Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: NL luchtvaartkaart van Rogers Data valt tegen

Geplaatst door NicoB op 04-11-2017 01:10
#1

rogersdata.at/wp/wp-content/uploads/2017/10/niederlande-icao-karte-blattschnitte-sichtflugkarte-rogers-data-157x157.jpg rogersdata.at/wp/wp-content/uploads/2017/10/niederlande-rogers-data-1-500-000-anflugverfahren-vfr-500-karte-icao-157x157.jpg

Nieuw van Rogers Data per 12 oktober 2017
https://rogersdat...7/?lang=en

Gewijzigd door NicoB op 10-11-2017 16:43

Geplaatst door NicoB op 10-11-2017 16:25
#2

Ook deze kaart voldoet niet aan mijn verwachting. Net als de Germany South uitgave, die ik in mei 2017 heb gekocht (zie ook: Luchtvaartkaart nog steeds niet optimaal), valt deze kaart erg tegen. Informatie wordt in teveel kleuren, lettertypen, etc. weergegeven. Belangrijke informatie zoals vertikale afmetingen en luchtruimklassificatie zijn moeilijk te vinden en vallen weg tegen de erg drukke achtergrond.
Absoluut geen aanrader!

Gewijzigd door NicoB op 10-11-2017 17:50

Geplaatst door Joost van Tilborg op 12-11-2017 19:49
#3

Een gebruiksvriendelijke luchtvaartkaart maken schijnt steeds moeilijker te worden. Voor het GPL theorievak Navigatie verwees ik de cursisten naar de zeer duidelijke kaart ENR 6-2.1 "Airspace Structure and ATS airspace classificatie" in de AIP. Maar ik kom er nu achter dat deze kaart verdwenen is en vervangen door een zeer onduidelijke ENR 6-3.1 "Enroute chart - ICAO (lower)". Weet iemand waar ik nog een officiŽle duidelijke gebruiksvriendelijke kaart voor lesdoeleinden kan vinden?

Joost van Tilborg
GLC Illustrious

Geplaatst door NicoB op 13-11-2017 08:07
#4

Je zou de DFS Visual 500 The Netherlands 2017/2018 kunnen proberen.

Alleen staat er rechtsonder:
1:500,000. No longer a co-production between LVNL and DFS. This chart is not†suitable for Dutch theory exams
(webshop Pilotshop Lelystad)

Wordt alleen de kaart van LVNL geaccepteerd, is er iemand die dit kan bevestigen?

Gewijzigd door NicoB op 13-11-2017 08:23

Geplaatst door TonS op 13-11-2017 08:56
#5

Bij het theorie examen hebben we sinds dit najaar expliciet de LVNL uitgave verplicht gesteld nadat dit voorjaar bleek dat het antwoord op een van de vragen van Navigatie niet was terug te vinden op de DFS versie.

Geplaatst door venberg op 13-11-2017 11:05
#6

verkeerde vraag ?

Geplaatst door NicoB op 13-11-2017 12:07
#7

Ik kwam op deze website een "vergelijkend warenonderzoek door gebruikers" uit 2013 tegen:
http://www.airwor...stcount=24
Nr 3, de DFS uitgave, heeft mijn voorkeur!

Gewijzigd door NicoB op 13-11-2017 12:09

Geplaatst door TonS op 13-11-2017 12:23
#8

venberg schreef:
verkeerde vraag ?


Doel je daarmee op het theorie-examen?
Nee, het was op zich geen verkeerd vraag. Het juiste antwoord was wel te vinden op de officiŽle LVNL-versie van de ICAO-kaart The Netherlands, maar dus niet op de DFS versie. Wat ik ervan begrepen heb is dat DFS in het verleden alle informatie van LVNL kreeg om die op hun kaarten te vermelden. Om voor mij onbekende reden gebeurt dat niet meer zodat niet alle informatie met betrekking tot het Nederlandse deel van de kaart op de DFS-kaart is terug te vinden.

Geplaatst door kloppertjes op 15-11-2017 21:01
#9

TonS schreef:
venberg schreef:
verkeerde vraag ?


Doel je daarmee op het theorie-examen?
Nee, het was op zich geen verkeerd vraag. Het juiste antwoord was wel te vinden op de officiŽle LVNL-versie van de ICAO-kaart The Netherlands, maar dus niet op de DFS versie. Wat ik ervan begrepen heb is dat DFS in het verleden alle informatie van LVNL kreeg om die op hun kaarten te vermelden. Om voor mij onbekende reden gebeurt dat niet meer zodat niet alle informatie met betrekking tot het Nederlandse deel van de kaart op de DFS-kaart is terug te vinden.


De cynicus in mij zegt dat LVNL geen baat heeft bij concurrentie op de officiŽle (en niet zo goede) LVNL kaart... Maar dat zal vast de reden niet zijn :hmm