Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: RAF MEL LIER

Geplaatst door Alex Landman op 09-09-2016 19:34
#1

VC Teuge en de ACvZ

Geplaatst door Kerstens op 11-09-2016 16:01
#2

Er zijn er de afgelopen maanden geloof ik al 6 gekocht door nederlandse clubs/prive personen. Heel veel concurentie zal je niet meer hebben denk ik :)

Geplaatst door Chester op 11-09-2016 23:55
#3

Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?

Geplaatst door Jan de Hulster op 12-09-2016 08:18
#4

Chester schreef:
Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?


Ja.

Je kan een nieuwe electrische lier kopen bv.

Geplaatst door borisbroere op 12-09-2016 15:26
#5

Zag er vanochtend op de A16 toevallig nog een op transport... Was bijna omgedraaid om de chauffeur om te kopen en achter mij aan te rijden. :-)

Gewijzigd door borisbroere op 12-09-2016 15:28

Geplaatst door Peter226 op 14-09-2016 14:16
#6

borisbroere schreef:
Zag er vanochtend op de A16 toevallig nog een op transport... Was bijna omgedraaid om de chauffeur om te kopen en achter mij aan te rijden. :-)

En Boris, hebben jullie er gisterenavond 1 gekocht? Er werd aardig tegen elkaar op geboden. Laatste wat ik zag was >14.000 pond.

Geplaatst door Alex Landman op 14-09-2016 21:33
#7

Teuge heeft nr2!

Geplaatst door kloppertjes op 14-09-2016 22:01
#8

Jan de Hulster schreef:
Chester schreef:
Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?


Ja.

Je kan een nieuwe electrische lier kopen bv.


Tost schijnt ook nog steeds te bestaan (http://www.tost-startwinden.de/)

(Waarom iemand het zichzelf aan zou doen om een nieuwe Tost te kopen weet ik overigens ook niet :D)

Geplaatst door Chester op 15-09-2016 08:03
#9

Jan de Hulster schreef:
Chester schreef:
Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?


Ja.

Je kan een nieuwe electrische lier kopen bv.

Waar?

MEL is uit business. Electrowinde ook. Hydrowinch status is mij onbekend.

Geplaatst door Jan de Hulster op 15-09-2016 09:42
#10

Chester schreef:
Jan de Hulster schreef:
Chester schreef:
Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?


Ja.

Je kan een nieuwe electrische lier kopen bv.

Waar?

MEL is uit business. Electrowinde ook. Hydrowinch status is mij onbekend.


Ik dacht dat ZC Flevo zo'n jaar of 3 geleden een nieuwe electrische lier hadden aangeschaft?

Geplaatst door Alex Landman op 15-09-2016 09:48
#11

Electrowinde

Geplaatst door maan op 15-09-2016 10:39
#12

Alex Landman schreef:
Electrowinde

ZCFlevo heeft in 2013 een ESW 2B electrowinde aangeschaft. We zijn enorm tevreden over de performance en betrouwbaarheid. Daarnaast is die bijna onderhoudsvrij. De operationele kosten per start zijn nog nooit zo laag geweest (5700 starts per jaar)
Stuur maar een pb als je interesse hebt.

Geplaatst door Kees Visser op 15-09-2016 10:49
#13

Jan de Hulster schreef:
Chester schreef:
Jan de Hulster schreef:
Chester schreef:
Verkoopt - behalve Skylaunch - er tegenwoordig uberhaupt nog iemand nieuwe lieren?


Ja.

Je kan een nieuwe electrische lier kopen bv.

Waar?

MEL is uit business. Electrowinde ook. Hydrowinch status is mij onbekend.


Ik dacht dat ZC Flevo zo'n jaar of 3 geleden een nieuwe electrische lier hadden aangeschaft?



De website van de elektrische lier is www.startwinde.de

Bij ZC Flevo hebben wij nu meer dan 3 jaar deze lier en het bevalt ons uitstekend.

De prijs voor elektra per start ligt op ongeveer € 0,20 per start. Winteronderhoud is minimaal, kabels gaan ruim 4000 starts per kabel mee (Dynema van Langman uit Nijkerk).

Uitrijden doen we met een 40 km/u waardoor we met een tweetrommellier ruim 100 starts per dag kunnen halen. (uiteraard afhankelijk van het startbedrijf)

Omdat de kracht per type kist ingesteld wordt verbruiken wij bijzonder weinig breukstukjes meer.

Na ruim 3 jaar hebben wij de accu's vervangen maar wij maken dan ook ruim 5500 start per jaar (zwaarste kisten DG-1000 en sinds kort ook een DUO XLT)

Sinds de aanschaf van deze lier hebben wij geen enkele dag meer gehad dat we stil moesten liggen vanwege lierproblemen.

Als je meer informatie nodig hebt willen wij die altijd geven.

Geplaatst door Chester op 15-09-2016 20:36
#14

Kees Visser schreef:
De website van de elektrische lier is www.startwinde.de

Bij ZC Flevo hebben wij nu meer dan 3 jaar deze lier en het bevalt ons uitstekend.

Ik was in de stellige overtuiging dat Electrowinde er mee gestopt was. Niet dus, hartelijk dank voor de info.
Uitrijden doen we met een 40 km/u waardoor we met een tweetrommellier ruim 100 starts per dag kunnen halen. (uiteraard afhankelijk van het startbedrijf)

Omdat de kracht per type kist ingesteld wordt verbruiken wij bijzonder weinig breukstukjes meer.

Na ruim 3 jaar hebben wij de accu's vervangen maar wij maken dan ook ruim 5500 start per jaar (zwaarste kisten DG-1000 en sinds kort ook een DUO XLT)

Sinds de aanschaf van deze lier hebben wij geen enkele dag meer gehad dat we stil moesten liggen vanwege lierproblemen.

Als je meer informatie nodig hebt willen wij die altijd geven.

Twee vragen. Is een 4-trommels lier een optie en indien dat zo is, vanwaar toch een 2-trommels lier?
Zeker met die hoeveelheid starts zou ik verwachten dat 4 of meer trommels een fors voordeel zijn?

En wat is de typische hoogte die je haalt met zwaardere tweezitters zonder wind met welke bruikbare lierlengte?

Gewijzigd door Chester op 15-09-2016 21:08

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-09-2016 09:33
#15

Chester schreef:
Kees Visser schreef:
De website van de elektrische lier is www.startwinde.de

Bij ZC Flevo hebben wij nu meer dan 3 jaar deze lier en het bevalt ons uitstekend.

Ik was in de stellige overtuiging dat Electrowinde er mee gestopt was. Niet dus, hartelijk dank voor de info.
Uitrijden doen we met een 40 km/u waardoor we met een tweetrommellier ruim 100 starts per dag kunnen halen. (uiteraard afhankelijk van het startbedrijf)

Omdat de kracht per type kist ingesteld wordt verbruiken wij bijzonder weinig breukstukjes meer.

Na ruim 3 jaar hebben wij de accu's vervangen maar wij maken dan ook ruim 5500 start per jaar (zwaarste kisten DG-1000 en sinds kort ook een DUO XLT)

Sinds de aanschaf van deze lier hebben wij geen enkele dag meer gehad dat we stil moesten liggen vanwege lierproblemen.

Als je meer informatie nodig hebt willen wij die altijd geven.

Twee vragen. Is een 4-trommels lier een optie en indien dat zo is, vanwaar toch een 2-trommels lier?
Zeker met die hoeveelheid starts zou ik verwachten dat 4 of meer trommels een fors voordeel zijn?

En wat is de typische hoogte die je haalt met zwaardere tweezitters zonder wind met welke bruikbare lierlengte?



Er zit nauwelijks verschil tussen 2-4 of 6 trommels in de praktijk.

Met 2 trommels behaal je bij efficiency makkelijk 80-100 starts

Bij 6 trommels met dezelfde efficiency ca. 100-120

Kortom een strak gerund start bedrijf op de startplaats en een strak lierbedrijf op de lierplaats bepaald de hoeveelheid starts in feite.

Je ziet bij 6 trommels vaak tussen de starts minuten verloren gaan........dat is het grootste probleem van de praktijk.
Bij de lier heb je soms ook veel onnodig tijdverlies.

Samengevat: veel starts willen maken is gewoon doorwerken op beide einden van de lierkabel.......

Geplaatst door NicoB op 16-09-2016 10:10
#16

media.reclamefolder.nl/retailer/51-logo-236x220.png
voldoende vliegtuigen op de startplaats en vooral niet al te thermische condities, dan gaat iedereen
's avonds moe gestreden met minimaal 4 vluchten naar huis.
:lol

Gewijzigd door NicoB op 16-09-2016 10:14

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-09-2016 11:17
#17

BravoLima schreef:
media.reclamefolder.nl/retailer/51-logo-236x220.png
voldoende vliegtuigen op de startplaats en vooral niet al te thermische condities, dan gaat iedereen
's avonds moe gestreden met minimaal 4 vluchten naar huis.
:lol


Ja en daarnaast de daglengte die men besteed aan het zweefvliegen speelt ook een rol uiteraard.
Vroeger begon je om 0900 uur en ging je door tot bv 20.00 uur of zelfs later.

Geplaatst door Bier op 16-09-2016 11:20
#18

BravoLima schreef:
voldoende vliegtuigen op de startplaats en vooral niet al te thermische condities, dan gaat iedereen
's avonds moe gestreden met minimaal 4 vluchten naar huis.
:lol
4 starts op 1 dag dan ben je dus minimaal 3 keer onderuitgezakt, lijkt me geen leuk idee.

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-09-2016 11:25
#19

Bier schreef:
BravoLima schreef:
voldoende vliegtuigen op de startplaats en vooral niet al te thermische condities, dan gaat iedereen
's avonds moe gestreden met minimaal 4 vluchten naar huis.
:lol
4 starts op 1 dag dan ben je dus minimaal 3 keer onderuitgezakt, lijkt me geen leuk idee.


inderdaad. :lol

Gewijzigd door Jan de Hulster op 16-09-2016 11:29

Geplaatst door Alex Landman op 16-09-2016 16:53
#20

6 Trommels kan handig zijn als je in een kort tijdsbestek veel vliegtuigen omhoog wilt hebben. Zoals in Teuge tussen de sticks met para's.

Geplaatst door Kees Visser op 18-09-2016 07:52
#21

Chester schreef:
Kees Visser schreef:
De website van de elektrische lier is www.startwinde.de

Bij ZC Flevo hebben wij nu meer dan 3 jaar deze lier en het bevalt ons uitstekend.

Ik was in de stellige overtuiging dat Electrowinde er mee gestopt was. Niet dus, hartelijk dank voor de info.
Uitrijden doen we met een 40 km/u waardoor we met een tweetrommellier ruim 100 starts per dag kunnen halen. (uiteraard afhankelijk van het startbedrijf)

Omdat de kracht per type kist ingesteld wordt verbruiken wij bijzonder weinig breukstukjes meer.

Na ruim 3 jaar hebben wij de accu's vervangen maar wij maken dan ook ruim 5500 start per jaar (zwaarste kisten DG-1000 en sinds kort ook een DUO XLT)

Sinds de aanschaf van deze lier hebben wij geen enkele dag meer gehad dat we stil moesten liggen vanwege

lierproblemen.

Als je meer informatie nodig hebt willen wij die altijd geven.

Twee vragen. Is een 4-trommels lier een optie en indien dat zo is, vanwaar toch een 2-trommels lier?
Zeker met die hoeveelheid starts zou ik verwachten dat 4 of meer trommels een fors voordeel zijn?

En wat is de typische hoogte die je haalt met zwaardere tweezitters zonder wind met welke bruikbare lierlengte?


Viertrommel lieren worden door ESW niet gebouwd. Je kunt er wel 2 kopen en die naast elkaar zetten. Als het rustig is haal je er maar 1 van stal. :)

Met windstil weer moet je met een baan van 1200 meter rekenen op 380 - 450 meter.

Geplaatst door davidh op 18-09-2016 19:16
#22

Alex Landman schreef:
6 Trommels kan handig zijn als je in een kort tijdsbestek veel vliegtuigen omhoog wilt hebben. Zoals in Teuge tussen de sticks met para's.


Maar ook dat het niet erg is als 1 of 2 trommels U/S zijn. "Dan vervangen we die kabel later wel'.

Geplaatst door Peter226 op 06-10-2016 18:54
#23

En vandaag staan de volgende 2 RAF MEL lieren bij mod-sales in de aanbieding. Wie wordt dit keer de gelukkige? :)

Geplaatst door Alex Landman op 06-10-2016 22:14
#24

Voor degene die een Engelse RAF MEL lier op aanhanger de weg op willen hebben: er moet wel het e.e.a. aan de aanhanger gebeuren.
Wel hebben ze een type keuring maar voor de APK moet er het e.e.a. aangepast worden.

Geplaatst door Kerstens op 07-10-2016 10:00
#25

En je moet ze verzekeren, en op die van de DSA zat een Nato stijl ring aan de dissel, past niet op de meeste DIN vangmuilen achterop vrachtwagens.

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 10-10-2016 09:52
#26

Heeft er iemand nog één 'grote staalchute' die we voor een zacht prijsje mogen overnemen? Ook wij hebben een MEL lier bemachtigd als reservelier en gaan eerst de stalen kabels (die op zich nog prima zijn) opgebruiken voordat we hem ombouwen naar Dyneema. Kortom, een chute die nog wat herstelwerk nodig heeft (kan ik zelf) om nog een jaartje mee te gaan is ook prima.

Geplaatst door fre op 10-10-2016 17:24
#27

MEL lier als reserve lier ???
Lijkt mij een dure optie

Geplaatst door Kerstens op 10-10-2016 17:48
#28

Dan heb je echt wat gemist het laatste half jaar :)

Geplaatst door fre op 10-10-2016 18:16
#29

Ik weet het de MEL lieren gaan nu tegen dumpprijzen de markt op, maar vind het nog een heel bedrag wat je achter in de hangaar gaat zetten voor het geval de hoofdlier stukgaat
Als je zoiets aanschaft om regelmatig te lieren of als hoofdlier dan zeker doen

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 10-10-2016 18:55
#30

De 6-trommel MEL wordt ook helemaal opgeknapt de komende jaren (terwijl deze ondertussen als reserve inzetbaar blijft mocht het onverhoopt nodig zijn). Dat betekent dat de komende 20 jaar er geen nieuwe lier gekocht hoeft te worden. Dus kunnen we weer hard sparen vanuit onze gloednieuwe accommodatie in het voorjaar. Maar ook komt een lang gekoesterde droom van de ACvZ eindelijk uit: de hele winter doorvliegen!!!!! Verder hebben andere clubs ons in het verleden bij de schaarse lierproblemen uit de brand geholpen, zo kunnen we weer wat terug doen.

Geplaatst door Alex Landman op 10-10-2016 19:00
#31

Jan van Maarseveen schreef:
De 6-trommel MEL wordt ook helemaal opgeknapt de komende jaren (terwijl deze ondertussen als reserve inzetbaar blijft mocht het onverhoopt nodig zijn). Dat betekent dat de komende 20 jaar er geen nieuwe lier gekocht hoeft te worden. Dus kunnen we weer hard sparen vanuit onze gloednieuwe accommodatie in het voorjaar. Maar ook komt een lang gekoesterde droom van de ACvZ eindelijk uit: de hele winter doorvliegen!!!!! Verder hebben andere clubs ons in het verleden bij de schaarse lierproblemen uit de brand geholpen, zo kunnen we weer wat terug doen.


Dat laatste is een mooi onderwerp voor het regio overleg (als dat nog bestaat).

Geplaatst door Alex v d Zouw op 31-10-2016 11:09
#32

Morgen zijn er weer 2 onderweg naar een nieuwe eigenaar.
https://whitelabe...enturl=wca
https://whitelabe...enturl=wca

Geplaatst door Kerstens op 01-11-2016 14:36
#33

Iemand wil die 2e echt hebben :)

Geplaatst door Alex v d Zouw op 01-11-2016 16:35
#34

Die heeft dan ook weinig uren. Iets van 4600.

Geplaatst door Peter Mink op 01-11-2016 18:02
#35

Die lier heeft bijna 9000 uur en er is een ander uren teller gemonteerd 6 jaar geleden

Geplaatst door davidh op 01-11-2016 19:24
#36

Al zou je de motor moeten vervangen, dure grap, zou het nog een goedkope lier zijn.

Geplaatst door Alex Landman op 01-11-2016 19:47
#37

davidh schreef:
Al zou je de motor moeten vervangen, dure grap, zou het nog een goedkope lier zijn.


Zitten zeer betrouwbare DAF motoren in. Die van ons is nog tiptop.

Geplaatst door Kerstens op 02-11-2016 09:51
#38

Die van ons heeft afgelopen jaar (1e jaar met de RAF MEL) 4000 starts gemaakt, 100% probleemloos. Heerlijke lier :)

We hebben het destijds voor aankoop nog gekeken wat eventueel een adere motor moest kosten. Viel heel erg mee, minder dan een benzine V8.

Geplaatst door Alex v d Zouw op 02-11-2016 11:52
#39

Peter Mink schreef:
Die lier heeft bijna 9000 uur en er is een ander uren teller gemonteerd 6 jaar geleden

Dan heeft de koper zich wellicht daarop verkeken.

Geplaatst door Alex Landman op 20-11-2016 14:57
#40

geertduyse schreef:
Iemand nog wat lege haspels beschikbaar? Wij willen de staalkabels van de lier afhalen. 6x1500m
;)


Waren niet te vinden tenzij je grof voor de borg wil betalen. Hebben ze zelf gemaakt.

Gewijzigd door Alex Landman op 20-11-2016 14:57