Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Beperking levensduur acro Schroth gordels

Geplaatst door arjanvd op 24-10-2016 10:31
#18

ericmunk schreef:
Persoonlijk denk ik dat als de fabrikant met zijn kennis van zaken een levensduur adviseert, het van verstand zou getuigen dat te volgen. Of tenminste onderbouwd een alternatieve veilige route te kiezen, indien dat ook toegestaan is. Wat me in deze hele discussie te binnen schoot was een ongeval met een Vega in Engeland, waar de conclusie van het onderzoek was dat de vlieger behoorlijk minder verwond geweest zou zijn als de gordels volgens specs fabrikant onderhouden waren (in dit geval de buckle zelf).

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5422ff55e5274a13140009a9/dft_avsafety_pdf_029561.pdf

Overigens zelf ooit trektesten gedaan op verouderde webbing (20 jaar oud) en die vergeleken met 10 jaar oude webbing. Ik schrok toen van de enorme verschillen tussen die twee.

Interessant standpunt trouwens van EASA over gordels, Arjan. Benieuwd of dat ook zo geïnterpreteerd wordt bij een audit van ILENT of de CAMO...


Hallo Eric,

We zijn het waarschijnlijk minder met elkaar oneens dan het nu lijkt.

Mijn punt was alleen dat de aanwijzing van een fabrikant formeel niet verplicht is, puur omdat de fabrikant dit in zijn manual schrijft.

Dat betekent m.i. niet dat dit advies gewoon genegeerd moet worden, maar dat je voor je onderhoudsprogramma goed moet kijken of dit advies zinvol is, of dat je af kan/moet wijken. (kan dus ook een strengere limiet worden, of vaker inspecteren/reinigen bij zeer intensief gebruik)

Wat betreft het nut van de reductie naar 5 jaar bij (mogelijk) aerobatic gebruik heb ik wel vraagtekens. Indien er een structureel probleem is met deze riemen zie ik meer in een regelmatige inspectie op slijtage van de gesp, of een structurele aanpassing. Indien er een veiligheidsprobleem met deze riemen is, zal de corrigerende maatregel ook verplicht moeten worden d.m.v. een AD.