Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Eisen overlandvlucht LAPL

Geplaatst door kloppertjes op 11-08-2017 01:13
#31

Jan de Hulster schreef:
kloppertjes schreef:
hele stapel nested quotes


Gezien de bureaucratie die we gewend zijn van de Nederlandse en Europese overheden inderdaad vrij bizar. Maar bekijk het even vanuit het standpunt van ILT. Eisen stellen aan HOE die 50 km gevlogen moeten zijn betekent MEER regels en vervolgens ook een methode om te controleren of aan die 50 km is voldaan. Vervolgens extra werk om al die vluchten te controleren of ze wel aan de gestelde eisen voldoen. Het is een HELEHOOP extra werk voor slechts zeer weinig beloning. ILT WIL er geen uitspraak over doen omdat zij ook wel weten dat dit een enorme hoeveelheid extra rompslomp op gaat leveren voor zowel ons de vliegers als de medewerkers van de ILT.

Accepteer nu gewoon dat er nu eenmaal geen definitie is, lijkt me niet handig om stennis te maken omdat een regel schijnbaar niet strikt genoeg is naar de smaak van sommigen. Er is al genoeg te vinden in de EASA regelgeving om ons het leven zuur te maken. Om nog maar te zwijgen over de hele onduidelijkheid over of het nu ATO, BTO, DTO of CtotZTO gaat worden.

In de praktijk is het niet voor iedereen even eenvoudig om even een geldige zilveren-C 50km te vliegen en met een instructeur 100 km overland vliegen gaat ook niet bij alle clubs zomaar. Heb dit jaar bij "mijn" club ook al 2 vliegers meegemaakt die een geldige 50/100km vlucht moeten maken en daar door weersomstandigheden en domme pech tot nu toe nog niet in zijn geslaagd. En het begint nu een "moetje" te worden, wat de mentale druk nog eens verhoogd.

Edit voor splelling.



IK vind persoonlijk het al vreemd dat IL&T van de huidige GPL ouders EIST dat ze een 50 km moeten vliegen of een 100 km met instructeur. (evt met motorzwever) om dan daarna pas dit te kunnen gaan omzetten naar het LAPL(S) of SPL.

Het is net of je een nieuw soort examen invoert voor een al behaalt brevet.
ALS ik dan nu lees dat IL&T feitelijk geen eisen stelt HOE die 50 km wordt geproduceerd dan denk ik dat ze niet goed snik zijn daar.

Immers NIEUWE LAPL)S) houders moeten conform EASA wel t.z.t. een de overland eis voldoen.
De regels hierover onder EASA zijn hier boven al genoemd.

Samengevat:
-Laat de eis van 50 km en 100 km dan maar gewoon vallen zou ik zeggen. (voor huidige GPL houders)

En voor het LAP(S) of SPL
-Ga de eis van 50 km of 100km onder EASA handhaven of stel er een regel voor op wat wel mag en wat niet mag.
(de D-brevet eis van 50 km lijkt me alleszins redelijk in deze)

(Of accepteer -als het mag van EASA- dat ELKE geproduceerde 50 km via OLC wordt geaccepteerd of dat nu 50 km in lijn is of 10 x 5 km heen en weer.......vanaf de startplaats.....


Die eisen komen helaas niet van ILT maar van EASA. ILT kan er niet omheen. Net als de vrij ingewikkelde en imho ietswat overtrokken eisen voor de LAPL medical.

Overigens geld dus voor NIEUWE LAPL houders exact dezelfde eisen als nu gesteld worden voor GPL conversie naar LAPL. Ook voor LAPL opleiding staan dus geen duidelijke eisen hoe die 50km overland gevlogen moet worden anders dan die 50 km en de vage definitie voor overland.