Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: TGB NLR RPAS TC LOW en ZCNOP (NIEUWE NOTAM)

Geplaatst door NicoB op 10-02-2016 13:22
#1

Sinds enige tijd bestaat er een TGB rondom de locatie van de ZCNOP (lees NOTAM M0132/16 en Beschikking voor meer info). In de Beschikking van deze TGB lees ik dat er een regeling is voor gelijktijdige vluchten van de ZCNOP en proefvluchten van het NLR.

Vraag:
Is het vliegveld permanent gesloten voor vluchten van buiten (dat is wat ik begrijp uit de NOTAM en Beschikking) of kan een overlandvlieger bij een dreigende buitenlanding alsnog gebruik maken van De Voorst?
Iemand van ZCNOP die deze vraag kan beantwoorden?

Gewijzigd door NicoB op 18-04-2016 12:21

Geplaatst door Sjaak op 10-02-2016 15:37
#2

Op dit moment zijn er nog allerlei besprekingen gaande en is er nog geen definitieve gebruiksaanwijzing voor ons veld.

Geplaatst door NicoB op 10-02-2016 23:39
#3

Sjaak schreef:
Op dit moment zijn er nog allerlei besprekingen gaande en is er nog geen definitieve gebruiksaanwijzing voor ons veld.

Maakt het NLR voor hun testvluchten soms gebruik van jullie veld? Dat zou deze vreemde situatie (TGB boven een vliegveld) verklaren.

De NOTAM en Beschikking verschillen in uitleg over de duur van de TGB. Volgens de NOTAM vanaf 27 januari 2016 en dan permanent(?) terwijl de Beschikking het heeft over een periode van 9 december 2015 tot 1 december 2016. Aangezien hier over een Tijdelijk Gebied met Beperkingen wordt gesproken, neem ik aan dat de Beschikking de juiste periode (geldigheid Beschikking) aangeeft.

Gewijzigd door NicoB op 12-02-2016 11:23

Geplaatst door Sieb op 13-02-2016 17:48
#4

De Beschikking gaat boven de notam tekst. Vluchten van niet-zcnoppers naar en van zc nop zijn alleen mogelijk als de gebieden TGB's niet actief zijn (en volgens mij in Kraggenburg altijd actief). Dat weet je dus 2 dagen van te voren. Zijn ze wel actief dan mag je er niet komen als "buitenstaander". Dus ook niet als moet buitenlanden. Moet je dus buiten de TGB's landen in dat geval (maar dat zal daar geen enkel probleem zijn!

Ben je toch door slechte vluchtvoorbereiding niet zeker: roep dan maar Dutchmill op want die moeten (zie besluit) het weten.

Blijft het natuurlijk onvoorstelbaar dat dit soort testgebieden naast en boven een bestaand zweefvliegveld worden gesitueerd. Ze hadden ook elders in de NOP voldoende locaties volgens mij.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 13-02-2016 18:30
#5

Sieb schreef:
Blijft het natuurlijk onvoorstelbaar dat dit soort testgebieden naast en boven een bestaand zweefvliegveld worden gesitueerd. Ze hadden ook elders in de NOP voldoende locaties volgens mij.

Is er ook bezwaar aangetekend door de lokale club en/of KNVvL?

Bezwaarmogelijkheid
Indien u het niet eens bent met deze vergunning, kunt u hiertegen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de datum waarop deze vergunning is verzonden, schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
– de naam en het adres van de indiener;
– de dagtekening;
– een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht;
– de gronden van het bezwaar.
Het bezwaarschrift kunt u richten aan:
Inspectie Leefomgeving en Transport
Postbus 16191
2500 BD Den Haag

Geplaatst door Sieb op 14-02-2016 09:22
#6

ook wel goed om te weten is dat ze daar tot 450m aan een kabel een "PowerPlane" hebben hangen als er getest wordt.
Verder schijnt er met Buren en Boeren goed te zijn overlegd.

https://www.ampyx...chnologie/

Wat ik niet begrijp is waarom er een TGB van 1500 - 3500 ft is en er niet hoger wordt gevlogen tot 1500ft...

Verder wordt opgemerkt dat ze in NL niet genoeg kunnen testen (tsja ligt recht onder de toekomstige Lelystad aanvliegroute waar ZCNOP ook last van gaat krijgen) en op zoek zijn naar gebieden in o.a. Canada maar ook met Staatsbosbeheer naar andere lokaties in NL wordt gekeken inclusief impactonderzoek op flora en fauna... (goede ervaringen in buurt van zweefvliegveld in het verleden garanderen hetzelfde op Terlet?)

En dat dit onder de FAQ:
Hoe gaan de Ampyx Power systemen samen met de luchvaart?
PowerPlanes bewegen zich op een hoogte tot maximaal 450 meter waar de hinder voor de kleinere luchtvaart beperkt is. We werken samen met alle relevante luchtvaartautoriteiten aan de regulering voor het inzetten van toestellen voor AWE (Airborne Wind Energy).

De kleinere (gemotoriseerde) luchtvaart vliegt tussen de 1000 en 1500ft. En wij bij voorkeur natuurlijk hoger totdat we moeten buitenlanden. Hoe kan je nu zoiets stellen?. Lijkt me op zich al voldoende reden om de KNVvL hier even het juiste geluid te laten horen.

In de 2e wereldoorlog had je "sperballons" na de windmolens krijgen we nu "sper PowerPlanes". en natuurlijk wil iedere gemeentelijke politicus nu ook zo'n apparaat aan de rand van zijn gemeente hebben.
In 2018 moet de AP4 klaar zijn met een spanwijdte van 30-40 meter

Dit is gewoon een zorgelijk toekomstbeeld voor het zweefvliegen en de overige recreatieve luchtvaart.

Gewijzigd door Sieb op 14-02-2016 09:39

Geplaatst door NicoB op 14-02-2016 12:42
#7

De ligging van De Voorst naast het NLR is natuurlijk ideaal voor dit onderzoek. Het zal me dus niet verbazen als de ZCNOP en het NLR een zakelijke overeenkomst hebben gesloten voor het maken van testvluchten vanaf het vliegveld en dat e.e.a. nog moet worden uitgewerkt.

Sjaak schreef:
Op dit moment zijn er nog allerlei besprekingen gaande en is er nog geen definitieve gebruiksaanwijzing voor ons veld.

Geplaatst door diederik op 14-02-2016 15:41
#8

BravoLima schreef:
De ligging van De Voorst naast het NLR is natuurlijk ideaal voor dit onderzoek. Het zal me dus niet verbazen als de ZCNOP en het NLR een zakelijke overeenkomst hebben gesloten voor het maken van testvluchten vanaf het vliegveld en dat e.e.a. nog moet worden uitgewerkt.

Sjaak schreef:
Op dit moment zijn er nog allerlei besprekingen gaande en is er nog geen definitieve gebruiksaanwijzing voor ons veld.


Het is niet de bedoeling volgens mij dat het NLR op ons (ZCNOP) veld gaat vliegen maar ja we zijn natuurlijk wel directe buren (op het circuit vliegen we over het NLR heen... en zijn ook directe buren van Ampyx (die liggen hemelsbreed nog geen km verder). Het laatste woord over hoe de beperkingen eruit komen te zien zijn nog niet helemaal vastgesteld, er zijn onlangs besprekingen met betrokken partijen geweest (ZCNOP, NLR, Ampyx) dus... wordt vervolgd.

Geplaatst door NicoB op 15-02-2016 09:41
#9

diederik schreef:
Het is niet de bedoeling volgens mij dat het NLR op ons (ZCNOP) veld gaat vliegen maar ja we zijn natuurlijk wel directe buren (op het circuit vliegen we over het NLR heen... en zijn ook directe buren van Ampyx (die liggen hemelsbreed nog geen km verder). Het laatste woord over hoe de beperkingen eruit komen te zien zijn nog niet helemaal vastgesteld, er zijn onlangs besprekingen met betrokken partijen geweest (ZCNOP, NLR, Ampyx) dus... wordt vervolgd.

In dat geval sluit ik mij aan bij het onderstaande commentaar:

Ruud Holswilder schreef:
Sieb schreef:
Blijft het natuurlijk onvoorstelbaar dat dit soort testgebieden naast en boven een bestaand zweefvliegveld worden gesitueerd. Ze hadden ook elders in de NOP voldoende locaties volgens mij.

Is er ook bezwaar aangetekend door de lokale club en/of KNVvL?

Het is inderdaad bizar dat deze bedrijven hiermee een vliegveld op slot kunnen gooien.

TGB NLR RPAS testcentrum low:
• een gebied gevormd door de volgende coördinaten: van 52°42’18”N – 005°57’16”E in een rechte lijn naar 52°40’03”N – 005°56’08”E, in een rechte lijn naar 52°39’49”N – 005°53’49”E, in een rechte lijn naar 52°41’26”N – 005°52’08”E en weer terug naar het beginpunt;
• vanaf de grond tot 1500 voet boven gemiddeld zeeniveau;
permanent actief, tijdens de daglichtperiode;

De tijdelijke gebieden met beperkingen NLR RPAS testcentrum high en Kraggenburg worden per NOTAM geactiveerd.

Gewijzigd door NicoB op 15-02-2016 19:00

Geplaatst door NicoB op 14-03-2016 18:44
#10

De Beschikking is op enkele punten gewijzigd maar de geactiveerde TGB's zijn niet toegankelijk voor vluchten uitgevoerd door "niet ZCNOP-ers" die zijn gestart van buiten het vliegveld De Voorst.

Gewijzigd door NicoB op 14-03-2016 18:59

Geplaatst door Jos op 14-03-2016 19:20
#11

De belangrijkste wijziging is dat het gebied NLR RPAS low nu alleen op werkdagen actief is. In de weekeinden en op feestdagen is dus iedereen weer welkom. Wel verstandig je even te melden op de 122.500 als je komt landen.

Er is inmiddels voor leden van de ZCNOP en gastvliegers een coördinatieregeling die het mogelijk maakt gelijktijdig van het luchtruim gebruik te maken. Voor ons allemaal nieuw, het zal wel even wennen zijn.

Geplaatst door NicoB op 16-03-2016 08:18
#12

Nu alleen nog afwachten of de NOTAM M0132/16 wordt verbeterd met de juiste einddatum van de TGB en de aangepaste periode wanneer die actief is.
:hmm

Gewijzigd door NicoB op 15-04-2016 13:39

Geplaatst door NicoB op 15-04-2016 13:41
#13

Heb onlangs bij de Flight Data Section van het AOCS Nw Milligen een balletje opgegooid over deze NOTAM. 't Blijkt dat zij de correctie op de Beschikking niet kunnen vinden of niet hebben ontvangen van ILenT. Zonder deze correctie kunnen (mogen) zij de NOTAM niet aanpassen.
:o
En zo blijft De Voorst dus 's weekends volgens NOTAM nog steeds gesloten voor zwevers van buiten.

Gewijzigd door NicoB op 15-04-2016 19:18

Geplaatst door robp op 15-04-2016 15:56
#14

BravoLima schreef:
Heb onlangs bij de Flight Data Section van het AOCS Nw Milligen een balletje opgegooid over deze NOTAM. 't Blijkt dat zij de correctie op de Beschikking niet hebben ontvangen van ILenT. Zonder deze correctie kunnen (mogen) zij de NOTAM niet aanpassen.
:o
En zo blijft De Voorst dus 's weekends volgens NOTAM nog steeds gesloten voor zwevers van buiten.


Uit de beschikking:
Deze beschikking wordt in de vorm van een PDF-file gezonden aan:
- Staatscourant, per e-mail: bovaco@hfmbovaco.nl;
- LVNL, t.a.v. OPS-Helpdesk, per e-mail: OPS_Helpdesk@lvnl.nl;
- LVNL, per e-mail: communications@lvnl.nl;
- De Supervisor van AOCS NM per e-mail: AOCS_Mil_Sup@mindef.nl;
- AOCS NM per e-mail: ais@mindef.nl;
- Het Commando Luchtstrijdkrachten, t.a.v. CLSK/PLV C-
LSK/DO/C4ISR/SAIR C2, per e-mail: atc@mindef.nl;
- Marine Hoofdkwartier, CZSK, Afdeling Luchtvaart, per e-mail:
P44246@mindef.nl;
- Militaire Luchtvaart Autoriteit per e-mail: MLA@mindef.nl;
- Landelijke eenheid, afdeling Luchtvaart, per e-mail: dlv-
plvt@klpd.politie.nl;
- ILT/VERGUNNINGEN per e-mail: aviation-approvals@ilent.nl;
- Aanvragers + Ampyx Power

en:
Artikel 1, eerste lid, onderdeel a, derde bullit, komt te luiden:
 permanent actief, tijdens de daglichtperiode op werkdagen;.

Gewijzigd door robp op 15-04-2016 15:58

Geplaatst door maaikgollef op 15-04-2016 16:31
#15

zo. jij houdt van contrasten. Ik zie met de beste wil van de wereld niet wat daar in dat rode gedeelte staat.

Geplaatst door Jan de Hulster op 15-04-2016 18:40
#16

maaikgollef schreef:
zo. jij houdt van contrasten. Ik zie met de beste wil van de wereld niet wat daar in dat rode gedeelte staat.


- AOCS NM per e-mail: ais@mindef.nl;

(gewoon je muis er opzetten om te copyeren en je kan het al lezen....................)

jij bent toch computer nerd ?:D

Gewijzigd door Jan de Hulster op 15-04-2016 18:41

Geplaatst door NicoB op 18-04-2016 12:13
#17

Kon het niet laten om toch nog een mailtje te sturen met als resultaat:

M0712/16
TEMPORARY RESTRICTED AREA 'NLR RPAS TESTCENTRUM LOW' ACTIVATED FOR
TEST FLIGHTS WITH UNMANNED AERIAL SYSTEM.
AREA: 524218N0055716E - 524003N0055608E - 523949N0055349E
524126N0055208E BACK TO 524218N0055716E BTN GND/1500FT AMSL.
AREA PROHIBITED FOR ALL TFC. POLICE, SAR AND MEDICAL FLIGHTS
CONTACT 0031(0)885114900 PRIOR ENTRY.
LOWER: GND
UPPER: 1500FT AMSL
SCHEDULE: MON-FRI SR MINUS15-SS PLUS15 EXC APR 27 MAY 05 16
FROM: 18 APR 2016 09:49 TO: 30 NOV 2016 15:41


:lol

Gewijzigd door NicoB op 18-04-2016 12:15