Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Veiligheidsaanwijzing lierstart

Geplaatst door davidh op 19-05-2017 12:44
#8

In 1988 is er in de Thermiek nr 2 blz 14 en 15, een publicatie (Hogeschool van Haarlem) geweest over kabelkrachten in de lierstart.
Conclusie:
Bij een normale start (dus niet steil) is deze hoog:

-Bij acceleratie in de eerste 2-3 sec van de start.
-bij het EINDE van de lierstart.

Prima. Deze feiten klinken me niet gek in de oren.

Een mooi bewijs was :
Een Janus met gebroken voorloop stuk gedrapeerd over de staart op Terlet
Een ASK 13 met een voorloopstuk door het hoogteroer
Een ASK 7 met een breukstuk tegen de ondergording bij de staart
Allemaal bij einde lierstart situatie

Als je met voorloopstuk, het stuk tussen de chute en breukstuk bedoeld, bewijst dit iets heel anders. Het bewijst dat de verplichte dagelijkse inspectie van de startmiddelen niet goed heeft plaatsgevonden (even de K7 daarbuiten gelaten).

Mijn eigen ervaringen zijn:
Bij een lierstart bij ca. 130 -140 km per uur met een DG 1000 en VOl getrokken dan breekt zelfs Zwart.
Dit zelfde bij een ASK 21.

Kortom bij hoge liersnelheden krijg je elk breukstuk stuk ook al mag die hoge snelheid conform het handboek van de kist.

Misschien toch tijd om dit aan te passen. Wij als zweefvliegers moeten toch ook IL&T, OVV, EASA en de fabrikanten weten te vinden om onveilige situaties/onjuiste handboeken aan te pakken. Dat zou ook onze rol moeten zijn.

De ideale lierstart <snip>staat

Tegenwoordig word er in de praktijk vaak:
te hard gelierd
te snel geacceleerd
te lang doorgelierd boven in. (je moet eigenlijk als lierrist stoppen bij zichthoek van ca. 70 graden hoek of zo. En daarbij ook gas minderen

Eens. Helaas denk ik dat "een veiligheidsaanwijzing" niet het goede medium is voor "slecht opgeleide lieristen in heel Nederland". Overigens valt de "opleiding" tot lierist buiten bijna alle boekjes. Verrassend dat dat nog niet uit de risico analyses naar voren is gekomen.