Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: aanvaring met Drone 28-10-1017

Geplaatst door Jan Ritsma op 29-10-2017 22:09
#11

Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Marjonijntje schreef:
Jan Ritsma schreef:
Ik krijg de indruk dat iedereen er van uitgaat dat een botsing met een drone altijd de schuld van de drone is, maar is dat ook zo?


Ja, want zowel commerciŽle als niet-commerciŽle drones moeten bemande luchtvaartuigen altijd voorrang verlenen.
Zie Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen art 15.a (de vroegere Regeling Modelvliegen)


Ok, bedankt voor de uitleg.
Best wel interessante materie. Drones mogen niet boven de 120 meter en (zweef)vliegtuigen niet onder de 150 meter, dus weinig aan de hand. Maar langs het strand zal er tijdens de herfst/wintermaanden een uitzondering op die 150 meter gemaakt worden, dus kan het daar wel fout gaan. Zelf heb ik ook een drone, maar geef mezelf weinig kans om uit te wijken voor een vliegtuig. Met zo'n ding maak je foto's, dus je zet hem stil in de lucht. Als er dan tijdens de fotosessie plotseling een vliegtuig verschijnt dan is het echt te laat om nog te reageren.

Ik kan me ook voorstellen dat mensen tijdens veel wind op het strand met een vlieger in de weer zijn. Ook gevaarlijk...


mijn conclusie ; B)
je hebt een drone en maakt foto,s
je kent de gevaren van een drone
maar je kent de regels van een drone niet
beetje vreemd! ..................toch ? :|

daarbij is het zo, als je schade brengt aan een ander dan heb je de burgelijke plicht om dat te melden ! dat heeft deze collega drone vlieger dus verzaakt ! weg reputatie drone vliegers !!
ik ga nu de popcorn en chips pakken :D


Nee, dat geef ik toe. Ik ken niet alle regels voor drones. De foto's die ik maak zijn zelden genomen van meer dan dertig meter hoog. Dan zijn de risico's beperkt.Wat die reputatie betreft: Mijn auto is in Amsterdam drie maal op een parkeerplaats in elkaar gereden. Nooit een dader gemeld. Mijn kist is bij containertransporten door andere zweefvliegers beschadigd. Twee maal een kapotte kap, twee keer een kapot stabilo. Twee maal dader bekend maar die stonden glashard te liegen en twee maal niet bekend. Conclusie?

Wat zijn de regels voor laag (onder de 150 meter) over het strand scheuren? Die ken ik ook niet uit m'n hoofd omdat ik dat nooit doe. Zou het overigens best een keer willen.

Dat het risico's met zich brengt weet jij waarschijnlijk ook wel. Waarschijnlijk beter dan iemand die met een vliegend fototoestelletje daar een paar foto's neemt.