Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: TGB NLR RPAS TC LOW en ZCNOP (NIEUWE NOTAM)

Geplaatst door Sieb op 14-02-2016 09:22
#6

ook wel goed om te weten is dat ze daar tot 450m aan een kabel een "PowerPlane" hebben hangen als er getest wordt.
Verder schijnt er met Buren en Boeren goed te zijn overlegd.

https://www.ampyx...chnologie/

Wat ik niet begrijp is waarom er een TGB van 1500 - 3500 ft is en er niet hoger wordt gevlogen tot 1500ft...

Verder wordt opgemerkt dat ze in NL niet genoeg kunnen testen (tsja ligt recht onder de toekomstige Lelystad aanvliegroute waar ZCNOP ook last van gaat krijgen) en op zoek zijn naar gebieden in o.a. Canada maar ook met Staatsbosbeheer naar andere lokaties in NL wordt gekeken inclusief impactonderzoek op flora en fauna... (goede ervaringen in buurt van zweefvliegveld in het verleden garanderen hetzelfde op Terlet?)

En dat dit onder de FAQ:
Hoe gaan de Ampyx Power systemen samen met de luchvaart?
PowerPlanes bewegen zich op een hoogte tot maximaal 450 meter waar de hinder voor de kleinere luchtvaart beperkt is. We werken samen met alle relevante luchtvaartautoriteiten aan de regulering voor het inzetten van toestellen voor AWE (Airborne Wind Energy).

De kleinere (gemotoriseerde) luchtvaart vliegt tussen de 1000 en 1500ft. En wij bij voorkeur natuurlijk hoger totdat we moeten buitenlanden. Hoe kan je nu zoiets stellen?. Lijkt me op zich al voldoende reden om de KNVvL hier even het juiste geluid te laten horen.

In de 2e wereldoorlog had je "sperballons" na de windmolens krijgen we nu "sper PowerPlanes". en natuurlijk wil iedere gemeentelijke politicus nu ook zo'n apparaat aan de rand van zijn gemeente hebben.
In 2018 moet de AP4 klaar zijn met een spanwijdte van 30-40 meter

Dit is gewoon een zorgelijk toekomstbeeld voor het zweefvliegen en de overige recreatieve luchtvaart.

Gewijzigd door Sieb op 14-02-2016 09:39