Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: REFIS / MASIS

Geplaatst door Dortu op 06-10-2017 12:33
#3

NicoB schreef:
- Hoe weet ik of ik Dutch Mil Info moet oproepen of REFIS moet uitluisteren?


Geen van beide “moet”, maar net als met ATIS word je geacht REFIS uitgeluisterd te hebben alvorens contact op te nemen met DM. Afhankelijk van de dienstverlening die je wenst is alleen REFIS uitluisteren ook een optie.

- Wordt REFIS per NOTAM geactiveerd en/of per Nieuw Milligen TMA?


REFIS draait in principe net als ATIS continu. Er is maar 1 FIR dus ook maar 1 REFIS lijkt mij, slechts voor de dekkingsgraad worden aparte zenders gebruikt.

MASIS voorwaarde voor het kruisen van een CTR eerst FIS op 132.350 oproepen.
- Krijg ik dan een controller of REFIS te horen?


DM en REFIS zitten op aparte frequenties.

- Toename "ongeautoriseerde kruisers" van CTR door MASIS? (zonder RT bevoegdheid)


Het wel of niet hebben van een RT-licentie is niet medebepalend voor een autorisatie voor het kruisen van een CTR. Die klaring kan je immers ook telefonisch of als onderdeel van een mass-klaring krijgen zonder RT.

Waar de AIC wel onduidelijk in is is of de klaring om de CTR te kruisen op MASIS staat en/of via DM gehaald moet worden. Dat laatste betekent namelijk weer workload voor DM maar er kan ook een juridisch aspect aan zitten. Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...

Gewijzigd door Dortu op 06-10-2017 12:39