Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Balleka video: Come on, come with us to the Seaside

Geplaatst door webmaster op 04-04-2016 12:54
#1

Kijk: https://www.youtu...o9p3AoxEIg



Gepubliceerd op 4 apr. 2016 - Reality was better than the forecast so Matt, James and I went to the seaside. The forecast was promising to deliver southerly winds but with the usual associated low orographic murk during the morning with a clearance around lunch time by which time the wind would back to the east scuppering any dreams of a trip to the seaside. The gods, it seems, smile on the hopeful and an early break in the clouds resulted in a mad dash to rig and go. I'll have to admit there was a fair amount of adrenaline and tingling nerves when I came off tow which I managed to get under control with a gentle float up and down the coast sussing out many, many escape fields. Satisfied with my options it was time to show off gliding to the coast path walkers. Epic couple of hours with H5 and ENW. Thanks dudes!

Music : Into the Fire - Thirteen Senses

Gewijzigd door webmaster op 04-04-2016 13:53

Geplaatst door deZwever op 13-02-2018 21:38
#2

https://assets.pu..._02-18.pdf

Het lang verwachte maar gedetailleerde rapport over Matt zijn laatste vlucht.

Gewijzigd door deZwever op 13-02-2018 21:59

Geplaatst door davidh op 14-02-2018 18:06
#3

Verrassenderwijs geen melding over het gebruik van camera's op zijn vliegtuig en mogelijke impact op performance vliegtuig (of het uitsluiten daarvan als factor).

Geplaatst door deZwever op 15-02-2018 23:29
#4

Nu was Matt Wright natuurlijk dé expert op t gebied van parasitaire weerstand veroorzaakt door camera’s. Tegelijk zou het mij verbazen wanneer, afgezien van die ASW-20 die hij ervoor verloor, Matt het nooit eerder voorgekomen zou zijn door t oog van de naald te moeten kruipen mét al die camera’s aan zijn vliegtuig.

...
Ik bewonder hoe de opsteller van het rapport behendig laveert zo min mogelijk uitspraak te doen over Matt zijn persoonlijke aandeel in t geheel. De goede verstaander leest tussen de regels door prima waar & hoe Matt de fout inging en wat hij had kunnen en daarom ook had moeten doen om grotere brokken te voorkomen.

Het is sinister dat iemand die op zijn manier betrekkelijk te koop liep met hoe de vliegkunst dient te worden verstaan er uiteindelijk aan toekomt te eindigen als voorbeeld hoe de vliegkunst kennelijk niét moet worden verstaan. Voor iemand die behalve voor zijn hobby vloog er ook zijn werk van had gemaakt is dat wel héél wrang.

YouTube maakte zijn geschiedenis zeer invoelbaar en het bestuderen van zo’n rapport als vorige week verschenen doet je dan met beide benen aan de grond genageld staan: een schoolvoorbeeld ‘Human Factors’.

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-02-2018 13:30
#5

deZwever schreef:
Nu was Matt Wright natuurlijk dé expert op t gebied van parasitaire weerstand veroorzaakt door camera’s. Tegelijk zou het mij verbazen wanneer, afgezien van die ASW-20 die hij ervoor verloor, Matt het nooit eerder voorgekomen zou zijn door t oog van de naald te moeten kruipen mét al die camera’s aan zijn vliegtuig.

...
Ik bewonder hoe de opsteller van het rapport behendig laveert zo min mogelijk uitspraak te doen over Matt zijn persoonlijke aandeel in t geheel. De goede verstaander leest tussen de regels door prima waar & hoe Matt de fout inging en wat hij had kunnen en daarom ook had moeten doen om grotere brokken te voorkomen.

Het is sinister dat iemand die op zijn manier betrekkelijk te koop liep met hoe de vliegkunst dient te worden verstaan er uiteindelijk aan toekomt te eindigen als voorbeeld hoe de vliegkunst kennelijk niét moet worden verstaan. Voor iemand die behalve voor zijn hobby vloog er ook zijn werk van had gemaakt is dat wel héél wrang.

YouTube maakte zijn geschiedenis zeer invoelbaar en het bestuderen van zo’n rapport als vorige week verschenen doet je dan met beide benen aan de grond genageld staan: een schoolvoorbeeld ‘Human Factors’.


Inderdaad

Geplaatst door Dinant op 18-02-2018 19:40
#6

Ik vind de conclusie van het rapport zeer terecht.

Zeer ervaren piloot, zoekt bewust zeer uitdagende situatie op. Krijgt daarbij met noodsituatie (kabelbreuk op relatief lage hoogte) te maken, en maakt 1 grote fout (niet rechtuit landen), en paar kleine (niet genoeg snelheid, mogelijk doelfixatie), en bekoopt dat met z'n leven.

Het is m.i. te vergelijken met bergbeklimmen. Degene die de Mount Everest beklimmen hebben ook tegenwoordig nog steeds grote kans het niet te overleven. Toch kiezen ervaren klimmers bewust voor die risicos.

Niet te vergeten, lokale vliegers besloten dat die dag vliegen te gevaarlijk was. Maar ze lieten het terecht over aan gebrevetteerde vliegers van elders om hun eigen beslissing te maken.

Geplaatst door TonS op 20-02-2018 00:00
#7

Dinant schreef:
Ik vind de conclusie van het rapport zeer terecht.

Zeer ervaren piloot, zoekt bewust zeer uitdagende situatie op. Krijgt daarbij met noodsituatie (kabelbreuk op relatief lage hoogte) te maken, en maakt 1 grote fout (niet rechtuit landen), en paar kleine (niet genoeg snelheid, mogelijk doelfixatie), en bekoopt dat met z'n leven.

Het is m.i. te vergelijken met bergbeklimmen. Degene die de Mount Everest beklimmen hebben ook tegenwoordig nog steeds grote kans het niet te overleven. Toch kiezen ervaren klimmers bewust voor die risicos.

Niet te vergeten, lokale vliegers besloten dat die dag vliegen te gevaarlijk was. Maar ze lieten het terecht over aan gebrevetteerde vliegers van elders om hun eigen beslissing te maken.


Klopt wat je zegt, Dinant. Je kunt je wel afvragen of je als club niet ook medeverantwoordelijkheid draagt als je een gastvlieger opliert tijdens omstandigheden die de rest van de club ongeschikt vindt om te vliegen.

Daaraan is nog toe te voegen dat ik steeds vaker videobeelden zie van zweefvliegers die omwille van de meest spectaculaire opnames vliegbewegingen uithalen die wel erg ver richting het randje gaan. Alles voor de views en likes... Dat is denk ik een groter gevaar van camera's op de kist dan eventuele parasitaire weerstand e.d.

Geplaatst door deZwever op 21-02-2018 13:25
#8

Een vraag die dergelijke ontwikkeling (alles voor het camerashot) oproept is in hoeverre je als clubbestuur / afdelingsbestuur aangesproken moet voelen hier iets mee aan te vangen. De klimsport telt zoveel meer beoefenaars dat eventuele regulering van hogerhand veel meer rekening houdt met de klimsporters zelf, waar regulering op de luchtsoorten de neiging heeft die luchtsport enkel zwaarder te beperken. Er is/zijn club(s) in t land waarbij t expliciet verboden is op clubvliegtuigen camera’s exterieur te bevestigen. Toegegeven: de selfiestick is daarmee nog niet in de ban gedaan en privé eigenaren kunnen nog steeds doen wat hen goeddunkt, waarmee ongelukken als dat van Matt nog niet allemaal worden voorkomen maar er lijkt vanuit de praktijk wel een grote behoefte aan een duidelijker antwoord op dit vraagstuk te bestaan.