Onderwerp: Zweefportaal - Alles over zweefvliegen :: ACL revisited

Geplaatst door hk2sell op 23-12-2017 16:20
#1

Het oude ACL-draadje zit nog even op slot, maar zichtbaarheid in de lucht is te belangrijk om te laten liggen. Daarom dit nieuwe draadje met onze ervaringen met de IRL-flitser op de neus van een DUO XLT.
We hebben dit systeem sinds midden 2017 opgebouwd, in afwachting van de lichtsterkere "Rupp"-constructie in de kap.
Constructie details van de IRL:
3 X 300 lumen LED's, getrapt achter elkaar in een perspex behuizing gebouwd. De onderste LED met een fresnel-lens om een 30 graden bundel naar voren te maken. De middelste LED met breedstraler lens (120 graden horizontaal, +/- 30 graden verticaal) en de bovenste zonder lens, dus 120 graden omnidirectionele bundel.
(zie https://www.dropbox.com/s/s5nwev24nnvfng7/IRL%20flitser.JPG?dl=0)

In de lucht staat het systeem continue te flitsen met lage dutycycle en gebruikt dan gemiddeld 70 mA. FLARM of ADSB sturing is dan niet nodig en je bent ten alle tijde voor iedere (motor)kist op ramkoers in de buurt zichtbaar.
(Zie filmpje https://www.dropbox.com/s/5q8n3g3av1g6mo6/IRL%20flitser%20op%20K9.mp4?dl=0 ).

In fel zonlicht doe je met 900 lumen natuurlijk niet veel, maar in wat zompiger omstandigheden als "onder de wolk"of andere bedektere zichtomstandigheden, is deze IRL-flitser goed zichtbaar op de kortere, gevaars-afstanden.
Meermaals de terugkoppeling gehad dat de flitser als eerste opgevallen was bij potentiele gevaarskoersen.
De liermannen zien ons ook duideliijk aankomen op final.

PS: ik ben een novice-gebruiker van dit forum en mocht directe klikbaarheid niet werken, daarvoor excuses.