Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Vliegroutes naar Lelystad Airport

Geplaatst door Ballie op 13-09-2017 15:25
#59

Het Helios rapport en de brief van de Staatssecretaris aan de Tweede Kamer spreekt alleen over de verhoging van de Lelystad route en de verhoging van het oostelijk gedeelte van nieuwe TMA Lelystad naar FL45 vanaf 2500ft of 3000ft. Helios suggereert zelfs het verhogen naar FL55 van deze grens om de zweefvliegactiviteiten voor vliegveld Lemelerveld en de zweefvlieg transit routes te kunnen blijven behouden. Als het oostelijke deel van de nieuwe TMA Lelystad FL45 wordt zal dit dus een beperking zijn ten opzichte van de huidige situatie, ook voor de overlandvliegers. De staatssecretaris doet voorkomen dat het plafond voor zweefvliegers bij Lemelerveld  wordt opgetild van 2500ft naar FL045, terwijl het eigenlijk een 2000 ft verlaging betreft van de huidige FL065 naar FL045. Bovendien hebben nagenoeg alle NL zweefvliegers last van deze zware hoogtebeperking, omdat dit nu juist een uitstekend thermisch gebied is waar veelvuldig gevlogen wordt tijdens lange afstandsvluchten.

Voor wat betreft de Lelystad vertrek en aanvlieg route waar het Helios rapport en de Staatssecretaris over spreken gaat het verkeer in de nieuwe route tussen  Apeldoorn en Bussloo op FL90 zich splitsen naar een zuidwest route, een zuidelijke route over Arnhem en een zuidoostelijke route. Dit betekent dat de ondergrens van de NM TMA E verlaagd wordt van het huidige niveau FL95 in het weekend. Er staat nergens in het rapport van Helios of de brief van de Staatsecretaris wat de ondergrens van deze NM TMA E wordt, maar de denkwijze van LVNL en de CLSK volgend, zullen ze hier een onnodig ruime separatie willen nemen die de ondergrens wel eens lager zal brengen zoals deze nu het geval is (FL65 door de week). Noch de Staatssecretaris en Helios geven hier informatie over.  De Staatssecretaris doet in haar brief voorkomen alsof er naar de protesten is geluisterd van omwonenden, natuurorganisatie en luchtruimgebruikers en dat dit resulteert in een hogere route op FL90. De onzekerheid over de beperking voor alle zweefvliegers die onder NM TMA E vliegen blijft dus bestaan.

Helios geeft aan dat uitgangspunt van hun opdracht was dat het Schiphol verkeer en het Lelystad verkeer zich niet in hetzelfde luchtruim mag bevinden. Dat is klinkklare onzin! Het is niet zo dat er onnodige druk op de het luchtruim ontstaat en er files komen als het Lelystad verkeer gebruik maakt van de routes die het Schiphol verkeer vliegt. Dat kan prima samen en is slechts een politiek uitgangspunt dat economisch is gemotiveerd. Er wordt door diverse partijen voorgesorteerd op toekomstige groei die nog moet blijken en daarom wordt er alvast luchtruim geclaimd van andere gebruikers zoals de luchtsporters en maakt LVNL het zich alleen maar makkelijk. Dit gaat ten koste van alle andere luchtruim gebruikers en zweefvliegers en parachutisten in het bijzonder. 

Gewijzigd door Ballie op 13-09-2017 15:30