Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Eisen overlandvlucht LAPL

Geplaatst door kloppertjes op 07-08-2017 22:48
#27

Jan de Hulster schreef:
kloppertjes schreef:
Thermaladdict schreef:
Hoi,

Weet iemand wat precies de eisen zijn die er gesteld worden aan de overlandvlucht die gemaakt moet worden voor de conversie van GPL naar LAPL? Duidelijk is dat deze vlucht 50 km moet zijn, maar moet er dan ook ergens anders geland worden (>50 km), of mag het ook een returnvlucht zijn? En welk bewijs moet dan geleverd worden? Mag het ook een onderdeel zijn van een grotere opdracht? (driehoek).

Weet iemand of er ergens een document is waarin dit (officieel) beschreven staat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.


Deze vraag is letterlijk gesteld tijdens de ILT voorlichtingsdag vorig jaar.
Het antwoord was bijna letterlijk: "Vraag het nou niet, want dan moeten we een antwoord geven en regels maken". Er is dus geen definitie en ILT heeft zover ik opmaak uit deze reactie en het gebrek aan verdere definitie ook geen interesse in

hett verder definiŽren van dit punt omdat het tot een enorme extra belasting in het controleren van (overbodige) regels leid.

Het antwoord is dus een ja, het mag ook een 25+ km retourvlucht zijn ipv een 50 km overland.

Een 100 km driehoek met instructeur is dus ook voldoende.

Of een 50 km out-and-return vlucht met solo of met instructeur.

Strikt genomen zou een driehoek met benen van 18 km ook voldoen maar aangezien je dan niet eens buiten glijbereik hoeft is dat een beetje erg lui/saai.



Ik vind dat vrij bizar eerlijk gezegd die vrijheid.

Een 50 km vlucht is wel het minimum zo lijkt mij.

Een rondje om de kerk van 18 km is bizar. 25 km retour idem

Denk even na over de eisen van het D- brevet : > 50 km
En de toekomstige EASA regels......die volgens mij ook > 50 km bedoelen en NIET een rondje om de kerk in allelei varianten.

Maar goed als het van IL&T mag, omdat het niet gedefinieerd is, zo lees ik hier boven:

Ga dan gewoon een zuivere cirkel (tje) vliegen van > 50 km rondom je veld.
Dan hoef je maar slecht ca. 6 km straal te hebben om die omtrek te maken.
2x 6 x 3.14=ca. 37 km en dan nog ff terug naar je startplaat dus er komt nog 12 er bij

Totaal: ca 50 km

pS; ff gecorrigeerrd omdat ik oppervlakte cirkel en omtrek cirkel even door elkaar haalde,

Goede grap zou ik zeggen


Gezien de bureaucratie die we gewend zijn van de Nederlandse en Europese overheden inderdaad vrij bizar. Maar bekijk het even vanuit het standpunt van ILT. Eisen stellen aan HOE die 50 km gevlogen moeten zijn betekent MEER regels en vervolgens ook een methode om te controleren of aan die 50 km is voldaan. Vervolgens extra werk om al die vluchten te controleren of ze wel aan de gestelde eisen voldoen. Het is een HELEHOOP extra werk voor slechts zeer weinig beloning. ILT WIL er geen uitspraak over doen omdat zij ook wel weten dat dit een enorme hoeveelheid extra rompslomp op gaat leveren voor zowel ons de vliegers als de medewerkers van de ILT.

Accepteer nu gewoon dat er nu eenmaal geen definitie is, lijkt me niet handig om stennis te maken omdat een regel schijnbaar niet strikt genoeg is naar de smaak van sommigen. Er is al genoeg te vinden in de EASA regelgeving om ons het leven zuur te maken. Om nog maar te zwijgen over de hele onduidelijkheid over of het nu ATO, BTO, DTO of CtotZTO gaat worden.

In de praktijk is het niet voor iedereen even eenvoudig om even een geldige zilveren-C 50km te vliegen en met een instructeur 100 km overland vliegen gaat ook niet bij alle clubs zomaar. Heb dit jaar bij "mijn" club ook al 2 vliegers meegemaakt die een geldige 50/100km vlucht moeten maken en daar door weersomstandigheden en domme pech tot nu toe nog niet in zijn geslaagd. En het begint nu een "moetje" te worden, wat de mentale druk nog eens verhoogd.

Edit voor splelling.

Gewijzigd door kloppertjes op 07-08-2017 22:50