Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: QNH vs QFE

Geplaatst door Jan Ritsma op 19-06-2017 22:00
#11

Dortu schreef:
Jan Ritsma schreef:
Dat stukje is geschreven naar aanleiding van een onterechte diskwalificatie van een wedstrijddeelnemer.
De wedstrijdleider, Maurits Dortu, die in die tijd voorzitter van de commissie "luchtruim en radio" was bleek niet in staat om uit te rekenen wat de ware hoogte van het zweefvliegtuig was en diskwalificeerde de betreffende deelnemer voor een vermeende luchtruimschending. De jury snapte van de materie al helemaal niets en gaf Maurits voor het gemak gelijk.

Toen Karel Termaat zijn stukje schreef en kwam vast te staan dat door een schrikbarend gebrek aan kennis van wedstrijdleider en jury de deelnemer onterecht gediskwalificeerd was werd er het zwijgen toe gedaan. Men diskwalificeerde liever een deelnemer dan toe te geven dat men zelf incapabel was.


Even een paar feiten corrigeren of aanvullen:
-Als het nodig is om de wedstrijdleider telkens met naam en toenaam te vermelden dan is het voor de volledigheid goed om te vermelden dat de betreffende wedstrijddeelnemer Jan Ritsma was.
-Jan Ritsma werd niet gediskwalificeerd, maar kreeg een buitenlanding volgens de toen geldende reglementen.
-Ondergetekende was geen voorzitter van de CLR...toen niet en nooit geweest.
-De ware hoogte werd om meerdere redenen niet leidend geacht voor de sportieve beoordeling van de luchtruimschending door Jan Ritsma.
-Het genoemde stukje is een theoretisch benadering van deze materie met beperkte, operationele waarde. Het stukje is derhalve geen vaststelling van een of ander in de door Jan Ritsma genoemde zaak.

punt


Maurits Dortu maakt zichzelf alleen maar belachelijker.

Hij was geen voorzitter van de commissie "luchtruim en radio"
Maar wel lid van deze tweemanscommissie en verantwoordelijk voor het gedeelte "luchtruim"

In het wedstrijdreglement stond dat voor het bepalen van een luchtruimschending, de maten van het luchtruim die door het AIP gegeven werden bepalend waren voor de beoordeling. In het AIP staat een ware hoogte. Dan zal je toch echt als wedstrijdleider de ware hoogte van het vliegtuig moeten berekenen om vast te kunnen stellen of er sprake is van een luchtruimschending.
Volgens Maurits zou dit "in strijd geweest zijn met een sportieve beoordeling" :hila

Kortom, het is sportief om iemand een luchtruimschending aan te smeren die hij noch reglementair noch volgens de wet begaan heeft?!

Een normaal mens zou zich doodschamen om met dit soort onzin aan te komen zoals Maurits Dortu nu doet.

Zijn uitspraak is trouwens gewoon niet waar. Maurits Dortu dacht dat de hoogte in het AIP een drukhoogte was.
Om een blamage af te wenden verzon hij telkens nieuwe onzinnige argumenten

Nogmaals, lees vooral de uitleg van de materie op zweefvliegenonline. HIER het is leerzaam

Gewijzigd door Jan Ritsma op 25-06-2017 10:52