Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Vliegroutes naar Lelystad Airport

Geplaatst door Sieb op 28-09-2017 17:26
#90

Uit het debat van vanmiddag:

15:25 - In een brief aan staatssecretaris Dijksma eisen Teuge Airport, de gemeenten (Apeldoorn, Deventer, Voorst en Zutphen) en de recreatieve luchtvaartsector dat de B++-route (het Teuge-alternatief) wordt onderzocht. Als Dijksma niet binnen twee weken toezegt onderzoek te zullen laten doen, 'rest ons niet anders' dan een kort geding aan te spannen om dit alsnog te bewerkstelligen, staat in de brief.


De zogenaamde "Teuge B++ route" is een veel slechter alternatief voor de zweefvliegerij dan de herziene route die door de STAS is voorgesteld. In het plaatje hierboven leveren we weliswaar wat ruimte in door de CTR en de Lelystad TMA ( waarbij voor Salland wellicht nog FL055 haalbaar is) maar er komt vooralsnog geen verdere wijziging in de bestaande Nieuw Milligen TMA's kwa klassificatie en onderkant ( dus minimaal beschikbaar tot FL065 en ik denk ook tot FL095 in weekeinden waar toegestaan).

De B++ route zal onvermijdelijk leiden tot een lager plafond omdat kisten nu eenmaal niet van 3000 voet even over een randmeer ( bij Harderwijk) uitklimmen naar 6000 voet en dan op dat level moeten blijven vliegen tot Ede ( de bewoners tussen Apeldoorn en ede hebben al een probleem met 10000 voet laat staan met 6000 voet) terwijl anders op hoogten vanaf Apeldoorn op 10000 voet wordt gevlogen ( omdat ze boven de FL95 willen uitkomen). Dit zal ook betekenen dat de Lelystad TMA in naar het zuid-oosten moet worden uitgebreid omdat LVNL een groter veiligheidsgebied eist. Het lost voor Salland niets op ( inbound nog steeds overhead) en ZC Flevo kan niet in de buurt van Putten een nieuwe stek inrichten.

Als zweefvliegend moeten we dit niet willen ! ( in dit geval zouden we niet onder de hierboven aanghaalde "recreatieve luchtvaartsector" moeten vallen of daarmee over dezelfde kam moeten worden geschoren).

Gewijzigd door Sieb op 28-09-2017 17:31