Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: acl in de kap

Geplaatst door Frits Urselmann op 27-11-2017 22:21
#1

http://www.how2so...h-calgnome

wat is jullie mening over dit systeem ?

groetkes
Frits

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 27-11-2017 22:55
#2

Lijkt me helemaal super Frits! Zou graag deze winter een paar kisten van ons er mee uitgerust zien. En als het goed bevalt de hele vloot.

Geplaatst door davidh op 28-11-2017 07:34
#3

Ik was niet overtuigd van de waarneembaarheid.

Geplaatst door Jan van Maarseveen op 28-11-2017 08:40
#4

Bij zichtbaarheid gaat het om de korte afstand David. Je hoeft geen kist op een kilometer afstand te zien. Je wilt tijd hebben om uit te kunnen wijken en dan gaat om redelijk dichtbij. Vooral rechtuit onder een straat lijken ze mij (ik heb ze zelf ook nog nooit gezien in de lucht) effectief. Maar ook een thermiekende kist als je zelf op een bel af vliegt of een kist die recht op jou afvliegt als je zelf thermiekt zul je denk ik goed zien met zo'n flitser.

Geplaatst door arjanvd op 28-11-2017 13:59
#5

Tijdens de Klix wedstrijd begin dit jaar (helaas slechts 1 wedstrijddag) was een LS10 hiermee uitgerust. Deze was op behoorlijk grote afstand zeer goed te zien.

Ik denk er ook over dit aan te schaffen....


Geplaatst door deZwever op 29-11-2017 22:05
#6

Het heeft idd iets weg van een modegril; stel je voor dat je met 10 kisten een bel deelt, wordt je dol van dat geflikker om je heen, of worden de flitsen getimed (via de GPS klok)? Voor de prijs die ze er voor vragen zou je dat wel verwachten, maar gezien de bekabeling van/naar het dingetje niet. Maar ook met getimed signaal wordt t een windpark-circus. Kan je hem ook uitzetten/lichtintensiteit afregelen (bij hogere snelheid feller en/of vaker zoals bij de piepvario, bij lage snelheid zwakker oid)? Ik kan mij wel iets voorstellen bij het afracen van straten en langs besneeuwde hellingen zoomeren. Toch moet je bij dat soort activiteiten gewoon uitkijken & eventueel bereid zijn voortijdig uit te stappen wanneer er brokken komen. Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).

Geplaatst door davidh op 30-11-2017 00:41
#7

Jan van Maarseveen schreef:
Bij zichtbaarheid gaat het om de korte afstand David. Je hoeft geen kist op een kilometer afstand te zien. Je wilt tijd hebben om uit te kunnen wijken en dan gaat om redelijk dichtbij. Vooral rechtuit onder een straat lijken ze mij (ik heb ze zelf ook nog nooit gezien in de lucht) effectief. Maar ook een thermiekende kist als je zelf op een bel af vliegt of een kist die recht op jou afvliegt als je zelf thermiekt zul je denk ik goed zien met zo'n flitser.


De twee gevaarlijkste zaken zijn m.i.:
- in hetzelfde deel van de bel tegen elkaar aanvliegen. Hier helpt dit niet echt. Je raakt elkaar gewoon kwijt (twee dode hoeken).
- iemand met 150km/u onder dezelfde straat tegenkomen.

Die tweede is me een keer overkomen en is natuurlijk zeer gevaarlijk. Ik denk dat je dan al snel 300 meter nodig hebt, na herkenning van de ander, om "netjes" uit te wijken (als de ander je niet ziet en niet uitwijkt).

Ik zou die led flitser wel eens willen zien in het echt.

Gewijzigd door davidh op 30-11-2017 00:42

Geplaatst door arjanvd op 30-11-2017 09:14
#8

deZwever schreef:
Het heeft idd iets weg van een modegril; stel je voor dat je met 10 kisten een bel deelt, wordt je dol van dat geflikker om je heen, of worden de flitsen getimed (via de GPS klok)? Voor de prijs die ze er voor vragen zou je dat wel verwachten, maar gezien de bekabeling van/naar het dingetje niet. Maar ook met getimed signaal wordt t een windpark-circus. Kan je hem ook uitzetten/lichtintensiteit afregelen (bij hogere snelheid feller en/of vaker zoals bij de piepvario, bij lage snelheid zwakker oid)? Ik kan mij wel iets voorstellen bij het afracen van straten en langs besneeuwde hellingen zoomeren. Toch moet je bij dat soort activiteiten gewoon uitkijken & eventueel bereid zijn voortijdig uit te stappen wanneer er brokken komen. Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).


Jammer dat er direct zo negatief gereageerd wordt op een zeer goed veiligheidsinitiatief.

De strobe wordt overigens getriggerd door een Flarm waarschuwing. Zodra je flarm afgaat, gaat de strobe flitsen en zie je direct waar het potentieel gevaar zit. Dit is exact wat je wil bereiken met een waarschuwingssysteem, namelijk dat je buiten kijkt en niet op een schermpje gaat zoeken.

Geplaatst door wdenbaars op 30-11-2017 09:54
#9

Afgelopen zomer tijdens de Bailleau wedstrijd waren er ca 10 toestellen met de ACL in de staart. Veel van deze hadden de koppeling met de Flarm niet gemaakt (geen flarm signaal betekend namelijk geen ACL) maar hadden het systeem gewoon continue aanstaan waaronder ondergetekende.

Al met al is het een waarde toevoegend systeem, ook als je gewoon naar buiten kijkt verkort het de noodzakelijke tijd om een ander toestel te herkennen en ook als je met 3 of meer vliegtuigen in een thermiekbel draait stoort het niet.

Om terug te komen op de vraag van Frits, het systeem in de cockpitkap heb ik 1 keer gezien bij de Demo Discus 2C FES van SH hier was het niet operationeel. Het is zeker een goedkopere modificatie dan de ACL in de staart of het net zo effectief is weet ik niet maar baat het niet dan schaad het niet:)

Geplaatst door Alex v d Zouw op 30-11-2017 13:32
#10

Bij het motorvliegen is ACL gewoon standaard. Ook de motorzwever waar ik op vlieg. Aan voordat de motor gestart wordt en pas uit als de motor afgezet is. Op zwevers was het niet echt mogelijk vanwege het stroomgebruik. Nu dus wel met energiezuinige LED's en betere accu's. Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.

Gewijzigd door Alex v d Zouw op 30-11-2017 13:34

Geplaatst door Lars op 30-11-2017 13:49
#11

deZwever schreef:
Nieuwe zweefvliegers zouden pas getriggerd worden hun ogen van de LX af te halen en naar buiten te gaan kijken wanneer ze pas wat zien flitsen: Typisch information-age gedrag in de hand werkend. Het lijkt een aardig idee maar er probeert duidelijk iemand wat mee te verdienen, als je de prijzen ziet. Al-met-al Schijnveiligheid. Ik mag hopen dat t nog een hele tijd duurt eer strobe-lights verplicht worden (btw: is daar niet gewoon al een norm voor?).


Ja, want tijdens het vliegen is de LX inderdaad het enige interessante.... Daar zie ik namelijk precies op hoe de cumuls eruit zien, welk pad ik het beste kan vliegen, hoe de mogelijke (buiten)landingsvelden eruit zien en hoe dicht andere kisten precies in de buurt zitten. Echt een goed argument!

Afgelopen jaar een paar kisten met ACL in de staart gezien voor de startlijn onder donkere cumuls en ze vielen me erg goed op!(Waarschijnlijk omdat ik toen nog geen LX, maar een Cambridge had.....)

Geplaatst door arjanvd op 30-11-2017 14:51
#12

Alex v d Zouw schreef:
Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.


Bij de versie die ik gezien heb kun je verschillende modi instellen, een bepaald vast interval + een kleiner interval/extra flitsen bij een Flarm conflict.

Geplaatst door ericmunk op 30-11-2017 16:41
#13

Hoe is de inbouw afgedekt? Minor Change (voor Part-M/SAS)? Of valt dit onder de nieuwe CS-STAN? Ik zie namelijk geen TM's van de bekende fabrikanten...

Geplaatst door arjanvd op 01-12-2017 02:02
#14

ericmunk schreef:
Hoe is de inbouw afgedekt? Minor Change (voor Part-M/SAS)? Of valt dit onder de nieuwe CS-STAN? Ik zie namelijk geen TM's van de bekende fabrikanten...


voor LS/Dg valt dit volgens mij onder: TM: DG-G-07: https://www.dg-fl...G-G-07.pdf

zie https://www.dg-fl...G-G-07.pdf
punt 5.5

Geplaatst door Frits Urselmann op 01-12-2017 10:22
#15

arjanvd schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Gekoppeld aan FLARM is prachtig, maar van mij mag het continu aan. Is nog goedkoper ook. Zie liever ruim op voorhand wat in mijn ooghoeken flitsen, dan pas wanneer de FLARM begint te gillen.


Bij de versie die ik gezien heb kun je verschillende modi instellen, een bepaald vast interval + een kleiner interval/extra flitsen bij een Flarm conflict.


Ik vraag me eigenlijk af of ik die ACL moet koppelen aan de Flarm ! tenslotte vliegen er ook nog veel motorkisten rond die geen Flarm hebben

wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
B)

Geplaatst door Alex v d Zouw op 01-12-2017 11:00
#16

Frits Urselmann schreef:
wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
B)


Heb helaas geen Antares centen. :@

Geplaatst door Zweefduiker op 01-12-2017 11:02
#17

Frits, heb je ADSB-IN in je kist?

Dan kun je wellicht daar iets mee doen. Bij mij op de display worden naast FLARM signalen ook motorkisten aangegeven, die hun transponder aan hebben staan (en verder geen FLARM hebben) al dan niet in combinatie met ADSB.

Als ik zo'n ACL zou inbouwen zou ik het willen koppelen aan het ADSB signaal (dus niet alleen maar aan de FLARM) zodat het gaat flitsen zodra er een ADSB waarschuwing wordt afgegeven.

Geplaatst door Frits Urselmann op 02-12-2017 07:52
#18

Alex v d Zouw schreef:
Frits Urselmann schreef:
wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
B)


Heb helaas geen Antares centen. :@

Hoi Alex,

de Aanschaf is wellicht hoger als een andere zelfstarter, maar daarvoor heb je wel een heel veilig, betrouwbaar en vooral een still vliegtuig,
wat ook nog erg mooi vliegt geen moeilijke handling, een volledige acculading kost hier in NL ~3 € daar kun je ruim 3000 mtr. mee klimmen
Na 8 jaar Antares ervaring heb ik 350€ uitgegeven aan een TM voor de rest alleen maar plakband, wax ingekocht en natuurlijk de kosten die je voor elke zelfstarter op moet hoesten zoals verzekering , stalling etc.

dus die Antares centen vallen best mee ;)

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)

Geplaatst door Jan Ritsma op 02-12-2017 11:16
#19

Frits Urselmann schreef:
Alex v d Zouw schreef:
Frits Urselmann schreef:
wat betreft sroomverbruik hoef je bij de Antares nergens naar te kijken ! die heeft genoeg power aan boord
B)


Heb helaas geen Antares centen. :@

Hoi Alex,

de Aanschaf is wellicht hoger als een andere zelfstarter, maar daarvoor heb je wel een heel veilig, betrouwbaar en vooral een still vliegtuig,
wat ook nog erg mooi vliegt geen moeilijke handling, een volledige acculading kost hier in NL ~3 € daar kun je ruim 3000 mtr. mee klimmen
Na 8 jaar Antares ervaring heb ik 350€ uitgegeven aan een TM voor de rest alleen maar plakband, wax ingekocht en natuurlijk de kosten die je voor elke zelfstarter op moet hoesten zoals verzekering , stalling etc.

dus die Antares centen vallen best mee ;)

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D

Geplaatst door Frits Urselmann op 02-12-2017 13:47
#20

maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)[/quote]


is lezen moeilijk Jan ? :)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D[/quote]

Geplaatst door Jan Ritsma op 02-12-2017 14:20
#21

Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D


is lezen moeilijk Jan ? :)


Nee hoor Frits, voor mij niet, evenmin als het samenstellen van een leesbare posting.
Jij begon dit onderwerp en jij neemt de kans waar om Lange producten aan te prijzen. Je werpt je al jaren op als een kritiekloze promotor. Je vertelt maar de halve waarheid.
Niet iedereen vliegt graag met een ontplofbare brandbare lading rond en de kosten per start zijn natuurlijk vele malen hoger dan je hier met die drie Euro voorspiegelt. Daarom mijn vraag: Wat kost het vervangen van een complete set accu's voor een Antares? Die gaan maar een beperkt aantal ladingen mee en dat niet alleen, maar ook een beperkte tijd na de productie. Bovendien loopt in de loop der tijd de bruikbare lading aanzienlijk terug. Dat je mijn weerwoord probeert af te kappen op forumetiquette die je in eerste aanleg zelf schendt is wat doorzichtig.

Gewijzigd door Jan Ritsma op 02-12-2017 14:45

Geplaatst door Frits Urselmann op 02-12-2017 20:29
#22

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D


is lezen moeilijk Jan ? :)


Nee hoor Frits, voor mij niet, evenmin als het samenstellen van een leesbare posting.
Jij begon dit onderwerp en jij neemt de kans waar om Lange producten aan te prijzen. Je werpt je al jaren op als een kritiekloze promotor. Je vertelt maar de halve waarheid.
Niet iedereen vliegt graag met een ontplofbare brandbare lading rond en de kosten per start zijn natuurlijk vele malen hoger dan je hier met die drie Euro voorspiegelt. Daarom mijn vraag: Wat kost het vervangen van een complete set accu's voor een Antares? Die gaan maar een beperkt aantal ladingen mee en dat niet alleen, maar ook een beperkte tijd na de productie. Bovendien loopt in de loop der tijd de bruikbare lading aanzienlijk terug. Dat je mijn weerwoord probeert af te kappen op forumetiquette die je in eerste aanleg zelf schendt is wat doorzichtig.


jij kunt blijkbaar bepalen dat ik de halve waarheid vertel ! en als JIJ dat kunt, weet je ook de hele waarheid ! waarom zal k me dan nog druk maken ? Kun jij ons meer vertellen over die ontplofbare batterijenvan Saft ? ik weet daar niets van
je schrijft dat de kosten per start vele malen hoger is !! hoe weet jij dat? als jij al niet weet wat een batteri j kost !



maar zoals we al gewend zijn van jou dat jij je alleen maar bezig kunt houden met stemmingmakerij



dus laten we de discussie stoppen het is totaal zinloos

groetjes en fijne feestdagen

Geplaatst door Jan Ritsma op 02-12-2017 20:51
#23

Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D


is lezen moeilijk Jan ? :)


Nee hoor Frits, voor mij niet, evenmin als het samenstellen van een leesbare posting.
Jij begon dit onderwerp en jij neemt de kans waar om Lange producten aan te prijzen. Je werpt je al jaren op als een kritiekloze promotor. Je vertelt maar de halve waarheid.
Niet iedereen vliegt graag met een ontplofbare brandbare lading rond en de kosten per start zijn natuurlijk vele malen hoger dan je hier met die drie Euro voorspiegelt. Daarom mijn vraag: Wat kost het vervangen van een complete set accu's voor een Antares? Die gaan maar een beperkt aantal ladingen mee en dat niet alleen, maar ook een beperkte tijd na de productie. Bovendien loopt in de loop der tijd de bruikbare lading aanzienlijk terug. Dat je mijn weerwoord probeert af te kappen op forumetiquette die je in eerste aanleg zelf schendt is wat doorzichtig.


jij kunt blijkbaar bepalen dat ik de halve waarheid vertel ! en als JIJ dat kunt, weet je ook de hele waarheid ! waarom zal k me dan nog druk maken ? Kun jij ons meer vertellen over die ontplofbare batterijenvan Saft ? ik weet daar niets van
je schrijft dat de kosten per start vele malen hoger is !! hoe weet jij dat? als jij al niet weet wat een batteri j kost !



maar zoals we al gewend zijn van jou dat jij je alleen maar bezig kunt houden met stemmingmakerij



dus laten we de discussie stoppen het is totaal zinloos

groetjes en fijne feestdagen


Bla ba bla en laten we de discussie stoppen.

Frits, bij de kosten van een start, moet je niet alleen de kosten van het opladen van de batterijen rekenen, maar ook de afschrijving daarvan. Dus, klets er niet omheen maar geef gewoon op wat de kosten zijn van het vernieuwen van een compleet accupaket. In Amerika bieden ze de accu's aan voor 15000 dollar. Als bijvoorbeeld die accu 5 jaar meegaat en je 40 starts per jaar maakt, betekent dat dat een start 3 Euro, plus 15000/200=75 dollar kost.

Met je gezeur over stemmingmakerij en forum etiquette wek je sterk de indruk dat je de werkelijke kosten van een start met een Antares wil verbloemen.
Geef nou eens antwoord! Wat kost het vervangen van een complete accu voor een Antares?

Geplaatst door Frits Urselmann op 02-12-2017 21:47
#24

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
maar laat ons bij het onderwerp "ACL in de kap " houden B)


Eh, wat kosten nieuwe batterijen als het zover is? :D


is lezen moeilijk Jan ? :)


Nee hoor Frits, voor mij niet, evenmin als het samenstellen van een leesbare posting.
Jij begon dit onderwerp en jij neemt de kans waar om Lange producten aan te prijzen. Je werpt je al jaren op als een kritiekloze promotor. Je vertelt maar de halve waarheid.
Niet iedereen vliegt graag met een ontplofbare brandbare lading rond en de kosten per start zijn natuurlijk vele malen hoger dan je hier met die drie Euro voorspiegelt. Daarom mijn vraag: Wat kost het vervangen van een complete set accu's voor een Antares? Die gaan maar een beperkt aantal ladingen mee en dat niet alleen, maar ook een beperkte tijd na de productie. Bovendien loopt in de loop der tijd de bruikbare lading aanzienlijk terug. Dat je mijn weerwoord probeert af te kappen op forumetiquette die je in eerste aanleg zelf schendt is wat doorzichtig.


jij kunt blijkbaar bepalen dat ik de halve waarheid vertel ! en als JIJ dat kunt, weet je ook de hele waarheid ! waarom zal k me dan nog druk maken ? Kun jij ons meer vertellen over die ontplofbare batterijenvan Saft ? ik weet daar niets van
je schrijft dat de kosten per start vele malen hoger is !! hoe weet jij dat? als jij al niet weet wat een batteri j kost !



maar zoals we al gewend zijn van jou dat jij je alleen maar bezig kunt houden met stemmingmakerij



dus laten we de discussie stoppen het is totaal zinloos

groetjes en fijne feestdagen


Bla ba bla en laten we de discussie stoppen.

Frits, bij de kosten van een start, moet je niet alleen de kosten van het opladen van de batterijen rekenen, maar ook de afschrijving daarvan. Dus, klets er niet omheen maar geef gewoon op wat de kosten zijn van het vernieuwen van een compleet accupaket. In Amerika bieden ze de accu's aan voor 15000 dollar. Als bijvoorbeeld die accu 5 jaar meegaat en je 40 starts per jaar maakt, betekent dat dat een start 3 Euro, plus 15000/200=75 dollar kost.

Met je gezeur over stemmingmakerij en forum etiquette wek je sterk de indruk dat je de werkelijke kosten van een start met een Antares wil verbloemen.
Geef nou eens antwoord! Wat kost het vervangen van een complete accu voor een Antares?


zie je!!!je weet dus wat de accu's kosten ! maar zoals verwacht weet jij niet dat die batterijen 20 jaar meegaan daaruit blijkt wederom dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt ! dus zullen we nu stoppen Jan ??? het is en blijft zinloos met jou over iets zinnigs te babbelen

we hadden het over ACL in de kap weet je nog ?

Geplaatst door Jan Ritsma op 03-12-2017 05:16
#25

Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:

Frits, bij de kosten van een start, moet je niet alleen de kosten van het opladen van de batterijen rekenen, maar ook de afschrijving daarvan. Dus, klets er niet omheen maar geef gewoon op wat de kosten zijn van het vernieuwen van een compleet accupaket. In Amerika bieden ze de accu's aan voor 15000 dollar. Als bijvoorbeeld die accu 5 jaar meegaat en je 40 starts per jaar maakt, betekent dat dat een start 3 Euro, plus 15000/200=75 dollar kost.

Met je gezeur over stemmingmakerij en forum etiquette wek je sterk de indruk dat je de werkelijke kosten van een start met een Antares wil verbloemen.
Geef nou eens antwoord! Wat kost het vervangen van een complete accu voor een Antares?


zie je!!!je weet dus wat de accu's kosten ! maar zoals verwacht weet jij niet dat die batterijen 20 jaar meegaan daaruit blijkt wederom dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt !


Nee Frits, ik weet niet wat die accu's kosten en daarom vraag ik het jou. Die 15000 dollar is een kreet uit de VS. Voordat die accu's hier in je Antares zitten, kan daar makkelijk 50% aan vervoerskosten, BTW, invoerbelasting en inbouwkosten bovenop komen. Denk je nu echt dat de lezers hier zo dom zijn dat ze niet in de gaten hebben dat jij hier angstvallig vermijdt om de juiste data te verstrekken?

Je beweert dat die accu's 20 jaar meegaan. Volgens WIKI is dat 3 tot 5 jaar of 500 cycli. Lange zegt ook angstvallig NIET dat die accu 20 jaar meegaat, maar dat ze het VERWACHTEN. Dat gelooft niemand. De enige manier om je klanten zo iets te laten geloven, is die accu 20 jaar te garanderen! maar dat zal Lange natuurlijk nooit doen.

Maar, zelfs al zou die accu 20 jaar meegaan, dan nog kost een start aan afschrijving van de accu en het laden daarvan tussen de 20 en dertig Euro en geen 3 Euro zoals jij hier de schare voorliegt.

Verder blijft er het veiligheidsrisico. Zoek zelf maar op internet naar veiligheid en Li-Ion accu's.
De onderstaande foto was een Antares
[img]http://images01.kurier.at/131238879-46-70059107/620x340/131.238.880[/img]

Zie: http://www.zweefv...ares#p6758
En
http://www.zweefv...ares#p5627
Als zelfs Boeing die accu's niet alrtijd veilig krijgt, dan is het wat naif omdat van Lange wel te verwachten.

Frits Urselmann schreef:
dus zullen we nu stoppen Jan ??? het is en blijft zinloos met jou over iets zinnigs te babbelen

we hadden het over ACL in de kap weet je nog ?


Ach Frits, jij begint met een startkosten berekening die nergens op slaat en daarna wil je amechtig iedere discussie daarover zo snel mogelijk afkappen. Erg doorzichtig vind je niet?

Geplaatst door Frits Urselmann op 03-12-2017 10:19
#26

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
Jan Ritsma schreef:

Frits, bij de kosten van een start, moet je niet alleen de kosten van het opladen van de batterijen rekenen, maar ook de afschrijving daarvan. Dus, klets er niet omheen maar geef gewoon op wat de kosten zijn van het vernieuwen van een compleet accupaket. In Amerika bieden ze de accu's aan voor 15000 dollar. Als bijvoorbeeld die accu 5 jaar meegaat en je 40 starts per jaar maakt, betekent dat dat een start 3 Euro, plus 15000/200=75 dollar kost.

Met je gezeur over stemmingmakerij en forum etiquette wek je sterk de indruk dat je de werkelijke kosten van een start met een Antares wil verbloemen.
Geef nou eens antwoord! Wat kost het vervangen van een complete accu voor een Antares?


zie je!!!je weet dus wat de accu's kosten ! maar zoals verwacht weet jij niet dat die batterijen 20 jaar meegaan daaruit blijkt wederom dat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt !


Nee Frits, ik weet niet wat die accu's kosten en daarom vraag ik het jou. Die 15000 dollar is een kreet uit de VS. Voordat die accu's hier in je Antares zitten, kan daar makkelijk 50% aan vervoerskosten, BTW, invoerbelasting en inbouwkosten bovenop komen. Denk je nu echt dat de lezers hier zo dom zijn dat ze niet in de gaten hebben dat jij hier angstvallig vermijdt om de juiste data te verstrekken?

Je beweert dat die accu's 20 jaar meegaan. Volgens WIKI is dat 3 tot 5 jaar of 500 cycli. Lange zegt ook angstvallig NIET dat die accu 20 jaar meegaat, maar dat ze het VERWACHTEN. Dat gelooft niemand. De enige manier om je klanten zo iets te laten geloven, is die accu 20 jaar te garanderen! maar dat zal Lange natuurlijk nooit doen.

Maar, zelfs al zou die accu 20 jaar meegaan, dan nog kost een start aan afschrijving van de accu en het laden daarvan tussen de 20 en dertig Euro en geen 3 Euro zoals jij hier de schare voorliegt.

Verder blijft er het veiligheidsrisico. Zoek zelf maar op internet naar veiligheid en Li-Ion accu's.
De onderstaande foto was een Antares
[img]http://images01.kurier.at/131238879-46-70059107/620x340/131.238.880[/img]

Zie: http://www.zweefv...ares#p6758
En
http://www.zweefv...ares#p5627
Als zelfs Boeing die accu's niet alrtijd veilig krijgt, dan is het wat naif omdat van Lange wel te verwachten.

Frits Urselmann schreef:
dus zullen we nu stoppen Jan ??? het is en blijft zinloos met jou over iets zinnigs te babbelen

we hadden het over ACL in de kap weet je nog ?


Ach Frits, jij begint met een startkosten berekening die nergens op slaat en daarna wil je amechtig iedere discussie daarover zo snel mogelijk afkappen. Erg doorzichtig vind je niet?


Jan ik zie het probleem nu B)
wikipedia gebruik je als infobron
je gebruikt kreten uit amerika
deskundige geloof je niet
je ziet altijd het slechtste scenario
is dus moeilijk communiceren maar dat blijkt wat mij betreft ook bij eerder postings van jou
Je verwacht van iedereen dat hij antwoord geeft maar zelf doe je het ook niet
schaakmat is voor jou belangrijker dan winnen
ik kan zo nog wel doorgaan..........................
dus nogmaals stop met je loze kreten en laat je eerst goed voorlichten want daar schort behoorlijk aan


einde discussie

Gewijzigd door Frits Urselmann op 03-12-2017 10:55

Geplaatst door Jan Ritsma op 03-12-2017 11:44
#27

Frits Urselmann schreef:

Jan ik zie het probleem nu B)
wikipedia gebruik je als infobron
je gebruikt kreten uit amerika
deskundige geloof je niet
je ziet altijd het slechtste scenario
is dus moeilijk communiceren maar dat blijkt wat mij betreft ook bij eerder postings van jou
Je verwacht van iedereen dat hij antwoord geeft maar zelf doe je het ook niet
schaakmat is voor jou belangrijker dan winnen
ik kan zo nog wel doorgaan..........................
dus nogmaals stop met je loze kreten en laat je eerst goed voorlichten want daar schort behoorlijk aan


einde discussie


Na deze stompzinnige reactie waarin wederom geen letter informatie over de kosten van een Antares te vinden is, is het inderdaad beter Frits te laten voor wat hij is.
Laat je, als je een Antares overweegt goed voorlichten. Niet door Lange of Frits, maar door echte experts die realistische data geven voor battery life en veiligheid. En, als Lange volhoudt dat een accu twintig jaar meegaat, laat ze dat dan op schrift garanderen, tegen kostenloze vervanging. Laat ze ook een prijs vastleggen voor vervanging van de complete accu buiten de garantieperiode, dan kan je precies nagaan wat de kist je per start aan accu en stroom gaat kosten. Willen ze dat niet, houdt dan rekening met een mogelijk kostenplaatje per start van tussen de 100 en 500 Euro of hoger.:o

Geplaatst door Sieb op 03-12-2017 14:48
#28

Ach, over 20 jaar mag er helemaal niet meer met verbrandingsmotoren worden gevlogen in de recreatieve luchtvaart. Heeft iedereen een FES of ingebouwde electromotor en is de batterijtechniek zover ontwikkeld dat om de problemen van vandaag hartelijk wordt gelachen.

http://www.visual...ialWarfare

Geplaatst door venberg op 03-12-2017 18:12
#29

Alsdan is mijn ASK-14 met pensioen c.q. 65 jaar...

Geplaatst door Frits Urselmann op 04-12-2017 12:51
#30

Sieb schreef:
Ach, over 20 jaar mag er helemaal niet meer met verbrandingsmotoren worden gevlogen in de recreatieve luchtvaart. Heeft iedereen een FES of ingebouwde electromotor en is de batterijtechniek zover ontwikkeld dat om de problemen van vandaag hartelijk wordt gelachen.

http://www.visual...ialWarfare


Zo is het Sieb
Maar eerst moet er groep mensen (meestal laag opgeleid) zulke projecten eerst de grond in boren wat eigenlijk een herhaling is, als je bijvoorbeeld de geschiedenis nagaat van de eerste stoomtrein die hier in Nederland door de polders ging! die locomotief de Arend dacht ik, werd vervloekt want hij ging sneller dan een paard !!

Lange heeft zo iets dergelijks ook over zich heen moeten laten gaan, maar heeft uiteindelijk wel geschiedenis geschreven met de Antares die helemaal vanaf de grond opnieuw ontwikkeld is tot een produktierijp product daar kun je alleen maar respect voor hebben

Geplaatst door Sieb op 04-12-2017 13:11
#31

Heeft weinig te maken met soorten opleiding maar alles met menselijke angst voor vernieuwing en verandering. Vasthouden aan het verleden en nu is stilstaan terwijl de meeste mensen dat wel zo veilig vinden. De luchtvaart is een schoolvoorbeeld van try and error en daarom ook vinden de meeste mensen het doodeng en gevaarlijk terwijl het de meest veilige en vooruitstrevende sector is..

Geplaatst door Zweefduiker op 04-12-2017 20:13
#32

Off topic:
Persoonlijk vind ik het lef hebben van een kleine firma als Lange aviation dat ze iig een ander concept proberen.

Of ik zelf zodanig overtuigd ben dat ik zelf een Antares zou aanschaffen, is een andere discussie. Heb zelf een andere keuze gemaakt en die word ook door vele in twijfel getrokken, wat me eerlijk gezegd niet boeit want IK ben er tevreden mee...


on topic:
Maar ALS t Antares project mislukt heb je iig wel genoeg accucapaciteit om die acl onder de kap van stroom te voorzien en heeft Frits absoluut de beste keuze gemaakt ;)

Geplaatst door Sieb op 04-12-2017 22:06
#33

Gewoon kijken!

https://www.vpro....iers.html#

En vergeet niet de bijlagen ook te lezen.

Geplaatst door AlexH op 05-12-2017 00:26
#34

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:

Jan ik zie het probleem nu B)
wikipedia gebruik je als infobron
je gebruikt kreten uit amerika
deskundige geloof je niet
je ziet altijd het slechtste scenario
is dus moeilijk communiceren maar dat blijkt wat mij betreft ook bij eerder postings van jou
Je verwacht van iedereen dat hij antwoord geeft maar zelf doe je het ook niet
schaakmat is voor jou belangrijker dan winnen
ik kan zo nog wel doorgaan..........................
dus nogmaals stop met je loze kreten en laat je eerst goed voorlichten want daar schort behoorlijk aan


einde discussie


Na deze stompzinnige reactie waarin wederom geen letter informatie over de kosten van een Antares te vinden is, is het inderdaad beter Frits te laten voor wat hij is.
Laat je, als je een Antares overweegt goed voorlichten. Niet door Lange of Frits, maar door echte experts die realistische data geven voor battery life en veiligheid. En, als Lange volhoudt dat een accu twintig jaar meegaat, laat ze dat dan op schrift garanderen, tegen kostenloze vervanging. Laat ze ook een prijs vastleggen voor vervanging van de complete accu buiten de garantieperiode, dan kan je precies nagaan wat de kist je per start aan accu en stroom gaat kosten. Willen ze dat niet, houdt dan rekening met een mogelijk kostenplaatje per start van tussen de 100 en 500 Euro of hoger.:o



Kosten Antares batterijen:

“complete replacement about 24.588,44 € (without VAT)” (2015)

Levensduur accu’s is afhankelijk hoe je met de accu’s omgaat.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

De SAFT accu’s van de Antares zijn de beste qualiteit accu’s en ik begrijp dat de accu’s langer meegaan dan de 10 jaar die ze initieel hadden ingeschat. Waarschijnlijk na 20 jaar nog steeds 80% van de originele accu capaciteit over.

Vervanging van FES accu’s is ruim 7000 Euro ex BTW.
Huidige verwachting is dat deze “Superior LIPO” accu’s minstens 10 jaar meegaan.

Hopelijk zijn de vervangende accus voor Antares en FES voordeliger, veel hogere capaciteit en veiliger.

Elektrisch vliegen is in de meeste gevallen nu nog steeds duurder dan vliegen met verbrandingsmotor.

De betrouwbaarheid van de elektrische systemen is IMO een enorm voordeel.

Geplaatst door Jan Ritsma op 05-12-2017 07:18
#35

AlexH schreef:
Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:

Jan ik zie het probleem nu B)
wikipedia gebruik je als infobron
je gebruikt kreten uit amerika
deskundige geloof je niet
je ziet altijd het slechtste scenario
is dus moeilijk communiceren maar dat blijkt wat mij betreft ook bij eerder postings van jou
Je verwacht van iedereen dat hij antwoord geeft maar zelf doe je het ook niet
schaakmat is voor jou belangrijker dan winnen
ik kan zo nog wel doorgaan..........................
dus nogmaals stop met je loze kreten en laat je eerst goed voorlichten want daar schort behoorlijk aan


einde discussie


Na deze stompzinnige reactie waarin wederom geen letter informatie over de kosten van een Antares te vinden is, is het inderdaad beter Frits te laten voor wat hij is.
Laat je, als je een Antares overweegt goed voorlichten. Niet door Lange of Frits, maar door echte experts die realistische data geven voor battery life en veiligheid. En, als Lange volhoudt dat een accu twintig jaar meegaat, laat ze dat dan op schrift garanderen, tegen kostenloze vervanging. Laat ze ook een prijs vastleggen voor vervanging van de complete accu buiten de garantieperiode, dan kan je precies nagaan wat de kist je per start aan accu en stroom gaat kosten. Willen ze dat niet, houdt dan rekening met een mogelijk kostenplaatje per start van tussen de 100 en 500 Euro of hoger.:o



Kosten Antares batterijen:

“complete replacement about 24.588,44 € (without VAT)” (2015)


Waar heb je die gegevens gevonden?
Even aannemende dat deze prijs klopt en de accu zoals de fabriek van Lange beweert inderdaad 20 jaar meegaat, dan is de afschrijving op de accu per jaar 1500,- Euro inclusief BTW. Maak je 40 starts per jaar dan kom je op 40 Euro per start incl. stroomkosten en maak je 20 starts per jaar dan ben je 77 euro kwijt.

AlexH schreef:
Levensduur accu’s is afhankelijk hoe je met de accu’s omgaat.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries


Inderdaad. Vooral de temperatuur is belangrijk. De Antares is niet geschikt om mee te nemen naar Afrika. Het is niet onmogelijk dat je dan na een jaar al aan een nieuwe accu toe bent.

AlexH schreef:
De SAFT accu’s van de Antares zijn de beste qualiteit accu’s en ik begrijp dat de accu’s langer meegaan dan de 10 jaar die ze initieel hadden ingeschat. Waarschijnlijk na 20 jaar nog steeds 80% van de originele accu capaciteit over.


Gissen is makkelijk. Je kan geluk of pech hebben. Maar wie loopt het risico? Op de website van Lange, heb ik geen prijzen kunnen vinden. Op de website van SAFT kan ik bij de accu-specificaties niets vinden over levensduur en prijs.
Misschien staan die gegevens wel ergens, maar niet echt in het oog springend en dat is een understatement. Als ik als fabrikant een product had dat 2 tot vier maal langer mee gaat dan dat van de concurrentie, dan zou dat op mijn website van de daken geschreeuwd worden. Maar, hier, niets van dat alles... Dat heeft natuurlijk een reden.
Nogmaals, als de fabrikant iets beweert dat hij zelf gelooft, dan zal het geen enkel probleem zijn om garantie te bedingen.

AlexH schreef:

De betrouwbaarheid van de elektrische systemen is IMO een enorm voordeel.


Zeer zeker. Voorlopig zie ik de elektromotor ook als de toekomst, maar nog niet als het heden. Het is naar mijn mening nu nog te duur. Bovendien is bij een kraak, de kans groot op een explosie met aansluitend een felle brand. Daar zeggen Lange en SAFT niets over. Lange praat liever over een veiligheidscockpit met verstevigingen en een nose cone die veel energie opneemt. Daar schiet je niet veel mee op als je in een fractie van de volgende seconde in zwarte piet verandert. Eh ook een gevoelig onderwerp

Gewijzigd door Jan Ritsma op 05-12-2017 11:32

Geplaatst door Frits Urselmann op 05-12-2017 09:46
#36

Kosten Antares batterijen:

“complete replacement about 24.588,44 € (without VAT)” (2015)

Levensduur accu’s is afhankelijk hoe je met de accu’s omgaat.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

De SAFT accu’s van de Antares zijn de beste qualiteit accu’s en ik begrijp dat de accu’s langer meegaan dan de 10 jaar die ze initieel hadden ingeschat. Waarschijnlijk na 20 jaar nog steeds 80% van de originele accu capaciteit over.

Vervanging van FES accu’s is ruim 7000 Euro ex BTW.
Huidige verwachting is dat deze “Superior LIPO” accu’s minstens 10 jaar meegaan.

Hopelijk zijn de vervangende accus voor Antares en FES voordeliger, veel hogere capaciteit en veiliger.

Elektrisch vliegen is in de meeste gevallen nu nog steeds duurder dan vliegen met verbrandingsmotor.

De betrouwbaarheid van de elektrische systemen is IMO een enorm voordeel.
==================================================================
Het is niet handig om een oude prijs te noemen voor die batterijen! de prijs hangt af van o.a. de dollar en hoeveelheid inkoop etc. wat ik wel weet dat ze op dit moment lager in prijs zijn dan 8 jaar geleden toen wij de Antares kochten,
Om de Antares te vergelijken met een verbrandigsmotor vind ik een beetje ongelukkig! tenslotte vergelijk je een Tesla ook niet met een lelijk eendje

Er is tot op heden nog geen accu vervangen die öud"is geworden we hebben er daarom ook geen ervaring en daardoor kan ik niets over zeggen wellicht over een jaar of 15 wel.
Lange krijgt elk jaar info van verschillende eigenaren over de conditie van hun batterijen er is nauwelijks verschil gevonden tussen de eerste batterijen en de nieuwe, uiteraard allemaal volgens voorschrift onderhouden en gebruikt dat is wel belangrijk bij een Antares
We hebben nu ruim 1000 uur tevreden gevlogen met de Antares de motor heeft net 32 uur

Gewijzigd door Frits Urselmann op 05-12-2017 09:55

Geplaatst door Jan Ritsma op 05-12-2017 11:27
#37

Frits Urselmann schreef:
AlexH schreef:
Kosten Antares batterijen:

“complete replacement about 24.588,44 € (without VAT)” (2015)

Levensduur accu’s is afhankelijk hoe je met de accu’s omgaat.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

De SAFT accu’s van de Antares zijn de beste qualiteit accu’s en ik begrijp dat de accu’s langer meegaan dan de 10 jaar die ze initieel hadden ingeschat. Waarschijnlijk na 20 jaar nog steeds 80% van de originele accu capaciteit over.

Vervanging van FES accu’s is ruim 7000 Euro ex BTW.
Huidige verwachting is dat deze “Superior LIPO” accu’s minstens 10 jaar meegaan.

Hopelijk zijn de vervangende accus voor Antares en FES voordeliger, veel hogere capaciteit en veiliger.

Elektrisch vliegen is in de meeste gevallen nu nog steeds duurder dan vliegen met verbrandingsmotor.

De betrouwbaarheid van de elektrische systemen is IMO een enorm voordeel.


Er is tot op heden nog geen accu vervangen die "öud"is geworden. We hebben er daarom ook geen ervaring mee en daardoor kan ik er niets over zeggen, wellicht over een jaar of 15 wel.


Ik heb de bovenstaande tekst wat in het rood aangevuld, zodat er Nederlands staat en tevens de tags weer aangebracht zodat het een overzichtelijke forumposting wordt.
Waarschijnlijk probeerde Frits te laten zien wat hij met die "laag opgeleiden" bedoelt in een eerdere posting van zijn hand.

Frits Urselmann schreef:
Het is niet handig om een oude prijs te noemen voor die batterijen! de prijs hangt af van o.a. de dollar en hoeveelheid inkoop etc..


Het is nog veel minder handig om iemand die je al drie keer heeft gevraagd wat die prijs nu is, een spreekwoordelijke bak modder over zijn hoofd te kieperen, om vervolgens, als iemand anders dan een prijs noemt, die "onhandigheid" te verwijten. :hila

Frits Urselmann schreef:
Wat ik wel weet dat ze op dit moment lager in prijs zijn dan 8 jaar geleden toen wij de Antares kochten,


De vraag is hoe Frits dat kan weten als hij niet in staat is om de huidige en de toenmalige prijs te noemen.

Frits Urselmann schreef:
Lange krijgt elk jaar info van verschillende eigenaren over de conditie van hun batterijen er is nauwelijks verschil gevonden tussen de eerste batterijen en de nieuwe, uiteraard allemaal volgens voorschrift onderhouden en gebruikt dat is wel belangrijk bij een Antares


Frits weet kennelijk heel veel, vooral vage kreten.
Hoe is de aanvangscapaciteit gemeten? Hoe groot was die? Wat is de huidige capaciteit? Hoe groot is die? Wat is de verstreken tijd? Zonder deze gegevens zegt Frits zijn verhaal niets.

Frits Urselmann schreef:
We hebben nu ruim 1000 uur tevreden gevlogen met de Antares de motor heeft net 32 uur

Dit zegt ook niets, zonder een verstreken tijd en een capaciteitsverschil.

Geplaatst door AlexH op 05-12-2017 12:10
#38

Jan Ritsma schreef:

Waar heb je die gegevens gevonden?



Gevraagd aan Lange zelf. Is idd oude prijs uit 2015.

Jan Ritsma schreef:

Inderdaad. Vooral de temperatuur is belangrijk. De Antares is niet geschikt om mee te nemen naar Afrika. het is niet onmogelijk dat je dan na een jaar al aan een nieuwe accu toe bent.




Ik begrijp dat www.rent-a-glider... juist een Antares (en Arcus E) naar Namibie neemt omdat de betrouwbaarheid hoger is. Dit jaar begrijp ik dat ze een extra Antares 23e hebben meegenomen. Als er problemen zouden zijn met de accu's bij hoge temperaturen dan zouden ze niet nog een extra 23e hebben meegenomen voor commercieel gebruik.

Jan Ritsma schreef:

Bovendien is bij een kraak, de kans groot op een explosie met aansluitend een felle brand.



Alleen bij een kraak die dodelijk zou zijn geweest ongeacht wat voor motor er aanboord zou zijn geweest zijn batterijen in de brand gegaan.

Ik ben alleen bekend met twee dodelijke ongelukken van vliegtuigen met Lange systeem aan boord.

https://aviation-...?id=149104

https://aviation-...?id=158636

Ik begrijp dat de Arcus E tegen een rots in de bergen is aangevlogen.
De afloop van beide dodelijke ongelukken waren niet anders geweest als geen Saft accu's aan boord waren geweest.

Bij een andere kraak zoals bijvoorbeeld een grondzwaai, geen problemen met de accu's:

https://www.sust...._Art46.pdf

Mijn indruk van Lange systeem is dat het een zeer betrouwbaar systeem is. Ik hoop dat mede dankzij de electro zwevers de veiligheid van het zweefvliegen in de toekomst beter wordt.

De meeste klanten van de recent gebouwde modellen met optie om FES te installeren hebben de electrische FES versie gekozen.

http://www.rcawse...hph304.htm

http://www.rcawse...iscus4.htm

Geplaatst door Frits Urselmann op 05-12-2017 13:05
#39

Jan Ritsma schreef:
Frits Urselmann schreef:
AlexH schreef:
Kosten Antares batterijen:

“complete replacement about 24.588,44 € (without VAT)” (2015)

Levensduur accu’s is afhankelijk hoe je met de accu’s omgaat.
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

De SAFT accu’s van de Antares zijn de beste qualiteit accu’s en ik begrijp dat de accu’s langer meegaan dan de 10 jaar die ze initieel hadden ingeschat. Waarschijnlijk na 20 jaar nog steeds 80% van de originele accu capaciteit over.

Vervanging van FES accu’s is ruim 7000 Euro ex BTW.
Huidige verwachting is dat deze “Superior LIPO” accu’s minstens 10 jaar meegaan.

Hopelijk zijn de vervangende accus voor Antares en FES voordeliger, veel hogere capaciteit en veiliger.

Elektrisch vliegen is in de meeste gevallen nu nog steeds duurder dan vliegen met verbrandingsmotor.

De betrouwbaarheid van de elektrische systemen is IMO een enorm voordeel.


Er is tot op heden nog geen accu vervangen die "öud"is geworden. We hebben er daarom ook geen ervaring mee en daardoor kan ik er niets over zeggen, wellicht over een jaar of 15 wel.


Ik heb de bovenstaande tekst wat in het rood aangevuld, zodat er Nederlands staat en tevens de tags weer aangebracht zodat het een overzichtelijke forumposting wordt.
Waarschijnlijk probeerde Frits te laten zien wat hij met die "laag opgeleiden" bedoelt in een eerdere posting van zijn hand.

Frits Urselmann schreef:
Het is niet handig om een oude prijs te noemen voor die batterijen! de prijs hangt af van o.a. de dollar en hoeveelheid inkoop etc..


Het is nog veel minder handig om iemand die je al drie keer heeft gevraagd wat die prijs nu is, een spreekwoordelijke bak modder over zijn hoofd te kieperen, om vervolgens, als iemand anders dan een prijs noemt, die "onhandigheid" te verwijten. :hila

Frits Urselmann schreef:
Wat ik wel weet dat ze op dit moment lager in prijs zijn dan 8 jaar geleden toen wij de Antares kochten,


De vraag is hoe Frits dat kan weten als hij niet in staat is om de huidige en de toenmalige prijs te noemen.

Frits Urselmann schreef:
Lange krijgt elk jaar info van verschillende eigenaren over de conditie van hun batterijen er is nauwelijks verschil gevonden tussen de eerste batterijen en de nieuwe, uiteraard allemaal volgens voorschrift onderhouden en gebruikt dat is wel belangrijk bij een Antares


Frits weet kennelijk heel veel, vooral vage kreten.
Hoe is de aanvangscapaciteit gemeten? Hoe groot was die? Wat is de huidige capaciteit? Hoe groot is die? Wat is de verstreken tijd? Zonder deze gegevens zegt Frits zijn verhaal niets.

Frits Urselmann schreef:
We hebben nu ruim 1000 uur tevreden gevlogen met de Antares de motor heeft net 32 uur

Dit zegt ook niets, zonder een verstreken tijd en een capaciteitsverschil.



ja het begint erg persoonlijk te worden Jan B) :clap:clap

Geplaatst door moderator-fs op 05-12-2017 13:24
#40

Jan en Frits hebben eem PBtje. Tot een antwoord van beide doe ik dit draadje even op slot. :|