Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Luchtruimwijzigingen per 30 maart 2017

Geplaatst door NicoB op 16-02-2017 13:15
#1

myalbum.com/photo/bllRmIZ6Q7PL/1k0.jpg
(klik op de afbeelding voor een vergroting)


Zie: AIP Netherlands *
AIP AIRAC Amendment 4/2017 16 feb 2017:
- Hernoemen/wijzigen van diverse EHR's en EHD's
- Uitbreiding TRA's (boven Deelen, Veluwe, Rivierengebied en Leeuwarden)
- Introductie van TSA = Temporary Segregated Area
- en niet te vergeten de instelling van ATZ+RMZ Twente

*) klik boven in de linkerkolom op "select effective date" en kies: 30 MAR 2017

Zag nog een tikfoutje in de kaart: TRA84 ondergrens FL065 i.p.v. GND.
Tja, het doordeweeks overland vliegen in NL wordt er inderdaad niet beter op zo.
:hless:(:@

Gewijzigd door NicoB op 18-02-2017 09:18

Geplaatst door Jan de Hulster op 16-02-2017 13:23
#2

NicoB schreef:
Zie: AIP Netherlands AIP AIRAC Amendment 4/2017 16 feb 2017:
- Hernoemen/wijzigen van diverse EHR's en EHD's
- Uitbreiding TRA's
- Introductie van TSA = Temporary Segregated Area

klik in de linkerkolom op "select effective date" en kies: 30 MAR 2017


dit is redelijk schokkend te noemen.......

Geplaatst door davidh op 17-02-2017 19:16
#3

Als ik het goed zie dan is vooral doordeweeks een issue geworden in het zuiden.

Geplaatst door Coberko op 17-02-2017 20:11
#4

Ik mag wel een nieuwe cursus navigatie gaan doen. TRA/TSA/RMZ/MCRA???
Het plezier om buiten te spelen wordt elk jaar minder in Nederland.
Je wordt bijna gedwongen om met transponder uit te vliegen, want een navigatie fout is steeds sneller gemaakt. Met de blame cultuur in Nederland word je meteen opgehangen aan de hoogste boom.

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 18-02-2017 16:57
#5

Opmerkelijk: Op de kaart staat dat TRA84 (tussen Harderwijk en Apeldoorn) hoger begint (FL065) dan het eindigt (3000AMSL)? In de tekst dat deze van GND tot 3000 ft AMSL gaat. Een fout op de kaart dus!

Gewijzigd door Jan van Maarseveen op 18-02-2017 17:01

Geplaatst door Raymond Teunissen op 19-02-2017 13:15
#6

TRA en TSA zijn beide concepten die volgen uit het "Flexible Use of Airspace" idee. Kijk voor een heldere uitleg op http://www.skybra...f_Airspace
Alles staat of valt met de interpretatie van "temporary" en de voorwaarden waaronder je een TRA/TSA kunt binnenvliegen wanneer deze is geactiveerd.

Geplaatst door NicoB op 19-02-2017 14:09
#7

Raymond Teunissen schreef:
TRA en TSA zijn beide concepten die volgen uit het "Flexible Use of Airspace" idee. Kijk voor een heldere uitleg op http://www.skybra...f_Airspace
Alles staat of valt met de interpretatie van "temporary" en de voorwaarden waaronder je een TRA/TSA kunt binnenvliegen wanneer deze is geactiveerd.


TRA: Verboden wanneer geactiveerd, tenzij toestemming van AOCS Nieuw Milligen
TSA 16-17-18-19-20-22: Verboden wanneer geactiveerd op aangegeven datum en tijd
TSA overig: Verboden wanneer geactiveerd, tenzij toestemming van AOCS Nieuw Milligen

Om toestemming te krijgen zul je waarschijnlijk vooraf (schriftelijk?) de noodzaak voor het binnenvliegen van het gebied moeten aantonen. Na verkregen toestemming (incl. voorwaarden) zal tweezijdig radiocontact en een geactiveerde Mode S transponder verplicht zijn.

Zie AIRAC AMDT 4/17 ENR 5.1.3 en 5.1.4

Gewijzigd door NicoB op 19-02-2017 21:51

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 19-02-2017 21:31
#8

Nou, zo dramatisch is het nu ook weer niet. Een TRA is in principe inactief. Activering vindt per NOTAM plaats.

Geplaatst door Sieb op 20-02-2017 17:50
#9

Wat wel van is:

1. Is de Knvvl/aopa actief betrokken bij de onvoering van deze tra's en tsa's en zo nee waarom niet? En zo ja waarom is er vanuit de csie luchtruim niet actief geïnformeerd naar de achterban.
2. Wat is de argumentatie achter deze gebieden ( allemaal ingegeven door militaire behoefte ) en hoe luidt het activeringsbeleid? Ik heb de ervaring dat activering on dit soort gebieden vlak van te voren bekend wordt gesteld terwijl al maanden vooraf de data van activatie on het kader van de oefenkalender defensie bekend zijn.
3. Flexible use of airspace is prima maar van moet er wel sprake zijn van gelijkwaardig en tijdelijk overleg over het gebruik ( in plaats van een voldongen feit zonder overleg)