Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: zweefvliegopleiding.nl

Geplaatst door dirk corporaal op 25-01-2016 18:52
#1

De website www.zweefvliegopl... is vernieuwd. De boekjes EVO, VVO-1 en VVO-2 staan niet alleen als pdf op de site, maar ook als een web-versie. De site past zich aan bij het gebruik op een tablet of smartphone. Alles is nu gemakkelijk op een smartphone op het veld te lezen.

Bij VVO2 heb ik een hoofdstuk over Gewicht en zwaartepunt toegevoegd. Zie: http://www.zweefv...waartepunt

Het hele stuk in het hoofdmenu over GPL is verwijderd, aangezien de GPL-examens tot 2018 volgens de leerstof van het LAPL(S) worden afgenomen.

Van hoofdstuk 5 Beginselen van het zweefvliegen, staat versie 1 op de site. Dit is nog een conceptversie. Een PowerPoint en pdf-versie volgen binnenkort nog.

Ik heb hoofdstuk 6 http://www.zweefv...procedures geplaatst volgens de indeling van EASA.

Datzelfde geldt voor H. 7. Vliegprestaties

Correcties en opmerkingen worden op prijs gesteld.

Mvg

Dirk Corporaal

Geplaatst door Sieb op 25-01-2016 19:59
#2

Complimenten Dirk! :tup

Gewijzigd door Sieb op 25-01-2016 20:00

Geplaatst door davidh op 26-01-2016 07:27
#3

Goed dat het een (technische) update heeft.

Voor wat betreft de lesstof: Ik mis leerdoelen (zie https://nl.wikipe...i/Leerdoel )

Gewijzigd door davidh op 26-01-2016 07:27

Geplaatst door dirk corporaal op 26-01-2016 09:51
#4

Bedankt voor de vraag naar de leerdoelen. EASA beschrijft voor de theorie van het LAPL(S) helaas geen leerdoelen. Hadden ze dat maar gedaan dan werd het schrijven over wat er wel en niet in moet een stuk gemakkelijker. Ze geven alleen de hoofdstukken aan die in de leerstof moeten zitten. Die indeling in hoofdstukken is niet gelijk aan die van ons Theorie boek voor het zweefvliegen.

Inspectie verkeer en waterstaat geeft wel leerdoelen voor het PPL. Ziehttps://www.cbr.n.... Die zijn bijvoorbeeld gebruikt voor het stuk: Communicatie. Ik zal de leerdoelen voor het PPL over Priciples of flight (zie: https://www.cbr.n...Flight.pdf) doornemen en dat wat relevant is voor het zweefvliegen overnemen.

Geplaatst door NicoB op 26-01-2016 10:47
#5

@Dirk
Ik heb aan de hand van jouw pdf-document Communicatie een PowerPoint gemaakt als studie begeleiding voor onze vereniging. Misschien dat jij of andere belangstellenden hem kunnen gebruiken.
Hieronder de dropbox-link, download de volledige map COM en open het Communicatie 2016.ppt bestand
https://www.dropb...RhjCa?dl=0
In deze dropbox zit ook nog een PowerPoint over Navigatie/kaartlezen.

Geplaatst door arjanvd op 26-01-2016 10:49
#6

dirk corporaal schreef:
Bedankt voor de vraag naar de leerdoelen. EASA beschrijft voor de theorie van het LAPL(S) helaas geen leerdoelen. Hadden ze dat maar gedaan dan werd het schrijven over wat er wel en niet in moet een stuk gemakkelijker. Ze geven alleen de hoofdstukken aan die in de leerstof moeten zitten. Die indeling in hoofdstukken is niet gelijk aan die van ons Theorie boek voor het zweefvliegen.

Inspectie verkeer en waterstaat geeft wel leerdoelen voor het PPL. Ziehttps://www.cbr.n.... Die zijn bijvoorbeeld gebruikt voor het stuk: Communicatie. Ik zal de leerdoelen voor het PPL over Priciples of flight (zie: https://www.cbr.n...Flight.pdf) doornemen en dat wat relevant is voor het zweefvliegen overnemen.


Dirk,

Bedankt voor deze leerdoelen. M.i., zijn deze voor het overgrote deel voor zweefvliegen ook zeer bruikbaar. Dit ligt ook in lijn met de gedachte om voor alle luchtsporten een standaard deel te hebben (aerodynamica) en aan te vullen met specifieke zaken mbt de tak van luchtsport. (zweefvliegen, ballonvaren, etc).

Leerdoelen geven een kandidaat meer houvast over wat er van hen verwacht wordt en bakent de leerstof af, de instructeur kan aan de hand hiervan zijn lessen opbouwen en de examinatoren kunnen vragen bedenken die aan de leerdoelen voldoen.


Mooi toch?

Geplaatst door dirk corporaal op 26-01-2016 11:41
#7

@ Nico,

Bedankt voor de mooie PowerPoints over Communicatie en Navigatie. Ik heb ze op de site geplaatst.

Er zijn waarschijnlijk nog veel meer clubs die net als de ZC Den Helder materiaal hebben waar andere clubs gebruik van zouden kunnen maken. Ik zou daar graag een kopie van willen hebben. Misschien heeft iemand nog de LAPL(S) vragen van 2014 en 2015 van regio zuid. Die van noord heb ik al.

Gewijzigd door dirk corporaal op 26-01-2016 17:33

Geplaatst door Eric Helsloot op 26-01-2016 17:04
#8

Ik mag binnenkort Operationele Procedures uitleggen/toelichten. Heeft iemand daar al een ppt voor gemaakt?

Geplaatst door JeroenvS op 29-01-2016 16:46
#9

Hi Eric,

Ik (instructeur in opleiding) ga ook lesgeven in Operationele Procedures.
Aangezien het nieuw is, weet niemand hoe en wat lijkt me.
Startmiddelen was vroeger een los vak, onderdeel van vliegtuigen en later constructie.

Inmiddels ben ik bezig met een pp presentatie.
Door een zoekactie in de stof pdf's te doen op het woord "procedure", heb ik wat in elkaar kunnen draaien.
Maar is nog niet af.

Wat is een operationele procedure?
Een procedure die gebruikt wordt tijdens een vliegdag.
Dus kabelrijden, lieren, starten enz.
Er zijn ook afspraken en methoden.
Wat is nou een procedure, ik denk een serie handelingen die bij elkaar horen en in een bepaalde volgorde moet plaatsvinden. Een afspraak kan zijn om een procedure te volgen.
Is de centreermethode bij thermieken een methode of ook een procedure?

We moeten elkaar maar helpen.
Hier is mijn ppt tot nu toe: http://1drv.ms/1NFAh4R

Groeten,

Jeroen

Geplaatst door Fuchur op 29-01-2016 18:06
#10

JeroenvS schreef:
Aangezien het nieuw is, weet niemand hoe en wat lijkt me.
Startmiddelen was vroeger een los vak, onderdeel van vliegtuigen en later constructie.


De syllabus van het vak staat op de website van de CIV...
http://www.civ.zw...icle_id=45

Gewijzigd door Fuchur op 29-01-2016 18:09

Geplaatst door JeroenvS op 29-01-2016 19:15
#11

Dat is idd de stof, die had ik wel gevonden. Toch bedankt voor het meedenken. :-)

Geplaatst door Eric Helsloot op 31-01-2016 13:03
#12

Hoi Jeroen - volgens mij heeft Dirk Corporaal een goede job gedaan door alle stof op een rijtje te zetten. Zie zijn link naar Operationele procedure stof hierboven.

Eric

Geplaatst door Fuchur op 31-01-2016 13:26
#13

Hoewel Dirk een zeer goede job heeft gedaan moeten we niet vergeten waar de officiële stof is te vinden!

Het Lapl(s) examen gaat over de stof die hier is te vinden.
http://www.civ.zw...icle_id=45

Gewijzigd door Fuchur op 31-01-2016 13:29

Geplaatst door Thermaladdict op 07-02-2016 15:58
#14

Hallo Dirk,

Complimenten voor al het werk op de website zweefvliegopleiding.nl! Duidelijken teksten, gestructureerde indeling, duidelijkheid over de examenstof, oefenvragen. Ik ken veel mensen die daar voor de GPL opleiding dankbaar gebruik van maken.
En uiteraard staat er soms een foutje in. Jammer dat er mensen zijn die daar over zeuren in plaats van gewoon even een berichtje sturen.
Dank voor het ongetwijfeld vele werk dat je er in stopt!

Geplaatst door TonS op 07-02-2016 23:15
#15

Dirk verzet absoluut heel goed werk en het is zeker goed materiaal om te bestuderen. Hulde voor de vele uren werk die daar in zit.

Frank wijst hierboven wel terecht op de stof op de CIV website: de documenten in de lijst die daar staat vormen de basis voor de vragen voor de eerste landelijk georganiseerde MC-examens op 5 maart en 16 april.

Nu het daar toch over gaat even wat informatie over de totstandkoming van die centrale examens.

Afgelopen najaar is er door het CIV een nieuw team geformeerd van ca. 10 mensen die gestart zijn met het opstellen van een database met vragen die als basis zal gaan dienen voor de toekomstige centrale theorie-examens voor GPL (en later LAPL-S). In dit team zitten niet alleen mensen met inhoudelijke kennis van de vakken maar ook onderwijskundige experts die ervaring hebben met het opstellen van MC-vragen. Het opstellen van goede MC-vragen is namelijk veel lastiger dan open vragen. Bovendien zit er in het team expertise op het gebied van IT waarmee o.a. wordt gezorgd dat examenvragen uit de database kunnen worden getrokken en dat ingevulde antwoordbladen automatisch worden gescored en statistisch worden geanalyseerd.

Voor elk vak worden vragen door twee leden van het team opgesteld. Gelukkig hebben een aantal clubs MC-vragen ter beschikking gesteld die afgelopen twee jaar bij lokale examens zijn gebruikt (daar zaten goed vragen bij maar ook vragen die voor verbetering vatbaar waren). De vragen worden vervolgens weer door twee andere leden van het team beoordeeld zodat elke vraag minstens door 4 teamleden is gezien.
Na het examen zullen de uitslagen ook statistisch worden geanalyseerd om eventueel minder goede vragen te identificeren en de kwaliteit van de database met vragen verder te verbeteren.

Alles is erop gericht om theorie-examens op een professionele en kwalitatief hoogwaardige manier op te stellen. Op deze manier proberen we aan te tonen dat we goed in staat zijn om in de toekomst ook de LAPL-S theorie examens in eigen beheer uit te voeren en te voorkomen dat ze straks worden uitbesteed naar dure (semi-)commerciële organisaties zoals het CBR of KIWA.