Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Garrecht vt-01. Errors

Geplaatst door zendesigner op 18-06-2017 20:34
#1

Hoy ,

Vandaag heeft mijn garrecht transponder het in vlucht begeven.
Hij gaat 3 korte piepjes geven en FAIL code

Tevens krijg ik error SQIT. Wat betekent dat de squitter zend module sjaak is..

Nu ben ik in mijn eigen club al de derde die zen transponder faalt met dezelfde code binnen een paar weken.

De reparatie zou volgens mijn vrienden in de honderden euro's lopen.

Nu zou ik jullie willen vragen of er nog meer gevallen zijn in nederland? Want ik vermoed dat dit een ingebouwd of kwaliteits defect is waar garrecht wel wat moeite voor zou kunnen doen ipv de volle pot te eisen.
Momenteel heb ik weet van 5 gevallen in belgie allemaal op korte tijd.

Graag jullie hulp.

Bart

Geplaatst door 2JB op 19-06-2017 11:46
#2

Tel mij er dan maar bij.
De mijne is nu 3 weken weg. Voor de schandalige voorrangsbehandeling van 200 euro (150+BTW) ben ik niet willen gaan.
Bart

Gewijzigd door 2JB op 19-06-2017 14:50

Geplaatst door Birdy01 op 19-06-2017 13:05
#3

Onze DG500 transponder is toevallig? ook met dezelfde klacht vorige week opgestuurd naar Garrecht.

Geplaatst door msketel op 19-06-2017 15:10
#4

Vorig jaar in mei, precies hetzelfde. Eindtrap gerepareerd voor flink wat euro's.
Wel binnen een maand retour (zonder voorrang)...

Geplaatst door robertdemuynck op 19-06-2017 16:40
#5

Onze VT01 is dit voorjaar opgestuurd met interne lek in de statische aansluiting, geen SQIT error. Benieuwd hoe lang de nieuwe Form 1 daarop garantie geeft.

Geplaatst door zendesigner op 19-06-2017 23:27
#6

Dear Bart,

we do not have any information about a serial problem actual.
The unit should be checked by a specialist.


MMMMMM... :hmm

Geplaatst door ericmunk op 20-06-2017 09:23
#7

Op onze club een ASW15. Idem.

Geplaatst door Harm op 20-06-2017 09:45
#8

Afgelopen zondag ook een falende Garrecht transponder..

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 20-06-2017 09:57
#9

Wat me ook altijd verbaast (sorry, off topic) is dat er voor de 2e-wereldoorlog al radio's aan boord van kisten zaten en dat die dingen in 2017, bijna 50 jaar nadat we op de maan hebben gestaan, nog altijd middeleeuws lijken. Geen vliegdag zonder problemen daarmee in een of andere kist/grondset .....

Geplaatst door zendesigner op 20-06-2017 13:35
#10

Ondertussen heeft nog iemand in belgie hetzelfde gemeld. Dit maakt toch al een tiental stuks op enkele maanden met dezelfde fout.

Graag zou we hier toch samen met de distributeurs in de Benelux een commerciele discussie gaan opstarten richting garrecht.
Want dit aantal devices die op korte tijd dezelfde fout vertonen is geen normale slijtage en zou zeker niet mogen voorkomen op toestellen van 2000€ het stuk. Waarvoor voor dan een kleine 400€ reparatie op zou betaald moeten worden.
:(
Ik vermoed dat dit eerder een software matige scheduled interruption of service is.
Het zou de eerste fabrikant niet zijn die dat in zen dingen inbouwd.

Marc van Breemen en Maurits Dortu als jullie dit lezen kunnen jullie me even contacteren om dit even te bespreken welke discussies we met garrecht kunnen opstarten ?

Groeten
Bart

Geplaatst door Harm op 20-06-2017 14:12
#11

Failure by design... Leuk voor de omzet, slecht voor de naam.
Stond recent een heel artikel over in "de Ingenieur".

Ik kan me het bij een safety device als een transponder niet voorstellen, maar er gebeuren vreemdere dingen.

Gewijzigd door Harm op 20-06-2017 14:12

Geplaatst door zendesigner op 20-06-2017 14:17
#12

ik hoop van niet, maar minderwaardige kwaliteit component kan ook. Maar dan zou dit proper moeten aangepakt worden.

Mijn KRT2 radio had ook problemen met schermpje. Is keurig vervangen zelfs buiten garantie tijd enkel voor de verzendkosten. Een pak minder dan de 400 +/- euro die garrecht moet hebben.

en van dat priority betalen, breek daar men mond niet over open....

Geplaatst door Arjan M op 20-06-2017 19:36
#13

Onze Garrecht zelfde probleem, kort na de winterstop. Wel snel gerepareerd.€ 416,50

Transponder VT-0102

details on request. Arjan

Geplaatst door 2JB op 20-06-2017 21:29
#14

Vandaag, na telefoontje naar Air avionics gisteren, bericht gekregen dat het toestel hersteld is. 375 euro. Te betalen voor terugzenden. Die jongens weten het wel te rekken tot het uiterste.
Volgens hen heeft ongeveer 80 van de 8000 geproduceerde toestellen jaarlijks dit probleem en ze wijten het aan een slechte antennetuning if van de zendfrequentie.
Zijn verhaal was duidelijk goed voorbereid om eventuele problemen te vermijden.
Meer details op vraag. Bart

Gewijzigd door 2JB op 20-06-2017 21:33

Geplaatst door Alex v d Zouw op 21-06-2017 08:27
#15

2JB schreef:
Volgens hen heeft ongeveer 80 van de 8000 geproduceerde toestellen jaarlijks dit probleem


Lijkt op 'geďnduceerde omzet'. Toch zomaar 30k per jaar.

Was van plan deze maand er eentje te bestellen. Andere merken hebben dit niet?

Gewijzigd door Alex v d Zouw op 21-06-2017 08:28

Geplaatst door zendesigner op 21-06-2017 10:37
#16

inderdaad, dat antenne tuning verhaal is wishwash. Hun manual vermeld enkel het type kabel en de maximum lengte die hij mag hebben.

Ik heb aircell 7 zitten perfect correct op antenne en grondplaat volgens de Form 1's opgezet.
Trouwens antenne tuning (correcties op lengte en performantie kabel) word automatisch gedaan in alle wifi devices op de markt door de software zelf.
Kan een 2000€ tranponder dat dan niet?

Broodje aap verhaal.

Geplaatst door zendesigner op 21-06-2017 10:38
#17

Bart,

Welke garantie krijg je op de reparatie ?

Geplaatst door 2JB op 21-06-2017 13:40
#18

Ik vermoed geen, uiteindelijk heb je daar toch geen controle op en hun argument van 'fout in antennesysteem' hebben ze al klaar.
Meer nog, ze maken er specifiek voorbehoud op in de factuur.
En neen, automatisch tuning doet een 2000€ transponder niet.

Wat we er ook van denken, ik vrees dat we hier weinig verhaal tegen hebben.

Een ding is zeker: dit valt voor mij buiten de categorie klantvriendelijk.
Bart


Geplaatst door zendesigner op 21-06-2017 19:52
#19

Hoy,

Ik bedoel eigenlijk welke garantie krijg je op het gerepareerde stuk?

Niks dus als ik het goed begrijp?


Heb trouwens nog niks gehoord van de dealers ? Marc, Maurits ?

Geplaatst door Rene de Dreu op 21-06-2017 20:30
#20

zendesigner schreef:
Hoy,

Ik bedoel eigenlijk welke garantie krijg je op het gerepareerde stuk?

Niks dus als ik het goed begrijp?


Heb trouwens nog niks gehoord van de dealers ? Marc, Maurits ?


Dit probleem heb ik inderdaad wel eens eerder gehoord, maar het deed zich (in de door mij bekende gevallen) pas voor ver na de garantieperiode van 2 jaar. Garrecht heeft zelf een snelle service zoals hierboven genoemd, waardoor wij daarheen doorverwijzen voor de snelste reparatie, in dit specifieke geval.

Gewijzigd door Rene de Dreu op 21-06-2017 20:30

Geplaatst door zendesigner op 21-06-2017 21:04
#21

Hoy Rene,

Dat bedoel ik eigenlijk niet.

Mijn transponder is stuk.
Die is al een jaar of 3/4 uit garantie.
Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Hoeveel garantie krijg ik dat de reparatie niet terug stuk gaat, en ik weer eens 400 mag betalen 2 maand later.

Geplaatst door Jan Ritsma op 21-06-2017 21:37
#22

zendesigner schreef:
Hoy Rene,

Dat bedoel ik eigenlijk niet.

Mijn transponder is stuk.
Die is al een jaar of 3/4 uit garantie.
Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Hoeveel garantie krijg ik dat de reparatie niet terug stuk gaat, en ik weer eens 400 mag betalen 2 maand later.


Volgens consumentenrecht heb je recht op garantie over een periode die gelijk staat aan de levensduur die gebruikelijk is voor het betreffende product. Als de leverancier claimt dat de schade te wijten is aan verkeerd gebruik, zoals een slechte antenne aansluiting, dan ligt de bewijslast bij de leverancier.

Het is duidelijk dat als een reparatie na twee maanden opnieuw uitgevoerd moet worden, dat onder de wettelijke garantie valt.

De leverancier is de verkoper. niet de fabriek. De leverancier dient in geval van garantie er voor te zorgen dat het product wordt gerepareerd. Of hij zijn schade kan verhalen op de fabrikant is voor de consument niet interessant.

Garantie bepalingen van de fabrikant/leverancier zijn meestal bedoeld om de rechten van de consument te beperken.
Het wettelijk recht op garantie kan door de leverancier echter niet uitgesloten worden en bepalingen in de garantie voorwaarden die dat proberen zijn nietig.

Dus simpelweg de leverancier aanspreken. Als je lid bent van bijvoorbeeld de consumentenbond of een rechtshulpverzekering hebt, dan helpen die je verder.

Geplaatst door Rene de Dreu op 22-06-2017 06:45
#23

zendesigner schreef:
Hoy Rene,

Dat bedoel ik eigenlijk niet.

Mijn transponder is stuk.
Die is al een jaar of 3/4 uit garantie.
Ik laat hem repareren.
Kost mij +/- 400€

Hoeveel garantie krijg ik dat de reparatie niet terug stuk gaat, en ik weer eens 400 mag betalen 2 maand later.


Volgens mij is er geen "nieuwe garantie.." maar sprake van een "redelijke termijn" voor de levensduur van dit nieuwe onderdeel. Duidelijk mag zijn dat dit niet 2 maanden is natuurlijk..

Mocht je verder contact willen hebben met ons kan dat op het bij jou ook bekende email adres natuurlijk.

Gewijzigd door Rene de Dreu op 22-06-2017 06:45

Geplaatst door Jan Ritsma op 23-06-2017 07:53
#24

Rene de Dreu schreef:


Volgens mij is er geen "nieuwe garantie.." maar sprake van een "redelijke termijn" voor de levensduur van dit nieuwe onderdeel. Duidelijk mag zijn dat dit niet 2 maanden is natuurlijk..

.


Klopt. Die "redelijke termijn" geldt echter ook voor het apparaat zelf.
De leverancier dient garantie te geven op het product dat hij verkoopt.
Als de leverancier bijvoorbeeld 1 jaar garantie geeft op een product waarvan verwacht mag worden dat het 10 jaar meegaat. dan is hij ook na bijvoorbeeld drie jaar nog steeds aansprakelijk. Zijn eigen garantiebepaling is er immers op gericht om het wettelijke recht van de consument te beperken.

Het is wel zo, dat naar mate de tijd tussen aankoop en falen van het product langer wordt, de leverancier een steeds groter gedeelte van de reparatiekosten in rekening mag brengen.

Veel mensen weten dit niet en denken dat als de garantietermijn van leverancier/fabrikant verstreken is ze geen rechten meer hebben. Dat is dus niet waar.

Geplaatst door Jan Ritsma op 24-06-2017 08:23
#25

Ik kreeg nog wat vragen per Email.

Nogmaals,de koper heeft een overeenkomst met de verkoper. De verkoper is meestal niet de fabrikant.
De verkoper heeft de wettelijke plicht een product te leveren wat aan de (levensduur)verwachtingen voldoet.
Als de verkoper beweert dat het euvel te wijten is aan een verkeerde (antenne)installatie, dan dient de verkoper dat te bewijzen.

In geval van transponders in vliegtuigen, is dat bijna onmogelijk, omdat de antennes speciaal voor dit gebruik gecertificeerd zijn en de installatie is uitgevoerd door speciaal op dit gebied gekwalificeerde tecnici.

Als je het euvel onder garantie wilt laten repareren, leg dan het probleem neer bij de verkoper. De fabrikant heeft wat dit aangaat bij de koper geen verplichtingen.

Geplaatst door zendesigner op 24-06-2017 12:03
#26

Beste mensen,

Diegene die aangegeven hebben hetzelfde gelijkaardige defect te hebben meegemaakt in de laatste maanden krijgen van mij vandaag via PB een vragenlijst die we kunnen gebruiken om met zowel de verkopers als de fabrikanten de zaak aan te kaarten.

Als jullie nog weet hebben van hetzelfde probleem binnen de clubs gelieve mij dan ook een berichtje te sturen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vriendelijke Groeten
Bart

Geplaatst door gjgfa op 24-06-2017 14:13
#27

Kan toch niet waar zijn dat er iets gerepareerd moet worden? Als iedereen op hetzelfde moment dit probleem krijgt, moet het een bug in de software zijn. Wij hebben nu drie transponders met dit probleem.

Gewijzigd door gjgfa op 24-06-2017 14:13

Geplaatst door Frits Urselmann op 24-06-2017 15:41
#28

zendesigner schreef:
Beste mensen,

Diegene die aangegeven hebben hetzelfde gelijkaardige defect te hebben meegemaakt in de laatste maanden krijgen van mij vandaag via PB een vragenlijst die we kunnen gebruiken om met zowel de verkopers als de fabrikanten de zaak aan te kaarten.

Als jullie nog weet hebben van hetzelfde probleem binnen de clubs gelieve mij dan ook een berichtje te sturen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Vriendelijke Groeten
Bart


hoi Bart
wij hadden dit probleem ook en ik weet zeker dat de antenne 100% is

Geplaatst door zendesigner op 24-06-2017 16:26
#29

Hoy Frits,

Mijn antenne is ook perfect ok. Aircel 7 kabel , zeker niet te lang ,binnen in de romp ingebouwd waar je zelfs bijna niet bij kunt.

Grappig is dat het de eerste 5 minuten van de vlucht wel werkte, der was geen enkele reden waarom het zou falen. Geen vibratie, geen stroomstoot of kortsluiting.

Het aantal begint angstwekkend te groeien alvast. Als we met des te meer onze case maken hebben we des te meer kans om de fabriek een tegemoetkoming te eisen of zelfs volledige reparatie.

Ik heb je net de XLS gestuurd om in te vullen.

Groeten
Bart

Geplaatst door zendesigner op 24-06-2017 16:30
#30

Zijn er eventueel ook mensen die lid zijn van Duitse Fora en daar eens kunnen navragen ?

Geplaatst door Frits Urselmann op 24-06-2017 22:38
#31

zendesigner schreef:
Zijn er eventueel ook mensen die lid zijn van Duitse Fora en daar eens kunnen navragen ?


done, op segelflugde onder : elektronic

groetkes
Frits

Geplaatst door zendesigner op 27-06-2017 15:51
#32

Beste mensen,

Ik heb een 7 tal aanmeldingen ondertussen. Graag diegene die dit ook ondervonden hebben zou u even de XLS kunnen invullen.

Bedankt
B

Geplaatst door Johan de Groot op 14-07-2017 09:54
#33

Hallo zendesigner.
Mijn Garrecht VT-01 heeft het in juni ook begeven met de bekende FAIL SQUIT.
Hij is ondertussen weer gerepareerd en terug.
Ben weer dik 400 euro lichter.
Hoe kan ik aan je enquete komen?

groeten,

Johan

Geplaatst door Nick op 11-05-2018 18:09
#34

Hallo allemaal,

Sinds vandaag dezelfde error. Is hier een oplossing voor anders dan ter reparatie bij de fabrikant?

Alvast bedankt.
Nick

Geplaatst door veldhuizen op 12-05-2018 23:43
#35

Ik had een van de eerste Garrechts. Is in 8 jaar tijd 3 keer kapot geweest. Een keer onder garantie gerepareerd. Twee keer de hoofdprijs betaald voor een kapotte eindtrap. Toestel met Garrecht inmiddels verkocht. Ik zou vandaag de dag iedereen afraden een Garrecht te kopen. Het Garrecht ontwerp lijkt ondeugdelijk / niet goed getest (te kleine onervaren firma, te kleine series voor echt goede duurzaamheidtesten).

Misschien herinnert de eigenaar van een Filser/ Funkwerk tranponder zich nog de ellende met die dingen. Filser Funkwerk lijkt nu stabiel. In de club circa 20 TRIGS. TRIG lijkt redelijk probleemloos.

Het zou niet verkeerd zijn per club de problemen met elektronica te inventraiseren en dan de fabrikanten eens aan te spreken. Maar wie werpt zich op voor het algemeen nut?

Geplaatst door borisbroere op 21-05-2018 09:00
#36

zendesigner schreef:
Beste mensen,

Ik heb een 7 tal aanmeldingen ondertussen. Graag diegene die dit ook ondervonden hebben zou u even de XLS kunnen invullen.

Bedankt
B


Hoi Bart,

Is dit nog actueel? Onze VT-01 is gisteren ook in failure gegaan met precies dezelfde fout.

Gr.

Boris

Geplaatst door jan op 22-05-2018 21:16
#37

Wij hebben afgelopen weekend ook de !SQIT! FAIL gekregen op de VT01. Het was op zondag 20 mei halverwege de vlucht, dus dezelfde dag. Transponder ruim 10 jaar geleden aangeschaft en 9 jaar geleden ingebouwd. Direct na het inbouwen de !ANT! FAIL gekregen. Dit kon gelukkig telefonisch opgelost worden. Zie ook https://www.lvzc....&t=882

Zijn er meerde gevallen bekend dat het voor de 2e keer stuk ging? (segelflug.de?)

Gewijzigd door jan op 22-05-2018 21:27

Geplaatst door Huub op 15-07-2018 21:48
#38

Wij van vliegclub Teuge hebben helaas ook op dit moment 2 toestellen met de SQIT foutmelding...

Groet Huub

Geplaatst door Marco uit hangar 5 op 25-07-2018 12:40
#39

Me too

Tijdens Aalen kamp heeft de mijne het begeven met een !SQUIT! Fail, ligt inmiddels al bijna een maand in Bingen.. Gevraagd voor "Expres Service", maar daar ga ik dus niet meer voor betalen, ze zijn gewoon 3 weken dicht! Midden in het hoogseizoen!

Gelukkig heb ik voor de Zomerwedstrijden een transponder mogen lenen van iemand, en deze epische week niet gemist!