Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Europese vergoeding 8.33 kHz radio

Geplaatst door webmaster op 12-02-2017 16:05
#28

We hebben onderstaand bericht per email van de KNVvL ontvangen. (Ik kan het op de KNVvL website niet vinden) en dit bericht staat op de AOPA website.

Beide berichten verwijzen naar de website 833.iaopa.eu voor de verdere praktische uitvoering.

Interessant is om alvast de FAQ eens door te lezen: http://833.iaopa....hp/f-a-q-s

Beste KNVvL-lid,

In oktober 2016 bereikte de KNVvL het bericht dat, in het kader van een Call for Proposals onder de Connecting Europe Facility van 2016, een mogelijkheid bestaat subsidie aan te vragen voor de aanschaf en installatie van 8.33 kHz-radio's (die aangeschaft worden ná 7 februari 2017). De KNVvL heeft zich sinds oktober 2016 met positieve energie en veel manuren ingezet te proberen een aanvraag in te dienen voor de deadline op 7 februari 2017. Wij hebben dan ook meteen gereageerd door:

-een enquête uit te sturen ten einde een analyse te kunnen maken van de situatie met betrekking tot onze leden, hun luchtvaartuigen, het aantal nog aan te schaffen en in-te-bouwen radio's, kosten, etc.;

-gesprekken te starten met o.a. de Engelse Luchtvaartautoriteit, het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Europe Air Sports, Eurocontrol, de Duitse Aero Club en AOPA NL;

-het inlezen in de documentatie, aanvraagformulieren etc. met betrekking tot dit onderwerp.

De enquête onder 5.000 van onze leden (n.l. die leden die een link hebben met dit thema) heeft het volgende opgeleverd:
-de KNVvL heeft ongeveer 520 reacties gekregen van ongeveer 450 eigenaren van ongeveer 550 luchtvaartuigen (inclusief zweefvliegtuigen, ballonnen etc.);
-ongeveer 320 luchtvaartuigen hebben reeds radio's ingebouwd met 8.33 kHZ-capaciteit. Voor om en nabij 200 luchtvaartuigen hebben eigenaren aangegeven dat er nog een radio moet moeten aangeschaft. Het verschil zit o.a. bij eigenaren die geen radio aanschaffen en bij die eigenaren die reeds hebben aangeschaft maar nog niet geïnstalleerd;
-de gemiddelde kosten van de aanschaf en installatie zijn €1.500,- per radio;
-de totale geschatte kosten die relevant zijn voor de aanschaf zijn daarmee €300.000,-. Bij een maximaal subsidie-percentage van 20% zou het subsidiebedrag, gebaseerd op bovenstaande aantallen, maximaal €60.000 bedragen. Het uiteindelijke percentage is afhankelijk van meerdere factoren en kan lager uitvallen.

Voor uw beeldvorming willen wij graag een aantal belangrijke punten aanstippen die in de afgelopen periode van belang zijn geweest:

-in de periode oktober 2016-heden hebben wij voortdurend een kosten-baten afweging gemaakt. Het subsidiebedrag van €60.000 leek ons voldoende reden om de gesprekken op gang te houden en te blijven proberen een aanvraag in te dienen, ondanks de aanwezigheid van de negatieve factoren die begin 2016 ook al aanwezig waren: de kosten en complexiteit van de aanvraag, de aanvraagtermijnen en het financiële risico voor de KNVvL en de aanvragers. Die afweging en de geïnvesteerde tijd blijken de moeite waard te zijn geweest;

-de aanvrager van de subsidie is aansprakelijk voor processen, administratie, resultaten, uitbetaling van subsidiegelden etc. Deze aansprakelijkheid gaat zo ver dat de Commissie de subsidiesom van de aanvrager kan terugvorderen indien die processen, administratie, uitbetalingen etc. niet in orde zijn. Mede vanwege die reden is een aantal potentiële aanvragers (het ministerie van IenM en Eurocontrol) afgehaakt om die rol te vervullen. Naar onze inschatting zou, vanwege die reden, ook de KNVvL het moeilijk hebben gehad de rol van aanvrager op zich te nemen. Desalniettemin zijn de gesprekken met het ministerie en Eurocontrol zeer positief geweest en hebben ze ook concrete resultaten opgeleverd in onze samenwerking;

-de Commissie heeft een informele positie ingenomen ten aanzien van de bedragen voor iedere aanvraag (dus niet alleen deze aanvraag) en die is dat een aanvraag een minimum subsidiebedrag van €1,- miljoen heeft. Aangezien het volume van de subsidie namens de KNVvL ongeveer €60.000 bedraagt, is een aanvraag met slechts de KNVvL als aanvrager niet realistisch: wij zijn aangewezen op samenwerking met anderen in een gecombineerde aanvraag;

-hoewel Eurocontrol uiteindelijk de rol van aanvrager niet wilde vervullen, heeft zij wél een coördinerende rol op zich genomen door een aantal AOPA's (Duitsland, Denemarken, Roemenië) en één Aero Club (KNVvL) met elkaar in contact te brengen. Deze instanties hebben meerdere keren met elkaar gesproken en, hoewel het er in december 2016 op leek dat het indienen van een aanvraag héél moeilijk zou worden, kregen wij op 22 december tóch het idee dat een aanvraag mogelijk zou zijn.

Vanaf begin januari 2017 is dan ook hard gewerkt aan het schriftelijke gedeelte van de aanvraag met behulp van een externe consultancy firma. Qua structuur is gekozen een gecoördineerde aanvraag onder leiding van AOPA Duitsland in te dienen. Daarbij is elk deelnemend land vertegenwoordigd door één GA-organisatie die een sub-aanvraag indient namens alle gebruikers in het desbetreffende land. Namens Nederland is AOPA Nederland de aanvrager.

Op 7 februari 2017 is de subsidie-aanvraag ingediend en het verheugt ons dat de Nederlandse aanvraag is ingediend na een intensieve en prettige samenwerking tussen het ministerie van IenM, AOPA Nederland en de KNVvL. Wij willen daarbij graag benadrukken dat wij ons hebben toegelegd op het indienen van de aanvraag (en niet op de concrete en praktische invulling) en dat het de vraag blijft of de Commissie de subsidie zal toekennen. De beslissing van de Commissie wordt verwacht in de zomer van 2017.

Ten aanzien van de concrete en praktische invulling van het indienen van de individuele claims van onze leden is het belangrijk dat u in ieder geval de facturen van de aankoop en installatie van uw radio bewaart. Op 833.iaopa.eu vindt u meer informatie over de verdere invulling.

Tot slot willen wij u graag laten weten dat de KNVvL uiterst serieus met dit dossier is omgegaan en een voortrekkersrol heeft gespeeld, niet alleen binnen Nederland maar ook binnen Europa. Het is mede te danken aan de inzet, vasthoudendheid en kennisoverdracht van de KNVvL dat een gecombineerde 'Europese' aanvraag is ingediend.

Met vriendelijke groet,

KNVvL Operations


833.iaopa.eu/images/833_countries.png