Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Vliegroutes naar Lelystad Airport

Geplaatst door Sieb op 11-12-2017 14:04
#171

Goed artikel in FD vandaag over gebrek aan kennis op de ministeries. Over luchtvaart:

“ In de luchtvaartsector zijn er vragen of het ministerie genoeg specialistische kennis heeft voor een goede controle van bijvoorbeeld de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), die een belangrijke rol speelt in het dossier rond Lelystad Airport. 'Ik denk dat niemand binnen het ministerie in staat is om LVNL goed de maat te nemen over wat er wel en niet kan in het luchtruim. Daar ontbreekt gewoon alle kennis', stelt een veteraan in de sector.
‘Je zou graag willen dat er iets van inhoudelijk tegenwicht is voor een LVNL', zegt Ruud Ummels, directeur van luchtvaartadviesbureau To70, dat veel voor het ministerie en de sector werkt. 'Technische kennis is zeer relevant om de uiteindelijke strategie te kunnen bepalen.'

Ook Roel Bekker, van 2007 tot 2010 secretaris-generaal voor de vernieuwing van de rijksdienst, sluit zich aan bij de kritiek van oud-staatssecretaris Dijksma. 'Ik denk dat ze wel een beetje gelijk heeft', zegt hij. 'Als je een milieu-effectreportage niet meer kunt narekenen, dan ben je kwetsbaar.' De voormalige topambtenaar brengt in herinnering dat de kennisinstituten van Infrastructuur en Waterstaat 'altijd al zwak ontwikkeld waren.' Rijkswaterstaat is van oudsher groot, maar het Planbureau voor de Leefomgeving omvat zo'n tweehonderd medewerkers. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft er slechts dertig. Ter vergelijking: het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) van het ministerie van Volksgezondheid heeft 1500 mensen in dienst.
Door een gebrek aan expertise moet het ministerie zich soms verlaten op invloedrijke spelers in de sectoren waarvoor het verantwoordelijk is. Dat bleek bijvoorbeeld toen Moskou eind oktober dreigde om het Siberische luchtruim te sluiten nadat de Russische luchtvrachtvervoerder Air Bridge Cargo vluchten op Schiphol moest opgeven. Pas na bemiddeling van KLM haalden de Russen hun dreigement van tafel.”