Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: EASA regelgeving

Geplaatst door Jan de Hulster op 09-12-2016 09:02
#1

zie:
http://www.civ.zw...n/news.php en dan

Zie link: https://www.easa....a-part-ora (ca. 1-1297 blz te lezen !)



En daar lezen we dit op blz 52:

FCL.065 Curtailment of privileges of licence holders aged 60 years or more in commercial air
transport
(a) Age 60-64. Aeroplanes and helicopters. The holder of a pilot licence who has attained the age of
60 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport except as a
member of a multi-pilot crew.

(b) Age 65. Except in the case of a holder of a balloon or sailplane pilot licence, the holder of a pilot
licence who has attained the age of 65 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in
commercial air transport.

(c) Age 70. The holder of a balloon or sailplane pilot licence who has attained the age of 70 years
shall not act as a pilot of a balloon or a sailplane engaged in commercial air transport.




EASA ziet blijkbaar problemen met 70 jarigen die commercieel zweefvliegen. (Dus SPL houders)

Je zou dat kunnen doortrekken naar de gewone zweefvliegerij. (niet commercieel)

En dan kunnen adviseren dat bv. instructeurs zweefvliegen dan liever eigenlijk niet meer moeten les geven.

Of is dat te kort door de bocht?


Verder is het gehele stuk ook nog wel lezenswaardig..........

Gewijzigd door Jan de Hulster op 09-12-2016 11:19

Geplaatst door Maurits op 09-12-2016 10:09
#2

Het is wel een lastige discussie. Hetzelfde geldt voor het autorijbewijs. Kinderen geven aan dat diens vader/moeder beter niet meer kan autorijden, maar volgens de vader/moeder zelf gaat het wel goed.

Leeftijd is een mooie richtlijn, maar dat soort dingen moeten op de persoon beoordeeld worden. Stel in dat een persoon boven bijvoorbeeld 65 jaar met grotere regelmaat gecheckt wordt. En wel met iets dat verder gaat dan de medische keuring. Er zijn personen boven die leeftijd die nog steeds beter vliegen en scherper zijn dan gemiddelde andere (jongere) vlieger. Moet je hem dan de lol van het instructievliegen afnemen?
Ik denk dat het IC voor elkaar moet waken. Ben dan wel als IC mans genoeg om aan te geven als het niet goed gaat. En maak het op tijd bespreekbaar.

Geplaatst door Kilo Hotel op 09-12-2016 12:41
#3

Jan de Hulster schreef:

EASA ziet blijkbaar problemen met 70 jarigen die commercieel zweefvliegen. (Dus SPL houders)

Je zou dat kunnen doortrekken naar de gewone zweefvliegerij. (niet commercieel)

En dan kunnen adviseren dat bv. instructeurs zweefvliegen dan liever eigenlijk niet meer moeten les geven.

Of is dat te kort door de bocht?


Ach, daar komt'ie weer. 't Begon met een club in het oosten des lands, die 65 jaar als max. leeftijd stelde, omdat dit een mogelijkheid bood van hun chef-instructeur v.R. af te komen. De medische commissie zweefvliegen heeft daar ooit een goed stuk over geschreven. En nu dit voor de zoveelste keer weer. Voor mij is er maar één criterium. Oordeel op basis van vliegveiligheid en kwaliteit en bedenk daar een structuur voor.

Geplaatst door venberg op 09-12-2016 15:40
#4

Ja, dat is te kort door de bocht !

Bovendien hinken op twee gedachten want maatschappelijk gezien moet iedereen doorwerken tot inmiddels 67 of ouder.
Maar niet iedereen kan dat of lukt dat.

Dus situationeel beoordelen.

Onze zweefvliegsport is gelukkig niet commercieel en dat moeten we zo houden !

Geplaatst door Sieb op 09-12-2016 23:17
#5

Niks doortrekken naar de gewone zweefvliegerij!

De EASA Maakt niet voor niets een onderscheid tussen commerciële en niet-commerciële ( dus recreatieve) activiteiten. We gaan nu toch als recreatieve luchtvaart niet Roomser dan de Paus worden hoop ik. Typisch weer Nederlands om de lat weer hoger te gaan leggen ( het liefste onderbouwd door incidenten in plaats van echte statistiek).