Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: REFIS / MASIS

Geplaatst door Arjan op 06-10-2017 08:42
#1

Voor wie m nog niet gezien had, een AIC over het REFIS MASIS systeem dat AOCS NM plant om in te voeren:
http://www.ais-ne...en-GB.html

Via de KNVvL nieuwsbrief (en website) is meen ik aangegeven dat er een drietal briefings worden georganiseerd.

Geplaatst door NicoB op 06-10-2017 11:35
#2

Ben benieuwd naar de briefing want bij mij duiken al enkele vragen op:

REFIS is niet de vervanger van FIS en blijkbaar komen er aparte REFIS frequenties.
- Hoe weet ik of ik Dutch Mil Info moet oproepen of REFIS moet uitluisteren?
- Wordt REFIS per NOTAM geactiveerd en/of per Nieuw Milligen TMA?
MASIS voorwaarde voor het kruisen van een CTR eerst FIS op 132.350 oproepen.
- Krijg ik dan een controller of REFIS te horen?
- Toename "ongeautoriseerde kruisers" van CTR door MASIS? (zonder RT bevoegdheid)

Gewijzigd door NicoB op 06-10-2017 11:57

Geplaatst door Dortu op 06-10-2017 12:33
#3

NicoB schreef:
- Hoe weet ik of ik Dutch Mil Info moet oproepen of REFIS moet uitluisteren?


Geen van beide “moet”, maar net als met ATIS word je geacht REFIS uitgeluisterd te hebben alvorens contact op te nemen met DM. Afhankelijk van de dienstverlening die je wenst is alleen REFIS uitluisteren ook een optie.

- Wordt REFIS per NOTAM geactiveerd en/of per Nieuw Milligen TMA?


REFIS draait in principe net als ATIS continu. Er is maar 1 FIR dus ook maar 1 REFIS lijkt mij, slechts voor de dekkingsgraad worden aparte zenders gebruikt.

MASIS voorwaarde voor het kruisen van een CTR eerst FIS op 132.350 oproepen.
- Krijg ik dan een controller of REFIS te horen?


DM en REFIS zitten op aparte frequenties.

- Toename "ongeautoriseerde kruisers" van CTR door MASIS? (zonder RT bevoegdheid)


Het wel of niet hebben van een RT-licentie is niet medebepalend voor een autorisatie voor het kruisen van een CTR. Die klaring kan je immers ook telefonisch of als onderdeel van een mass-klaring krijgen zonder RT.

Waar de AIC wel onduidelijk in is is of de klaring om de CTR te kruisen op MASIS staat en/of via DM gehaald moet worden. Dat laatste betekent namelijk weer workload voor DM maar er kan ook een juridisch aspect aan zitten. Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...

Gewijzigd door Dortu op 06-10-2017 12:39

Geplaatst door NicoB op 06-10-2017 13:33
#4

Waar de AIC wel onduidelijk in is is of de klaring om de CTR te kruisen op MASIS staat en/of via DM gehaald moet worden. Dat laatste betekent namelijk weer workload voor DM maar er kan ook een juridisch aspect aan zitten.

In de AIC staat een MASIS voorbeeld waar toestemming voor het kruisen van de CTR wordt gegeven:

The MASIS message contains the following information:
Fixed text:
Intro text: 'This is (airport) information system';
CTR information: 'The airfield is closed at the moment, crossing CTR is approved';
Listen to message information: 'Listen out this frequency while crossing the CTR';
End of message: 'End of message'.

Changeable text:
Designator;
Time;
Other messages will be transmitted according special activities, e.g. motor-, model- and/or glider flying activities inside the CTR.


Om dan eerst ook nog bij DM toestemming te vragen zou in dit voorbeeld dus dubbel op zijn.

Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...

Zonder RT zou je natuurlijk ook mee kunnen luisteren op de frequentie en je eigen conclusie trekken.

Misschien is dit een ook goed moment om de radiovergunningen eens kritisch te bekijken. Met de 8.33kHz radio's kunnen we elke frequentie maken maar in NL mogen we, met een recreatieve vergunning, er maar 7 gebruiken. 99,99% van de zweefvliegers (ook ik) gaan hiermee in de fout wanneer ze, zonder RT en met deze vergunning, een andere frequentie gebruiken (bijv. in het buitenland).

Gewijzigd door NicoB op 06-10-2017 13:44

Geplaatst door Dortu op 06-10-2017 13:50
#5

NicoB schreef:
[quote]Om dan eerst ook nog bij DM toestemming te vragen zou in dit voorbeeld dus dubbel op zijn.


Eens, maar in de tekst daarboven staat wel dat een klaring bij DM vereist is (wat ook niet klopt als de TWR operationeel is)...dus onduidelijkheid hier.

Zonder RT zou je natuurlijk ook mee kunnen luisteren op de frequentie en je eigen conclusie trekken.


MASIS wordt geactiveerd door een transmissie...dus je moet eerst zelf de zendknop ingedrukt hebben voordat het bandje start...of je wacht totdat iemand anders zich aanmeldt...ook hier dus een wat onduidelijke AIC.

Geplaatst door NicoB op 06-10-2017 13:57
#6

Oplossing voor CTR wanneer vliegveld is gesloten: luchtruimclassificatie tijdelijk omlaag naar classificatie omringende luchtruim (E en G). Dit kan wel weer een probleem worden wanneer het vliegveld plotseling actief wordt (bijv. SAR-vluchten, burger medegebruik).

Gewijzigd door NicoB op 06-10-2017 14:06

Geplaatst door arjanvd op 06-10-2017 14:18
#7

NicoB schreef:


Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...

Zonder RT zou je natuurlijk ook mee kunnen luisteren op de frequentie en je eigen conclusie trekken.

Misschien is dit een ook goed moment om de radiovergunningen eens kritisch te bekijken. Met de 8.33kHz radio's kunnen we elke frequentie maken maar in NL mogen we, met een recreatieve vergunning, er maar 7 gebruiken. 99,99% van de zweefvliegers (ook ik) gaan hiermee in de fout wanneer ze, zonder RT en met deze vergunning, een andere frequentie gebruiken (bijv. in het buitenland).


Is dit inderdaad altijd zo? in duitsland mag je volgens mij ook zonder RT andere frequenties gebruiken zolang ze niet gebruikt worden in luchtruimklassen waarvoor een RT verplicht is.


§ 1 Allgemeines
(1) Zur Ausübung des Flugfunk- und Flugnavigationsfunkdienstes (Flugfunkdienst) bei Boden- und Luftfunkstellen in der Bundesrepublik Deutschland bedarf es eines gültigen Flugfunkzeugnisses oder einer gleichwertigen Bescheinigung.

(2) Ausgenommen hiervon ist die Ausübung des Flugfunkdienstes

1. bei Luftfunkstellen an Bord von Freiballonen, Luftsportgeräten und Segelflugzeugen, soweit sie nicht in Lufträumen der Klassen B, C und D betrieben werden;


(https://www.geset...00008.html):

Dit zou je bijv. kunnen gebruiken indien je gebruik wilt maken van de "TMZ mit Hörbereitschaft" en gerelateerde squawk zonder officiele RT licentie.

Gewijzigd door arjanvd op 06-10-2017 14:24

Geplaatst door NicoB op 06-10-2017 19:51
#8

Vlieg je dan in een duits of nederlands geregistreerd toestel?
Voor een PH zwever heb je in het buitenland een beperkte of een volledige vergunning nodig:

https://www.agent...vaartuigen

Buitenlandse vluchten en ARSL
Alleen met een vergunning voor beperkte of volledige toegang kunt u frequentieruimte in het buitenland gebruiken. Dat mag niet met een vergunning voor recreatieve luchtvaart. Bij buitenlandse controle kan gevraagd worden naar een Aircraft Radio Station Licence (ARSL). Dit document wordt sinds 2011 toegestuurd als bijlage bij de vergunning. Hebt u wel een vergunning voor volledige of beperkte toegang en nog geen ARSL, dan kunt u dit aanvragen bij Agentschap Telecom.


Veel PH geregistreerde toestellen vliegen met een recreatieve vergunning maar gebruiken de radio ook in het buitenland en op andere frequenties. Deze oude vergunning lijkt mij, met de huidige radio's, een beetje achterhaald.

Gewijzigd door NicoB op 07-10-2017 11:40

Geplaatst door davidh op 07-10-2017 19:39
#9

NicoB schreef:
Misschien is dit een ook goed moment om de radiovergunningen eens kritisch te bekijken. Met de 8.33kHz radio's kunnen we elke frequentie maken maar in NL mogen we, met een recreatieve vergunning, er maar 7 gebruiken. 99,99% van de zweefvliegers (ook ik) gaan hiermee in de fout wanneer ze, zonder RT en met deze vergunning, een andere frequentie gebruiken (bijv. in het buitenland).


Ik zie dat ze het formulier hebben gewijzigd. Bij mijn aanvraag, vorig jaar, hoefde ik alleen maar aan te geven voor welk type vliegtuig ik de aanvraag deed (de teksten op de website deden anders vermoeden; dat is nu kennelijk gelijk getrokken).

Natuurlijk vulde ik 'zweefvliegtuig' in (ik kon niet kiezen voor meer of minder frequentiegebruik :hless en wilde ook niet liegen bij de aanvraag).

Geplaatst door Jochem van Koppen op 09-10-2017 11:22
#10

Dortu schreef:
Waar de AIC wel onduidelijk in is is of de klaring om de CTR te kruisen op MASIS staat en/of via DM gehaald moet worden. Dat laatste betekent namelijk weer workload voor DM maar er kan ook een juridisch aspect aan zitten. Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...


Omdat de tekst mij ook onduidelijk is heb ik zojuist contact gehad met Dutch MIL.

In tegenstelling tot wat in AIC-A 05/2017 staat aangekondigd is het niet gelukt om het REFIS / MASIS systeem per 1 oktober 2017 in te voeren. Voorlopig geldt dus nog de oude situatie.

Met de "still" in de zin "Pilots still have the obligation to request a CTR crossing clearance before entering a aforementioned CTR on the FIS frequency (132.350 MHz)." hebben ze willen zeggen: Dit geldt zolang REFIS / MASIS nog niet in gebruik is.

Zodra REFIS / MASIS wel actief wordt is het toegestaan een CTR kruisen puur op basis van het MASIS bandje als deze de tekst "crossing approved" bevat. Het hebben van een RT license is echter wel verplicht. Je kunt namelijk zolang je in de CTR zit opgeroepen worden vanwege bijv. verkeersconflicten of plotselinge operationele activiteit in de CTR. Vandaar ook dat je verplicht bent de frequentie uit te luisteren zolang je in de CTR zit.

Wanneer REFIS / MASIS actief wordt zal worden aangekondigd met een ge-update AIC of per NOTAM.

Geplaatst door NicoB op 14-10-2017 21:33
#11

Zaterdagmiddag 14 oktober ben ik bij de 1e briefing over REFIS/MASIS geweest. Er is eigenlijk niets nieuws verteld dat ook al in de AIC bekend is gemaakt.

De REFIS zenders dekken het gebied van de Nieuw Milligen TMA's en er komen 2 REFIS frequenties.

Verdeling frequenties:
REFIS Noord freq. 1
REFIS Midden freq. 2
REFIS Zuid freq. 1

REFIS is bedoeld om de werkdruk van Dutch Mil Info te verlichten. Is contact met de verkeersleider niet noodzakelijk, luister dan naar REFIS. Geadviseerd wordt om daarna weer uit te luisteren op de lokale en/of DM Info frequentie, dit t.b.v. de eigen "situational awareness".

MASIS, eigenlijk ook niets nieuws behalve dan dat wordt onderzocht of in de toekomst bij een gesloten vliegveld de CTR over kan gaan in een RMZ waarbij de luchtruimclassificatie verandert in E en G.

Vanuit de zaal werd gevraagd of de EHR-4 ook in MASIS opgenomen kon worden en of in de nabije toekomst het gebruik van Listening Squawk zal worden toegepast. Deze punten zijn als feedback genoteerd en worden verder onderzocht.

De nieuwe datum voor de start van REFIS/MASIS is voorlopig op 1 januari 2018 gezet.

Tenslotte heb ik nog een overzicht+kaartje gemaakt waarin de informatie uit de AIC is weergegeven.

Gewijzigd door NicoB op 03-11-2017 09:30

Geplaatst door venberg op 17-10-2017 18:01
#12

en De Peel dan ?