Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Beraadslaging over Restricted Area's

Geplaatst door webmaster op 23-08-2015 22:00
#1

Lees: https://www.aopa....newsID=123

Op dit moment wordt op regelmatige basis luchtruim voor militaire oefeningen geclaimd middels de zogenaamde TGB (BVG) procedure. Daar de gebieden een terugkerend karakter kennen, vindt Defensie het wenselijk deze om te zetten in permanente gebieden met een status van door middel van een NOTAM geactiveerde EHR’s.

Het voordeel voor Defensie is dat ze de activatie op kortere termijn kunnen plannen en daardoor het gebied naar eigen zeggen korter zullen vastleggen dan bij de omslachtige TGB procedure, waarbij luchtruim soms voor weken achtereen wordt afgesloten - zodat het wanneer nodig voor de militairen maar beschikbaar is! Als het EHR’s worden dan komen de gebieden permanent op de kaart te staan en zijn daardoor duidelijker herkenbaar. Het kruisen van geactiveerde gebieden kan als Dutch Mill daarvoor toestemming geeft, hetgeen afhankelijk zal zijn van het daadwerkelijke gebruik. Het systeem moet in het algemeen voor efficiënter gebruik van ons luchtruim gaan zorgen, waarbij luchtruim alleen wordt afgesloten als het ook daadwerkelijk door de militairen wordt gebruikt.

Daar Terlet en Hoogeveen in zo’n EHR gebied liggen, heeft Defensie beloofd met deze velden en hun gebruikers nog nadere afspraken te maken, zodat we normaal naar Hoogeveen te kunnen blijven vliegen en voor Terlet de overlast zo gering mogelijk blijft.

Geplaatst door NicoB op 24-08-2015 10:12
#2

Het voordeel voor Defensie is dat ze de activatie op kortere termijn kunnen plannen en daardoor het gebied naar eigen zeggen korter zullen vastleggen dan bij de omslachtige TGB procedure, waarbij luchtruim soms voor weken achtereen wordt afgesloten - zodat het wanneer nodig voor de militairen maar beschikbaar is!


Daar Terlet en Hoogeveen in zo’n EHR gebied liggen, heeft Defensie beloofd met deze velden en hun gebruikers nog nadere afspraken te maken, zodat we normaal naar Hoogeveen te kunnen blijven vliegen en voor Terlet de overlast zo gering mogelijk blijft.


De "beloftes" zijn nogal vaag en het klinkt niet erg bemoedigend.............
Het eenvoudiger kunnen activeren betekent volgens mij ook dat dit dus vaker kan gebeuren!
Ik neem aan dat er ook nog overleg/inspraak is op een hoger niveau (KNVvL, AOPA, overige GA-vertegenwoordigers)?

Ben erg benieuwd naar de afmetingen van deze NOTAM geactiveerde EHR's. 't Zal me niet verbazen dat, nu het luchtruim rond Twenthe van de kaart is geveegd, er aanzienlijke stukken luchtruim binnen en onder de Nw Milligen TMA's C en E geclaimd gaan worden. Deze plannen en de toekomstige uitbreiding van Lelystad maken het er allemaal niet leuker op.

Gewijzigd door NicoB op 27-08-2015 18:33

Geplaatst door Jan Ritsma op 24-08-2015 17:45
#3

BravoLima schreef:

De "beloftes" zijn nogal vaag en het klinkt niet erg bemoedigend.............
Het eenvoudiger kunnen activeren betekent volgens mij ook dat dit dus vaker kan gebeuren!


Dat zie je wel goed denk ik.
Een verslechtering brengen alsof het een verbetering is. Dat doen diplomaten.
Laatst las ik een definitie van een diplomaat:

Een diplomaat is iemand die jou naar de hel kan wensen, op een manier die je er toe brengt, je te verheugen op de trip!

Geplaatst door Sieb op 24-08-2015 23:26
#4

Ik wil die gebieden eerst wel eens zien...
Waar liggen ze bijvoorbeeld en welke onder en bovengrens hebben ze.

We hebben dit voorjaar ivm oefeningen enorme gebieden in NL zien verscijnen die het overlandvliegen ernstig beperken als je bijvoorbeeld van Hsum of Soesterberg naar het achterland wil vliegen.

https://zoek.offi...ortorder=4

Het standaard invoeren van ehr's die per notam geactiveerd kunnen worden te pas en te onpas is een slecht idee. Groete oefeningen zijn / worden ruim van te voren gepland. De knvvl en clubs worden nu 1 week van te voren ingelicht. Er is aangedrongen op eerder overleg en aankondiging. Krijg je het omgekeerde voor je kiezen.

Geplaatst door NicoB op 25-08-2015 07:55
#5

In het artikel wordt gesproken over regelmatig terugkerende BVG's (tegenwoordig TGB's) en wordt ook het vliegveld Hoogeveen genoemd. Ik vermoed dat deze BVG* ook in aanmerking zal komen voor een NOTAM geactiveerde EHR.
Waarschijnlijk zal deze op een later tijdstip** dan grotendeels opgaan in de CBA LAND, het grensoverschrijdend oefengebied met Duitsland. Dit gebied krijgt, volgens de Luchtruimvisie, een ondergrens van FL065.

Het blijft voorlopig gissen, dus "Let op u Saeck".

*) Dit gebied werd t/m 2014 gemiddeld 2 à 3 keer per jaar ingesteld t.b.v. de oefeningen Basic Windmill en Purple Windmill vaak in combinatie met de BVG's Wamel, Marne, de Peel (nu EHR-1AB) en Marnewaard (nu EHR-2ABC).

**) Uit het definitieve jaarverslag van 2014 van de LVNL blijkt dat de implementatie van CBA LAND is vertraagd en nu gepland staat voor het najaar van 2017.

Gewijzigd door NicoB op 27-08-2015 18:55

Geplaatst door maaikgollef op 25-08-2015 10:13
#6

Overlandvliegen wordt bij ongewijzigd beleid sowieso ernstig verziekt vanaf 2017 door het 700 meter deksel boven Salland /Veluwe. Hoor je ook weinig meer over.


Geplaatst door NicoB op 27-08-2015 20:59
#7

Ik kwam dit al googlend op "luchtruim lelystad en cba land" op internet tegen:

Een informatieve PowerPoint over veranderingen in het luchtruim.
Het hoe en waarom en wat er nog komt.
www.knvvl.nl/down...tFile/4518

Geplaatst door dingetje op 27-08-2015 23:25
#8

Komt uit de GA Workshop van eind vorig jaar:
http://knvvl.nl/g...d-bezocht/