Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Toezegging staatssecretaris Dijksma: vliegtuigen naar Lelystad boven 6000 voet

Geplaatst door webmaster op 24-02-2017 16:53
#1

Lees volledig artikel: http://www.rtvoos...nid=263607

Vliegtuigen die van en naar Lelystad vliegen zullen hoger dan zesduizend voet vliegen. Dat is bijna 1830 meter. Die toezegging heeft staatssecretaris Sharon Dijksma gedaan aan de Tweede Kamer vandaag bij het Algemeen Overleg Luchtvaart.



Geplaatst door Sieb op 25-02-2017 02:01
#2

webmaster schreef:
Lees volledig artikel: http://www.rtvoos...nid=263607

Vliegtuigen die van en naar Lelystad vliegen zullen hoger dan zesduizend voet vliegen. Dat is bijna 1830 meter. Die toezegging heeft staatssecretaris Sharon Dijksma gedaan aan de Tweede Kamer vandaag bij het Algemeen Overleg Luchtvaart.

Goed luisteren :
1. "een heel groot deel van Overrijsel wordt boven de 6000 voet gevlogen" dus een klein deel wordt er wel onder gevlogen...
2. "Wij houden ons aan de vastgestelde routes " dus er verandert niets...
3. Op de vraag over het lage wachtgebied " dit gebied zal sporadisch worden gebruikt maar er die uitzondering moet nu niet ineens als regel worden vertaald" dus het wachtgebied blijft gewoon..

En natuurlijk de mensen uitleggen dat het allemaal maar beperkt is...

Ze zegt eigenlijk niets nieuws: aanvliegroutes en uitvliegroutes blijven gehandhaafd, het wachtgebied blijft gehandhaafd, en mogelijkheid om lager te vliegen dan 6000 voet blijft gehandhaafd. Logisch want als je de onderkant van het wachtgebied op 2500 voet legt kom je dus lager uit dan 6000 voet. Het hele verhaal had alleen hout gesneden als de onderkant van het wachtgebied op 6500 voet was gelegd. En met een beetje pech is deze staatssecretaris straks uit de regering, zit ze in de oppositiebanken en zal aangeven dat ze toch echt heeft aangegeven dat er ook onder 6000 voet kan worden gevlogen.

Geplaatst door davidh op 25-02-2017 09:15
#3

Toch jammer dat een journalist dan niet snapt dat alleen het doorgaande verkeer boven 2km blijft. Alles voor Lelystad komt er dus onder.

Geplaatst door frans op 25-02-2017 11:33
#4

Wie gaat bovenstaande aan die journalist (en dus het publiek) duidelijk maken?
Schade beperkende maatregel laat ik maar zeggen.

Geplaatst door Ruud Holswilder op 25-02-2017 11:44
#5

Heeft iemand al een kaart gezien van de nieuwe situatie?

Onlangs heeft Sharon Dijksma nog beweerd in de Tweede Kamer dat vliegtuigen tot Hasselt op minimaal 6000 ft (FL60?) zouden blijven, maar dat lijkt mij een broodje aap.

De situatie op onderstaande kaart wordt ingrijpend gewijzigd, lijkt mij.

pbs.twimg.com/media/C5YnrrIXMAAiUBp.jpg

https://twitter.c...3010701312

Gewijzigd door Ruud Holswilder op 25-02-2017 11:46

Geplaatst door Sieb op 25-02-2017 13:19
#6

Ruud Holswilder schreef:
Heeft iemand al een kaart gezien van de nieuwe situatie?

Onlangs heeft Sharon Dijksma nog beweerd in de Tweede Kamer dat vliegtuigen tot Hasselt op minimaal 6000 ft (FL60?) zouden blijven, maar dat lijkt mij een broodje aap.

De situatie op onderstaande kaart wordt ingrijpend gewijzigd, lijkt mij.

pbs.twimg.com/media/C5YnrrIXMAAiUBp.jpg

https://twitter.c...3010701312


Zie onderstaand, niet al te duidelijke platen maar dit is jet plan...

https://www.dalfs...eel-3.html

Geplaatst door NicoB op 25-02-2017 14:34
#7

Hier heb je de MER Deel 3: Het route-optimalisatieproces als pdf
http://api.commis..._deel3.pdf
Zie blz. 24 en 25 voor het profiel van de B+ variant.



Alternatief?

myalbum.com/photo/UnRetwupzppO/1k0.jpg
klik op de afbeelding voor een vergroting


Departures west van de EHR-3 halen zodat het inbound verkeer vanaf IAF South iets langer op 6000ft kan blijven. Waarschijnlijk zal er dan ergens anders wel weer iets knijp lopen maar ben benieuwd of dit ook is onderzocht.
:hmm

Gewijzigd door NicoB op 25-02-2017 20:19

Geplaatst door diederik op 25-02-2017 14:52
#8

NicoB schreef:
Hier heb je de MER Deel 3: Het route-optimalisatieproces als pdf
http://api.commis..._deel3.pdf
Zie blz. 24 en 25 voor het profiel van de B+ variant.


Even als achtergrond het hele MER luchtruim verhaal is geschreven naar aanleiding van een opdracht aan het NLR waarin specifiek staat "de effecten op de lichte luchtvaart zijn NIET meegenomen (zoals de drie opdrachtgevers hebben aangegeven).....

Geplaatst door Sieb op 25-02-2017 15:22
#9

NicoB schreef:
Hier heb je de MER Deel 3: Het route-optimalisatieproces als pdf
http://api.commis..._deel3.pdf
Zie blz. 24 en 25 voor het profiel van de B+ variant.

Mogelijk alternatief:
Departures west van de EHR-3 halen zodat het inbound verkeer vanaf IAF South iets langer op 6000ft kan blijven?
:hmm


Als je kijk op routevariant B+ ( dit zijn de uiteindelijke routes geworden ) dan zie je dat inboundverkeer op LES 518 resp IF 235 op 3000 voet minimaal zit zodat er geen interferentie met outbound Lelystad verkeer is. Les 518 ligt boven kampen en volgens Dijksma zouden ze op dat punt op 6000 voet zitten? Now way dus. Stokbrood aap!

Ik zie de volgende opties: Schiphol TMA sneller getrapt omhoog (want ze willen daar onder blijven), ARTIP verder naar westen verleggen, en gooi dat Transition Altitude nu eens fors omhoog zodat er meer separatieruimte komt ( nu namelijk 1000 voet boven de 3500 voet en gooi je dat omhoog naar FL 100 dan hoef je daaronder maar 500 voet verticale separatie aan te houden.

Gewijzigd door Sieb op 25-02-2017 15:27

Geplaatst door NicoB op 26-02-2017 05:22
#10

Sieb schreef:
Ik zie de volgende opties: Schiphol TMA sneller getrapt omhoog (want ze willen daar onder blijven), ARTIP verder naar westen verleggen, en gooi dat Transition Altitude nu eens fors omhoog zodat er meer separatieruimte komt ( nu namelijk 1000 voet boven de 3500 voet en gooi je dat omhoog naar FL 100 dan hoef je daaronder maar 500 voet verticale separatie aan te houden.


Diederik schreef:
Even als achtergrond het hele MER luchtruim verhaal is geschreven naar aanleiding van een opdracht aan het NLR waarin specifiek staat "de effecten op de lichte luchtvaart zijn NIET meegenomen (zoals de drie opdrachtgevers hebben aangegeven).....


Er zal misschien best nog wel wat geschoven kunnen worden maar dan zal men eerst de noodzaak moeten inzien en de bereidheid moeten hebben om dit ook te onderzoeken. Het lijkt er nu op dat voor de weg van de minste weerstand wordt gekozen en dat er gewoon (weer) over de kleine en recreatieve luchtvaart heen wordt gewalst.

Gewijzigd door NicoB op 26-02-2017 05:29

Geplaatst door NicoB op 27-02-2017 14:45
#11

http://binnenland...n_lelystad

Kamervragen
De CDA-Kamerleden Martijn van Helvert en Pieter Omtzigt hebben Kamervragen gesteld over de voorgenomen vliegroute. “Hoe kan je nu een Milieu Effect Rapportage opstellen over de gevolgen van een vliegveld als je daarbij het gebied waarover gevlogen wordt buiten beschouwing laat?”, aldus de laatste. “Dat is bestuurlijke incompetentie." Omtzigt pleit er voor dat het militair luchtruim wat wordt verschoven, zodat vliegtuigen minder laag over de Sallandse Heuvelrug hoeven te vliegen.

Geplaatst door Henk de Waard op 27-02-2017 15:17
#12

http://www.nporadio1.nl/radio-eenvandaag/onderwerpen/397566-overijssel-vreest-overlast-lelystad-airport

Geplaatst door Kilo Hotel op 27-02-2017 15:53
#13

Henk de Waard schreef:
http://www.nporad...ad-airport


Vanavond 18.15 uur op NPO 1. Hoorde vanmiddag naam Hadriaan van Nes als deelnemer met eigen voorstel bij ingelaste bijeenkomst Alders Tafel.

Geplaatst door webmaster op 03-03-2017 16:07
#14

Het Overijsselse nieuws met o.m. aandacht geluidsoverlast Vechtdal door aanvliegroute Lelystad Airport en het weerbericht. Zorgen over uitbreiding vluchten van en naar Lelystad Airport. Inwoners van het Vechtdal zijn bang voor geluidsoverlast en komen in actie voor een hogere aanvliegroute.

Kijk vanaf 08:55: