MHz = GUARD)
- secundaire (122.100 en 257.800 MHz = NATO COMBINED TOWER)
frequenties uitgeluisterd.

Gewijzigd door NicoB op 26-06-2015 22:36

Geplaatst door Ruud Holswilder op 07-07-2015 13:11
#4

M1321/15 -
DEELEN TOWER FREQ, AIRAC MILAIP AMDT 09/15 PART AD:
EHDL AD 2-5 PARAGRAPH 2.18 DEELEN TOWER FREQUENCY READ 129.930
INSTEAD OF 129.925. 25 JUN 07:05 2015 UNTIL PERM. CREATED: 25 JUN 07:06 2015

Gisteren met Deelen TWR gecommuniceerd op 129.925
Dat ging uitstekend, geen enkel verschil met de situatie van voor 25 juni.

Geplaatst door Jochem van Koppen op 07-07-2015 13:28
#5

Dat klopt, een 25 KHz radio zendt en ontvangt in een breder spectrum dan een 8.33 KHz radio. Dus je zendt en ontvangt zowel op 129.925 als op 129.930 (en dus ook op 129.920).

Probleem is alleen dat 8.33 KHz is ingevoerd vanwege een tekort aan frequenties in de toegenomen drukte op de luchtvaartband. Als je dus een 25 KHz radio gebruikt voor een 8.33 KHz frequentie loop je dus het risico ongemerkt de aanliggende frequentie te blokkeren. Bijvoorbeeld als Schiphol Approach de 129.920 KHz zou gebruiken. Vandaar dat 25 KHz radios nu verboden zijn op 8.33 KHz frequenties.

Voor radiostations die nog de oude 25 KHz frequenties gebruiken worden de aanliggende 8.33 Khz frequenties voorlopig vrij gehouden.

Gewijzigd door Jochem van Koppen op 07-07-2015 13:29

Geplaatst door ericmunk op 07-07-2015 13:45
#6

Het blijft natuurlijk een achter een bureau bedachte oplossing, die stapsgewijze invoer van 25 naar 8,33 KHz separatie. Het zendbereik van radio's houdt zich écht niet aan luchtruimgrenzen zoals die van militaire CTR's.

Trouwens ook erg benieuwd hoe veel zweefvliegtuigen na 31 december 2017 gewoon zonder radio zullen rondvliegen. Goedkoop alternatief voor dure nieuwe radio.

Geplaatst door NicoB op 08-07-2015 11:30
#7

Jochem van Koppen schreef:
Dat klopt, een 25 KHz radio zendt en ontvangt in een breder spectrum dan een 8.33 KHz radio. Dus je zendt en ontvangt zowel op 129.925 als op 129.930 (en dus ook op 129.920).

Probleem is alleen dat 8.33 KHz is ingevoerd vanwege een tekort aan frequenties in de toegenomen drukte op de luchtvaartband. Als je dus een 25 KHz radio gebruikt voor een 8.33 KHz frequentie loop je dus het risico ongemerkt de aanliggende frequentie te blokkeren. Bijvoorbeeld als Schiphol Approach de 129.920 KHz zou gebruiken. Vandaar dat 25 KHz radios nu verboden zijn op 8.33 KHz frequenties.

129.930 MHz is de frequentieaanduiding en niet de werkfrequentie, deze is 129.925 MHz!
Naastliggende werkfrequenties zijn:
- 129.9166 MHz = 129.915 MHz frequentieaanduiding in 8.33 kHz
- 129.9333 MHz = 129.935 MHz frequentieaanduiding in 8.33 kHz

www.mijnalbum.nl/Grotefoto-463L7JRL-1.jpg
(klik op de afbeelding voor een vergroting)


Jochem van Koppen schreef:
Voor radiostations die nog de oude 25 KHz frequenties gebruiken worden de aanliggende 8.33 Khz frequenties voorlopig vrij gehouden.

De KLu verkeerstorens hebben hun radioapparatuur en frequentieaanduiding aangepast aan de nieuwe voorgeschreven kanaalscheiding maar gebruiken nog steeds hun oude 25 KHz werkfrequentie.
Betekent het bovenstaande dat voor de oude 25 kHz werkfrequenties nog geen 8.33 kHz gesepareerde radio's benodigd zijn?
(Volgens AIC 05/2013 is een 8.33 kHz gesepareerde radio vereist.)

Gewijzigd door NicoB op 09-07-2015 12:30

Geplaatst door Jochem van Koppen op 09-07-2015 15:41
#8

Wat de exacte frequentie-aanduiding of werkfrequentie is maakt niet uit, punt is dat je met het brede spectrum van een 25 KHz radio aanliggende frequenties stoort.

BravoLima schreef:

Betekent het bovenstaande dat voor de oude 25 kHz werkfrequenties nog geen 8.33 kHz gesepareerde radio's benodigd zijn?


Zoals o.a. Ruud Holswilder ook had ervaren technisch gezien inderdaad niet nodig (werkt theoretisch zelfs beter) maar zoals gezegd is het illegaal aangezien je aanliggende frequenties kunt storen.