Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: REFIS / MASIS

Geplaatst door NicoB op 06-10-2017 13:33
#4

Waar de AIC wel onduidelijk in is is of de klaring om de CTR te kruisen op MASIS staat en/of via DM gehaald moet worden. Dat laatste betekent namelijk weer workload voor DM maar er kan ook een juridisch aspect aan zitten.

In de AIC staat een MASIS voorbeeld waar toestemming voor het kruisen van de CTR wordt gegeven:

The MASIS message contains the following information:
Fixed text:
Intro text: 'This is (airport) information system';
CTR information: 'The airfield is closed at the moment, crossing CTR is approved';
Listen to message information: 'Listen out this frequency while crossing the CTR';
End of message: 'End of message'.

Changeable text:
Designator;
Time;
Other messages will be transmitted according special activities, e.g. motor-, model- and/or glider flying activities inside the CTR.


Om dan eerst ook nog bij DM toestemming te vragen zou in dit voorbeeld dus dubbel op zijn.

Als een algemene klaring via MASIS voldoende is zouden er voor de de vliegers zonder RT meer mogelijkheden kunnen zijn...maar daarvoor zul je dan wel zonder RT MASIS geactiveerd moeten hebben...

Zonder RT zou je natuurlijk ook mee kunnen luisteren op de frequentie en je eigen conclusie trekken.

Misschien is dit een ook goed moment om de radiovergunningen eens kritisch te bekijken. Met de 8.33kHz radio's kunnen we elke frequentie maken maar in NL mogen we, met een recreatieve vergunning, er maar 7 gebruiken. 99,99% van de zweefvliegers (ook ik) gaan hiermee in de fout wanneer ze, zonder RT en met deze vergunning, een andere frequentie gebruiken (bijv. in het buitenland).

Gewijzigd door NicoB op 06-10-2017 13:44