Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: "Listening Squawk" ook iets voor Nederland?

Geplaatst door NicoB op 24-03-2017 11:20
#1

Ik denk het wel. Allereerst om het aantal luchtruimovertredingen te verminderen. In Engeland wordt dit al een tijdje met succes toegepast en m.i.v. 30 maart a.s. wordt het ook voor alle TMZ's in Duitsland geïntroduceerd.

Maar je kunt de "Listening Squawk" volgens mij ook goed gebruiken om luchtruim te behouden, bijv. rond Lelystad. Onderzocht zou moeten worden of de omvang het benodigde klasse ABCD luchtruim kan worden beperkt tot hetgeen wat echt nodig is. Om dit luchtruim zou dan een tweede "schil" moeten komen (binnen de huidige klasse E TMA en TMZ) waarbinnen ook "ongecontroleerde" VFR vluchten mogelijk zijn met een uitluisterplicht i.c.m. een vaste transpondercode.

Vooruitlopend op de luchtruimwijzigingen die in de luchtruimvisie worden genoemd, zoals de "upside-down weddingcake TMA Schiphol", zou je met "Listening Squawk" nu al VFR-sectoren en corridors kunnen realiseren in bijv. CTR's en Schiphol TMA's.

Met name aan de noordoostelijke randen van de SPL TMA-1 is er beneden FL065 volgens mij nog voldoende ruimte.

Ook de ronde CTR vormen bieden mogelijkheden, bijvoorbeeld door het luchtruim aan weerszijden van de hoofdbaan (bijv. tussen 3 NM en CTR grens) onder voorwaarden vrij te geven voor ongecontroleerde VFR vluchten. Rechthoekige CTR's zoals in Duitsland zou ook nog een optie kunnen zijn.

Ik ben van mening dat hiermee winst is te behalen en luchtruim kan worden behouden voor de recreatieve luchtvaart.

Gewijzigd door NicoB op 04-06-2017 23:39

Geplaatst door arjanvd op 24-03-2017 12:42
#2

Lijkt me een goed voorstel, wellicht ook om het stukje "Maastricht TMA-1" weer terug te krijgen (net Zuid van Roermond) sinds dit van Klasse E naar D gegaan is...

Gewijzigd door arjanvd op 24-03-2017 12:43