Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: GAE heeft 7-daags bedrijf in 2018

Geplaatst door Jan Ritsma op 14-11-2017 10:02
#54

Jan de Hulster schreef:

Dus dat slepen op Terlet bij die stichting is een dure aangelegenheid.... (tov van de ACvZ)

..


Ja, maar niet TE duur. Een motorvliegtuig kost erg veel geld. Je zit met hoge vaste kosten aan afschrijving en onderhoud. De enige manier om het betaalbaar te houden is heel veel uren maken. Dat is nu juist een zwak punt bij een sleepvliegtuig. Daar komt nog bij, dat je vaak voor hoge onvoorziene kosten komt te staan, mede omdat slepen voor de motor een erg belastende zaak is. De motor draai eerst op vol vermogen met een lage vliegsnelheid, daarna gaat plotseling het gas dicht en wordt met hoge snelheid gevlogen. Die motor wordt dus eerst erg heet en daarna maximaal gekoeld. Dat heeft al heel wat cilinderkoppen gekost en dat is duuuur. Als de GAE 2 zes trommellieren neerzet en daarmee klanten van de Husky wegkaapt,dan heeft Marion Rozema gelijk als ze zegt dat dat de doodsteek voor de Husky kan zijn. Blijft natuurlijk de vraag of je door een gebrek aan startcapaciteit te creeren op die manier mensen moet "dwingen" om te gaan slepen. Mij gaat dat te ver. Als er te weinig belangstelling voor de sleepkist is, dan houdt het slepen op. Jammer, maar zo werkt dat nu eenmaal...