Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Eisen overlandvlucht LAPL

Geplaatst door dick kemp op 02-08-2017 18:15
#14

TonS schreef:
arjanvd schreef:
Bart schreef:
In de EASA documenten staat de definitie van een cross-country flight. Moet je die dan niet gewoon aanhouden?


TonS schreef:

@Bart: welke definitie bedoel je? En is daar ook in gedefinieerd wat er met afstand bedoeld wordt?


FCL.010 Definitions
‘Cross-country’ means a flight between a point of departure and a point of arrival following a pre-planned route, using standard navigation procedures.


Dat is wel een totaal onbruikbare definitie voor die 50km vlucht.
Volgens deze definitie kan ik dus een punt op 5km van het veld definiëren en verklaren dat ik 5 keer op en neer ga vliegen tussen het veld en dat punt om aan 50km te komen.

Verder natuurlijk ook totaal niet in overeenstemming met wat we in de zweefvliegerij als overlandvlucht betitelen. Iemand die een 500km vliegt maar niet via vooraf gedefinieerde punten zou dan dus niet overland zijn.

Ik blijf bij de stelling dat het het handigste is om de FAI CS te volgen. Die is op zweefvliegen toegespitst en in de loop van de jaren ontstaan en heel goed doordacht.


Dat is dus juist wel een bruikbare definitie.
Als een regel duidelijk is, moet je er geen eigen uitleg aangeven, ook al vind je die regel niet juist.