Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Eisen overlandvlucht LAPL

Geplaatst door Jan de Hulster op 31-07-2017 14:05
#8

TonS schreef:
arjanvd schreef:
FCL.110.S LAPL(S) Experience requirements and crediting
(a) Applicants for an LAPL(S) shall have completed at least 15 hours of flight instruction in sailplanes, or powered sailplanes, including at least:
(1) 10 hours of dual flight instruction;
(2) 2 hours of supervised solo flight time;
(3) 45 launches and landings;
(4) 1 solo cross-country flight of at least 50 km (27 NM) or 1 dual cross-country flight of at least 100 km (55 NM).

Inderdaad staat niet omschreven hoe de 50km/100 km eis samengesteld moet worden. voor 50 km solo is een +25km retour in ieder geval voldoende om je LAPL(S) aan te vragen. Er staat overigens nergens wat de minimale afstand tot je startveld moet zijn, maar de intentie van de eis is natuurlijk dat je een vlucht voorbereidt waar o.a. navigatie, luchtruim etc. aan bod komt.

De max. afstand volgens het olc hoeft daarbij niet automatisch voldoende te zijn, tijdens een uurtje lokaal rond/over je startvliegveld vliegen zit je ook al gauw aan 50 km, maar heeft meestal niets te maken met een overlandvlucht. Deze voldoet dus duidelijk niet: [url]


Zoals een heleboel artikelen uit de nieuwe FCL regelgeving van EASA is ook dit gewoon niet voldoende omschreven en moet je het dus zelf interpreteren. Ik zou het interpreteren zoals een 50km in de FAI-SC is omschreven. Ik denk ook dat die 50km erin is gekomen vanuit de Duitsers die de 50km al lang als onderdeel van hun oude brevet haddenn. Als ik het goed heb geldt dan 50km van het veld, maar misschien kan iemand anders die dat precies weet dat bevestigen.

Overigens denk ik dat behalve vluchtvoorbereiding ook het navigeren en het buiten glijbereik komen onderdeel is van deze oefening is. Als een retourtje met een been van 25km goed is dan zou je die dus ook kunnen beginnen op 12.5 km aan de ene kant van het veld en dan 12.5km naar de andere kant van het veld en weer terug. Daar zie ik de toegevoegde waarde al helemaal niet van.



Je bedoelt dus dit neem ik aan.

1. Afstandsvlucht 50 km
•De minimale afstand in rechte lijn voor een zilveren afstand is 50 km vanaf het ontkoppelpunt.
•Een zilveren afstand mag niet gevlogen worden met hulp van derden.
•Deze afstand mag een been zijn van een grotere opdracht waarvan het eerste been minimaal 50 km lang is na correctie voor hoogteverlies (LoH = verschil tussen starthoogte en finishhoogte) of 500 meter aftrek voor het gebruik maken van een keerpunt cilinder.
•Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil (LoH) maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 50 km afstand is dat 500 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.

en dit ook

50 km - afstand voor zilver:




De minimale afstand, na ontkoppelen, in rechte lijn voor een zilveren afstand is 50 km. Er is dan geen doelverklaring nodig.

De 50km afstand mag een eerste been zijn van een grotere opdracht of een doelvlucht. Hiervoor is een doelverklaring vereist (SC3 1.4.1a). Het opgegeven keerpunt moet dan natuurlijk wel volgens de regels zijn gerond.

De vlucht moet minimaal 50km van het ontkoppelpunt eindigen.




( SC3c 2.2 Hints for Silver badge leg flights The Silver distance is the “leaving the nest” adventure, intended to get you away from your home airfield – the flight must finish at least 50 km away from your release point (or MoP stop) regardless of any TPs reached.)

Voor een zilveren afstand korter dan 100 km mag het hoogteverschil maar 1% van de afgelegde afstand zijn. Dus voor een 65 km afstand is dat 650 meter. Een afstandspenalty mag niet worden toegepast.