Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: 8.33 kHz conversie zweefvliegfrequenties

Geplaatst door NicoB op 03-11-2017 12:02
#1

Het is alweer een tijdje stil op het "radiofront" maar als ik het goed heb moeten we per 1 januari 2018 overstappen naar de 8.33kHz kanaalseparatie (AIC-A 6/2013 en 6/2017).

Hoe zit het eigenlijk met de grondsets in NL, moeten die hier ook aan voldoen?
Is er ook al iets bekend over de uitbreiding van het aantal zweefvliegfrequenties?

Gewijzigd door NicoB op 17-11-2017 18:54

Geplaatst door davidh op 03-11-2017 18:23
#2

Een vergunning voor de grondset hoort bij een een vergunning voor een vliegtuig. Die moeten dus aan dezelfde voorwaarden voldoen.

Met 8.33kHz kanaalseparatie hoor je dus niet meer over frequenties te praten, maar over kanalen. Bijv. kanaal 122.480.

Geplaatst door NicoB op 15-11-2017 17:15
#3

De volgende antwoorden ontving ik van ILenT op mijn vragen na het lezen van de AIC-A 6/2017:

Per 1 januari moeten we dus een radio aan boord hebben die met een kanaalseparatie van 8.33 KHz kan werken.

Per 1 januari moet u radio(s) aan boord hebben die met een kanaal separatie van 8.33 kHz als ook met een 25 kHz kanaal separatie kan werken.

Betekent dit dat ik m.i.v. deze datum alle frequenties moet omzetten naar een 8.33 kHz kanaal, ook die frequenties waarvoor nog geen kanaaltoewijzing is bekend gemaakt?

Nee u moet niet alle frequenties omzetten naar een 8.33 kHz kanaal. De radio is zodanig ontworpen, dat wanneer u door middel van de zes cijfers selectie een 8.33 kHz kanaal selecteert dan werkt de radio in de 8.33 kHz kanaal separatie, als u door middel van de zes cijfers selectie een 25 kHz kanaal selecteert dan werkt de radio in 25 kHz kanaal separatie. Dit is het geval indien de radio in de 8.33/25 kHz mode wordt gebruikt. In deze mode kunnen zowel 8.33 als ook 25 kHz kanalen worden geselecteerd, dat betekent in de praktijk dat er meer kanalen voorbijkomen als er aan de afstemmingsknoppen wordt gedraaid. Wordt de radio in de 25kHz only mode gebruikt dan kunt u alleen 25 kHz kanalen selecteren en geen 8.33kHz.
In geconverteerd gebied zoals in Nederland mag de radio alleen in de 8.33/25 kHz mode worden gebruikt.
De volgende link geeft een overzicht van de verschillen in selectie tussen een oude 25kHz radio en een nieuwe 8.33 kHz radio.

http://www.euroco...0table.pdf

M.a.w. mag ik op 1 januari nog zenden met een kanaalseparatie van 25 kHz?

U mag geen radio meer gebruiken, die met 25 kHz separatie op naar 8.33 kHz geconverteerde 25kHz kanalen uitzendt. Als u dat doet veroorzaakt u storing op de 2 naastgelegen 8.33 kHz kanalen. Bij kanalen die op 25 kHz blijven, worden geen naastgelegen 8.33 kHz kanalen toegewezen en is er dan ook geen storing. Als u radio in 8.33/25kHz mode staat voldoet u automatisch hieraan.

Voorlichtingsvideo LVNL: https://www.youtu...e=youtu.be

Gewijzigd door NicoB op 21-11-2017 11:25

Geplaatst door NicoB op 19-11-2017 07:53
#4

Uit deze brief blijkt dat de 8.33 kHz conversie, k voor zweefvliegfrequenties, al op 14 september 2017 voltooid had moeten zijn.

De overige frequenties dienen in het derde kwartaal van 2017, uiterlijk 14 september 2017, te zijn omgezet:
- FIS (Amsterdam en Dutch Mil Info), tenzij deze behouden blijven als noodfrequentie tot ook 8.33 kHz noodfrequenties beschikbaar komen.
- Niet gecontroleerde luchthavens, MLA velden en AFIS.
- Frequenties voor zweefvliegers en ballonvaarders.


Zijn de omzettingsdata zoals aangegeven in de bovengenoemde planning (zie brief) nog steeds van toepassing of moeten we wachten op nader bericht van KNVvL/ILT/Agentschap Telecom?

De luchtruimgebruikers zullen uiteraard via de daartoe qeiqende middelen (AIP/AIC/NOTAM) ook worden geattendeerd op de 8.33 kHz omzetting. De toezichthouder zal ook, indien nodig, luchtruimgebruikers benaderen en daarbij informeren over de implementatie van 8.33 kHz.

Voor de omzetting van de "Groene" velden verschijnt er eind 2018 een AIC. Ik denk dat extra informatie in de vorm van een update van de "frequentie conversie planning" gewenst is (in de UK heeft de BGA recentelijk nog een update gegeven). Het laatste wat ik heb kunnen vinden is dit artikel van de CLR uit 2015.

Gewijzigd door NicoB op 19-11-2017 10:43

Geplaatst door Jan de Hulster op 21-11-2017 11:58
#5

hier staat het ook nog eens........

https://www.aopa....newsID=428