Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Eisen overlandvlucht LAPL

Geplaatst door TonS op 07-08-2017 10:12
#24

Jan de Hulster schreef:
kloppertjes schreef:
Thermaladdict schreef:
Hoi,

Weet iemand wat precies de eisen zijn die er gesteld worden aan de overlandvlucht die gemaakt moet worden voor de conversie van GPL naar LAPL? Duidelijk is dat deze vlucht 50 km moet zijn, maar moet er dan ook ergens anders geland worden (>50 km), of mag het ook een returnvlucht zijn? En welk bewijs moet dan geleverd worden? Mag het ook een onderdeel zijn van een grotere opdracht? (driehoek).

Weet iemand of er ergens een document is waarin dit (officieel) beschreven staat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.


Deze vraag is letterlijk gesteld tijdens de ILT voorlichtingsdag vorig jaar.
Het antwoord was bijna letterlijk: "Vraag het nou niet, want dan moeten we een antwoord geven en regels maken". Er is dus geen definitie en ILT heeft zover ik opmaak uit deze reactie en het gebrek aan verdere definitie ook geen interesse in

hett verder definiŽren van dit punt omdat het tot een enorme extra belasting in het controleren van (overbodige) regels leid.

Het antwoord is dus een ja, het mag ook een 25+ km retourvlucht zijn ipv een 50 km overland.

Een 100 km driehoek met instructeur is dus ook voldoende.

Of een 50 km out-and-return vlucht met solo of met instructeur.

Strikt genomen zou een driehoek met benen van 18 km ook voldoen maar aangezien je dan niet eens buiten glijbereik hoeft is dat een beetje erg lui/saai.



Ik vind dat vrij bizar eerlijk gezegd die vrijheid.

Een 50 km vlucht is wel het minimum zo lijkt mij.

Een rondje om de kerk van 18 km is bizar. 25 km retour idem

Denk even na over de eisen van het D- brevet : > 50 km
En de toekomstige EASA regels......die volgens mij ook > 50 km bedoelen en NIET een rondje om de kerk in allelei varianten.

Maar goed als het van IL&T mag, omdat het niet gedefinieerd is, zo lees ik hier boven:

Ga dan gewoon een zuivere cirkel (tje) vliegen van > 50 km rondom je veld.
Dan hoef je maar slecht ca. 3.8 km straal te hebben om die omtrek te maken.
3.8 x 3.8 x 3.14=45.34 km en dan nog ff terug naar je startplaat dus er komt nog 3.8+ 3.8 bij

Totaal: 3.8+45.34+3.8= 52.94 km

Goede grap zou ik zeggen


Mee eens, Jan. Ik denk dat die 50km ook zo bedoeld is als in de FAI-CS. Maar zweefvliegen is niet zo heel interessant voor EASA en ILT om daar uitgebreide wetgeving voor op te stellen. Laten we daar maar blij over zijn zou ik zeggen en dan in ieder geval binnen de zweefvliegerij zelf goede afspraken daarover maken. Mooie taak voor het CIV lijkt me.