Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: Het nut van goede A-inspecties... / LS-4 TN

Geplaatst door davidh op 20-08-2017 23:14
#1

Een oplettende vlieger van onze club vond onderstaande bij een A-inspectie. De eerste aanleiding was dat één van de remkleppen verder dan de uiterste stand kon (waar de ander bij het fixeren van de remklep handle gewoon ook echt gefixeerd was).

Na wat jitteren en kracht zetten kwamen de remkleppen ook niet meer symmetrisch uit de kasten (zie foto). Bij inspectie bleek het beslag van de remkleppen gebroken. Hierover is in '99 al LBA AD 1999-270 / TN 4042 (later TN 60 bij DG) over uitgebracht. Deze AD treft niet alle serienummers.

Maar als je naar de AD kijkt dan is het opvallende dat het een éénmalige inspectie betreft. Terwijl het probleem, mogelijke asymmetrische belasting en een verkeerde constructie die kan vermoeien, zich kan blijven voordoen. Ik ben benieuwd of DG daar nog wat van gaat vinden.

Persoonlijk zou ik in ieder geval deze inspectie jaarlijks uitvoeren en extra alert zijn bij A-inspecties.

blipmaps.nl/instructie/IMG_2319.JPG

blipmaps.nl/instructie/IMG_2322.JPG

Gewijzigd door davidh op 29-08-2017 18:19

Geplaatst door davidh op 29-08-2017 18:19
#2

Overigens had onze tweede LS-4 ook al beginnende scheurtjes. Die mocht ook gelijk achterblijven in de werkplaats.

Geplaatst door Remco van Duijvenvoorde op 01-09-2017 21:46
#3

Goede tip. Dank voor het delen.
Ik stuur hem in ieder geval door naar onze leden en naar de technici.