Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Nieuwe versie Voorschriften Zweefvliegen komt er aan

Geplaatst door NicoB op 22-02-2016 22:33
#37

dick kemp schreef:
BravoLima schreef:
dick kemp schreef:
Is mijn conclusie correct; twee vluchtcomputers met up to date kaart, eigen energiebron en eigen gps zou voldoende moeten zijn?

Lees ook dit draadje: https://www.zweef...ad_id=3887
Krijg je voor deze vluchtcomputers iedere 28 dagen een database update cf. het AIRAC-systeem?
Een PDA/Smartphone met LK8000 of XCSoar is onvoldoende.


Dit begrijp ik niet helemaal. Met onze vluchtcomputers vertrouwen wij erop om veilig in het toegestane luchtruim te vliegen. Waarom iedere 28 dagen update; kaarten worden toch ook niet elke maand vervangen?


Lees de DISCLAIMER die bij LK8000 of XCSoar wordt verstrekt. Ook de databestanden bevatten een tekst die aangeeft dat de gebruiker alle risico's aanvaardt en dat de geleverde software en data slechts als hulpmiddel naast de door de Staat uitgegeven middelen mag worden gebruikt.

Je wordt geacht zelf je vliegkaart bij te werken, kijk maar eens in de AIP Netherlands GEN 3.2-8 CORRECTIONS TO CHARTS NOT CONTAINED IN THE AIP.

De AIP wordt iedere 28 dagen bijgewerkt d.m.v. een AIP AIRAC ADMENDMENT, erkende bedrijven zoals Jeppesen nemen deze informatie over en verwerken ze in een nieuw uit te geven database voor hun GPS apparatuur. Zo beschik je in combinatie met NOTAM's altijd over de meest actuele informatie. En dat is nu juist de bedoeling van vluchtvoorbereiding.

Voor informatie over het AIRAC-systeem kijk in GEN 3.1-4 THE AIRAC SYSTEM.
Het werkt als volgt: de gewijzigde informatie komt op de "Publication date" beschikbaar voor de gebruiker, daarna heeft men 6 weken de tijd om het te verwerken. Op de "AIRAC effective date" wordt de wijziging van kracht en moet de vernieuwde informatie worden gebruikt.

Lees ook: http://www.icao.i...rence.aspx

Gewijzigd door NicoB op 23-02-2016 16:55